Gå til innhold

Artikkel: Alt om Wikileaks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig god artikkel dette her! Nå har jeg fulgt med på Wikileaks en stund, og hadde forsåvidt kunnskap om det meste du skriver om her i artikkelen. Men jeg ble ikke noe mindre klok etter å ha lest den for å si det slik. Tror denne artikkelen kan være en god innføring for dem som ikke har så mye kjennskap til Wikileaks. Vil ha flere slike artikler fra Hardware.no.

Lenke til kommentar

Takk for en god oppsummering og presentasjon av saken!

 

Den generelle trenden blant medier verden over er nemlig at reprodusering av andres verker favoriseres, fremfor å produsere noe nytt. Gravejournalistikken er nedprioritert, og medienes oppgave som vaktbikkje er dermed truet.

 

Dette henger selvsagt sammen med fallende lesertall og derav lavere inntekter, noe som gir et utslag i at mediene har mindre å bruke på gravende journalistikk. Allikevel kan det ikke sees forbi at mediene har forsømt sin oppgave.

Dette er viktig, for pressens legitimitet som vaktbikje med tilhørende privilegier som f.eks. retten (og plikten) til å beskytte kilder hviler på at den fyller en rolle utover å generere annonseinntekter til sine eiere.

 

Ellers vil jeg si at jeg synes denne saken tvinger fram spørsmålet om vi virkelig er for menneskerettigheter, ytrings- og pressefrihet, eller om vi foretrekker illusjonen av slikt, og kun krever slike rettigheter i land som Kina og Iran, altså hos "de andre".

Lenke til kommentar

Detaljene om de to svenske jentenes anklager mot Assange ble lekket til The Guardian:

 

http://www.guardian.co.uk/media/2010/dec/17/julian-assange-sweden

 

 

Her er forresten litt mer info om Lamos outing av Manning:

 

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/06/07/AR2010060702381.html

http://backstabberreport.com/adrian-lamo-becomes-the-governments-snitch/

Endret av screenhunter
Lenke til kommentar

AES er ikke en algoritme, Rijndael er algoritmen som oftest brukes. AES er en samling av 15 algoritmer sendt inn til NSA for å konkurrere om å bli valgt som industristandard for sikker kryptering i 1997. I 2002 ble Rjindael kåret som vinner, men også algoritmer som Twofish og Serpent er AES-algoritmer.

 

Småpirk, men det er det eneste jeg har å utsette på en ellers meget god artikkel. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er et par ting jeg vil gjerne snakke om.

 

- (litt urelatert til artikkelen, men relevant til wikileaks):

Hva er egentlig en "cable" som de snakker om i forbindelse med wikileaks på engelskbaserte nyheterstjenester? Hva refererer det til i denne sammenhengen?

 

- Jeg reagerte også litt på at USA liksom skal ha datakraft til å kunne bruteforce 256bit AES. Gitt at de som har satt opp krypteringen vet et minimum om hvordan det skal gjøres bra i forhold til random number pools og key length osv. (og det må man vel kunne annta) så er det jo snakk om helt astronomiske absurde mengder data som må knuses. Jeg forstår at NSA sikkert har tilgang til en supercomputer eller to men selv flere slike ville vel ikke kunne knust slik kryptering innen noe som ville kunne kalles rimeig tid vel? ...

 

- Den tredje tingen var mistake om bakdører i algoritmene. Hva er egentlig sjansen for det i disse dager hvor mesteparten av de faktiske algoritmene som brukes ofte er offentlig tilgjengelig - det gjelder vel forøvrig det man finner i AES stort sett gjør det ikke? Hvis det var bakdører i noens produktløsninger tror jeg de som virkelig har peil på crypto ville sett dette rimelig fort. Hvis noen ble tatt med å ha en bakdør i sin algoritme eller implementasjon så hadde også garantert det selskapet for alltid vært ødelagt for fremtiden med tanke på tillit - og det er vel neppe noe slike typer selskap som driver med sikkerhet og kryptering kan tåle...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Voldtektsmannen blir nok tatt snart.

 

Bra du følger med i nyhetene ja...

Han har allerede gitt seg over frivillig til mydighetene i forbindelse med disse (ganske latterlige) annklagene. Hvis du graver litt i detaljene så finner du fort ut at de annklagende rett og slett ikke holder vann forøvrig. Jeg er ofte den siste til å henge meg på konspirasjonsteorier men her virker det faktisk ganske så sansynlig at det har blitt kostruert (eller i det mindre overdramatisert) annklager mot mannen for å kunne bruke det mot ham i den andre sammenhengen som er helt urelatert.

 

Når var sist gang du så krav for utlevering til et annet land over en voldteksannklage?

 

-Stigma

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...