Gå til innhold

Julevask på harddisken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ha iallefall i bakhodet hvor mye skriving det blir med tanke på at det er MLC de fleste har.

VS

nytten.

La oss si at du gjør en 'free space consolidation' på en SSD hver måned i fem år, dvs. 60 ganger. La oss for enkelhets skyld si at du da utsetter (deler av) SSD'en for 60 'write cycles'. Hvor mye er det sett i forhold til det totale antall 'write cycles' SSD'en tåler?

 

Kan det være verdt å "bruke opp" 60 cycles for kanskje å holde antall 'unTRIM'ed blocks' så lavt som mulig? Med andre ord; bytte write cycles mot økt skrive-ytelse.

 

(Hvis du gjør det hver uke bruker du opp 260 'write cycles' på 5 år. Vi snakker vel fortsatt om promiller av antall tilgjengelige 'write cycles'.)

Lenke til kommentar

Er denne (mye) bedre enn microsoft sitt eget defragmenteringsprogram?

Hvis jeg ikke husker feil, så er ikke defragmenteringsprogrammet som medfølger Windows 7 i stand til å defragmentere låste filer. Som et minimum så kan man regne med at vekselfilen og registerfilene, allerede er låst etter oppstart og innlogging.

 

Under normal bruk så vil jeg forvente at vekselfilen er i bruk, uansett hvor mye systemminne som er tilgjengelig. I tillegg så er registerfilene "demand paged", dvs. at innholdet lastes inn etter hvert som prosesser gjør registeroperasjoner. I tillegg så er det gjerne mange andre programmer som låser filer.

 

Jeg tror heller ikke at det er mulig å kjøre defragmentering av to partisjoner parallelt. Dette gir liten mening dersom begge partisjonene befinner seg på samme lagringsenhet, men er hensiktsmessig dersom man har to fragmenterte partisjoner som er lagret uavhengig.

Lenke til kommentar

hmm, instatllerte den nå, og analyserte c:, den var 1% fragmentert. Kan ikke være 100 ganger bedre enn MS sin egen da vel? Dette er en pc med Win7 som har fåt gjennomgå mye rart og ikke vært formatert siden Win7 rtm kom ut...

 

Nei, er helt bra den for vanlig dødelige, men disse 3. parts defraggerne kan ofte rydde bedre og raskere, og har mange fine ekstrafunksjoner og innstillinger for hvordan filene skal organiseres på disken.

 

Har ofte opplevd maskiner som blir som nye bare med en riktig optimert defrag.

Lenke til kommentar

hmm, instatllerte den nå, og analyserte c:, den var 1% fragmentert. Kan ikke være 100 ganger bedre enn MS sin egen da vel? Dette er en pc med Win7 som har fåt gjennomgå mye rart og ikke vært formatert siden Win7 rtm kom ut...

For at det skal gi noen mening så må filsystemet ha fragmenterte filer, som ikke defragmenteres av programmet som følger med Windows.

 

De fleste filsystem klarer å holde filer relativt kontinuerlige så lenge nok lagringsplass er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil, så er ikke defragmenteringsprogrammet som medfølger Windows 7 i stand til å defragmentere låste filer. Som et minimum så kan man regne med at vekselfilen og registerfilene, allerede er låst etter oppstart og innlogging.

Et eksempel på det er meg, jeg har hatt ukentlig defrag med win7 sin innebygde, analyserte med defraggler nå og hadde 13% fragmentering.(Mozilla Thunderbird innboksen var hovedgrunnen, har sikkert kjørt programmet mens win7 sin har defraggmentert og den har hoppet over den pga at den har vært i bruk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...