Gå til innhold

Tynn disk for bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkuratt dette jeg skulle skrive stygge ord om.

Hvorfor legger de penger i snurredisker i de størrelsene.

Ikke er det noe bra med det i laptop heller med tanke på mobilitet/slag/støt.

Hva er det du snakker om? Pris på 500GB 2.5 disk: 400kr vs pris på 500GB ssd disk: 10000+kr

Så å tro at 2.5" disker er utrydningstrude pr i dag er som å tro på julenissen som senker prisen på SSD til en tidel på ett år.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Bare i 2010 har 70% av alle jeg vet om byttet ut sin snurredisk med SSD i laptop.

Jeg gjorde det på min, kona på sin, svigers og svoger på sine.

 

va skal man med 500gb på en laptop, hvis man har slike uvaner så kjøper man gjerne en litt dyrere / plass til 2 drev / iallefall ikke de supertynne disse nye diskene er beregnet på.

 

Det vil vel bli trøbbel med å bytte til ssd også om man skulle få en ny laptop med slik flattbrødfisk i.

 

Så må det også legges til at SSD kunne blitt billigere om produsentene ikke brukte alle pengene på snurredisk-teknologi.

1000kr for 250GB så tenker jeg vi nermer oss 95% SSD i bærbar.

Endret av War
Lenke til kommentar
va skal man med 500gb på en laptop, hvis man har slike uvaner så kjøper man gjerne en litt dyrere / plass til 2 drev / iallefall ikke de supertynne disse nye diskene er beregnet på.
64k should be enough for everyone. Poenget mitt er ikke denne diskens tykkelse, men platetettheten på 2.5" disker generelt. Hvorfor skal jeg dra med meg en ekstern disk når det finnes store interne disker? Endret av mandela
Lenke til kommentar

Nei, man trenger ikke to lokk på toppen, to bunner, to individuelle lesearmer osv. Det er ganske mange plassmessige synergieffekter ved å designe to plater sammen i en harddisk.

 

1-platers 2,5" harddisker er 7 mm tykke

2-platers 2,5" harddisker er 9,5 mm tykke <- Den helt klart vanligste tykkelsen

3-platers 2,5" harddisker er 12,5 mm tykke

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Nei, man trenger ikke to lokk på toppen, to bunner, to individuelle lesearmer osv. Det er ganske mange plassmessige synergieffekter ved å designe to plater sammen i en harddisk.

 

1-platers 2,5" harddisker er 7 mm tykke

2-platers 2,5" harddisker er 9,5 mm tykke <- Den helt klart vanligste tykkelsen

3-platers 2,5" harddisker er 12,5 mm tykke

 

Da er lesearmen og platene svært tynne ( til sammen ca 2.5 mm) . det høres lit for tynt ut etter min smak.

( spesielt platen) .

Nå tenkte jeg også på at de måtte være en viss avstand mellom disse platen for å få plass til lese/skrivehodet som selvfølgelig er en tynn folie

Lenke til kommentar

Selve platen er under 0,5 mm tykk. Lesearmen bygger nok rundt 0,5mm på hver side av plata. Også kreves det vel ca en millimeter luft og da er vi oppe på 2,5 mm tykkere per ekstra plate.

 

Du kan se høyoppløselige bilder av 1, 2 og 3-platers disker her for å studere konstruksjonen:

 

En plate 11210.jpg

 

To plater 20101281862728957.jpg

 

Tre plater Spinpoint%20MT2_disk_R45.jpg

Lenke til kommentar

Akkuratt dette jeg skulle skrive stygge ord om.

Hvorfor legger de penger i snurredisker i de størrelsene.

Ikke er det noe bra med det i laptop heller med tanke på mobilitet/slag/støt.

Hva er det du snakker om? Pris på 500GB 2.5 disk: 400kr vs pris på 500GB ssd disk: 10000+kr

Så å tro at 2.5" disker er utrydningstrude pr i dag er som å tro på julenissen som senker prisen på SSD til en tidel på ett år.

 

Men veldig få har bruk for den ekstra lagringsplassen.

Hvor mye koster 40/120 giga ssd nå til dags? Antar det ikke er alt for mye.

Den andre faktorer er at de som virkelig har lagringsplass vaneligvis har satt om sømlaus server tilgang eller har 1-2TB eksterndisker for å ha ting på, de vil ikke bli berørt.

Ikke glem fordelen: Alt starter veldig mye raskere! Effekten er god nok til at folk vil bytte, spesielt de som ikke faktisk bruker plassen på en laptop.

Gamerne som bruker en laptop som en portabel spillmaskin må derimot finne seg i å vente til å kaste CDrommen ut av vinduet blir populært i designet, så man kan klemme inn en ekstra hardisk.

Lenke til kommentar
Men veldig få har bruk for den ekstra lagringsplassen. Hvor mye koster 40/120 giga ssd nå til dags? Antar det ikke er alt for mye.

40 GB SSD koster mer enn 500 GB HDD. Folk flest aner ikke hva som ligger i de tre bokstavene SSD og velger derfor den med mest GB. I tråd med hva folk flest gjorde for noen år siden: Kjøpte grafikkort ut i fra mengde minne i stedet for GPU-ytelse fordi folk hadde et enkelt tall (antall MB) å forholde seg til og den enkle tankegangen om at mer = bedre. Type GPU ble for kryptisk for folk flest. Noe lignende ser man med fotokamera. Folk uten interesse for foto kjøper gjerne kompaktkamera etter antall megapiksler, mengde zoom og utseende på kameraet. Massene vil dessverre ha det enkelt og produsentene svarer selvsagt deretter.

 

Gamerne som bruker en laptop som en portabel spillmaskin må derimot finne seg i å vente til å kaste CDrommen ut av vinduet blir populært i designet, så man kan klemme inn en ekstra hardisk.

Den trenden tror jeg blir kraftig økende i 2011. Mange nye bærbare maskiner med skjermstørrelse 12-15 tommer vil komme uten innebygget optisk stasjon og heller ha plass til to harddisker. De billigste modellene vil nok bare selges med HDD + en tom plass, mens de oppgraderte versjonene vil ha HDD + SSD.

 

Også tror jeg det blir vanligere å bundle nettsky-lagring og programvare for å bruke nettsky-lagret på en enkel måte.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...