Gå til innhold

En fotomulighet av de småsjeldne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virker veldig lovende her i Tromsø. Lettskyet, vindstille, -8°C. I tillegg skal måneformørkelsen lengre over horisonten her slik at vi får med oss hele sekvensen med delvis, total og delvis formørkelse før månen forsvinner ned under horisonten. Mot slutten av sekvensen er det også "blåtime" så vi får mulighet for både sorte silhuetter mot månen og mer landskapsfoto-stil. :)

 

Jeg gleder meg og har allerede planlagt et par timer fri.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg brukte linken i artikkelen til å forberede meg litt ytterligere.

 

Her har jeg laget et regneark over hvilke kamerainnstillinger jeg bør bruke i de ulike delene av måneformørkelsen. Det er som sagt på sidene en ganske grov guide så finjusteringer blir nødvendig. Jeg har også tatt i betraktning hvor mye månen flytter seg på de gitte lukkertidene og hvor mye det har å si på mitt kamera, med 200mm og fysisk brikkestørrelse og pikselstørrelse på mitt kamera.

 

post-3851-0-48029200-1292850335_thumb.png

 

En kjapp anbefaling for alle: Hold lukkertiden kortere enn ca 1/3 sekund ved 200mm reell brennvidde på 1,5x crop. Råformat/Ev-komp bracketing er det eneste som duger dersom du vil ha detaljer i både det lyse og mørke området av månen samtidig. Forskjellen er opp mot ca 10 blendertrinn.

 

Er det forresten noen som vet hvordan månens bane i forhold til et sted på jorda (Tromsø) endrer seg fra døgn til døgn? Jeg har sett hvordan månen beveger seg over himmelen i dag og lurer på om jeg må beregne at den er høyere, lavere, lengre med klokka, mot klokka osv i mårra.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Husker solformørkelsen i August 2003, klokka var vel 4 eller 5 på morgenkvisten, det var et ganske episk syn. Sola lavt på himmelen etc. Hadde ikke kamera på den tiden, og videokamera fikk jeg ikke før året etter. Ser dårlig ut med bilder fra den formørkelsen på internett også, bare et par i dårlig kvalitet som flyter rundt.

 

Anyway, takk for påminnelsen, hadde glemt denne jeg :p

 

EDIT: ikke måneformørkelse, bare jeg som tulla, går litt fort i svingene, i morgen er det jo måne ikke sol som da ^_^

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar

Håper på elendig vær i Rygge / Østlandet så jeg har en unnskyldning for å ikke stå opp midt på natta for å få den med meg. Ellers har jeg sansen for skjemaet ditt Simen1 :wee:

 

Nå snakker vi ikke om mitt på natta, men faktisk fornuftig tidspunkt å begynne dagen på.

 

@Bradbury:

 

Vest - nord-vest. I og med at månen er på vei ned når dette skjer så blir det fotoretning som solnedgang.

 

Men været ser ikke helt optimalt ut her i sør.

Lenke til kommentar

Nord-vest i starten (delvis) og mer rett nord mot slutten (total). Det kan lønne seg å finne et sted der du ikke har så mye fjell/bygg etc i horisonten mot nordvest/nord. Månen "starter" lavt og forsvinner ned bak horisonten etter hvert i Oslo.

 

Det ser ut til at "lettskyet" blir litt for mye skyer her. Det er slørete foran månen nå og meldt samme vær i mårra.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hmm, utenfor barnehagen er det fin utsikt utover byen i retning nord-vest. Hvis det ikke blir overskyet, da kanskje muligheten byr seg for et fint bilde. Det hadde jo vært typisk om det var klar himmel tidlig på morgenen, men så skyer det til i det formørkelsen blir total. Da har jeg på bortkastet vis drasset med meg kamera og stativ samt kommet over en time for sent til jobb.

 

Simen, jeg har begrenset med erfaring fra månefotografering, men de gangene jeg har forsøkt meg med 200mm på 1,6x crop og lav måne, da har jeg aldri blitt fornøyd. Jeg har tatt det for gitt at bildene blir uklare fordi jeg i disse tilfellene tar bilde på skrått gjennom atmosfæren og at det dermed blir mer av denne lyset må gjennom. Har du bedre erfaringer selv?

Lenke til kommentar

De fineste månebildene jeg har har jeg tatt i skumringslys med månen lavt over horisonten. Det gir lav lysstyrke på månen (akkurat som sollyset svekkes ved solnedgang) og skumringen gjør at det ikke blir for sort ellers på bildet. Det bør også være noe annet i bildet enn bare månen. F.eks kan man plassere seg sånn at det ser ut som månen akkurat tangerer et fjell med interessante detaljer og bruke kraftig tele. Det gir inntrykk av en enorm måne. En annen mulighet er å bruke mildere tele og få med nærmere detaljer som pene bygg, en statue, eller noe annet. Hvis man får lyset til å balansere (i intensitet) med lys fra bebyggelse så kan man få et stilig bilde på den måten også.

 

Uansett lønner det seg nok å tenke gjennom komposisjonen i tillegg til å balansere lyset og tenke på det tekniske.

 

Her er et eksempel fra i sommer. (Ikke formørkelse)

 

post-3851-0-26262400-1292870864_thumb.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tidspunkt for formørkelsen:

Start halvskyggefase: 06.29

Start delvis formørkelse: 07.33

Start totalitet: 08.41

Slutt totalitet: 09.53

Slutt delvis fase: 11.01

Slutt halvskyggefase: 12.04

Formørkelsen kan merkes fra ca. 07 - 11.30

http://www.fvn.no/veret/article818485.ece

 

 

Var forresten ute å kikket nå, kunne ikke se månen i det heletatt...

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...