Gå til innhold

Dommen har falt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Relativt er et fryktelig relativt begrep i den sammenhengen :-P

Jeg nekter å tro at det er spesielt mye mer enn 1-3% som fremdeles har CRT. Den eneste CRT-skjermen i min vennekrets er min bror sin, og det er ganske enkelt fordi han bare har arvet og ikke har brukt en krone på PC :-P

Jeg gjetter at det er omtrent 0% av nye PCer som har CRT-skjerm. Det betyr at bestanden av folk som fremdeles har CRT består hovedsaklig av folk som bare kjøper deler til PCen, og dem som ikke har kjøpt ny PC de siste 4-5 årene.

Lenke til kommentar

"Per i dag er det som regel kun laptoper i proff-segmentet som fortsatt kommer med VGA-kontakten innebygd."

Jeg opplever sjelden å finne laptoper hvor de har kvittet seg med skiten, bare meg?

VGA - Video Graphic Array - 1987-2013
DVI - Digital Visual Interface - 1999- ?
HDMI - High-Definition Multimedia Interface - 2003- ?
Displayport - 2008- ?

Forhåpentligvis trenger ikke DVI være med oss fullt så lenge, ser helst at det forsvinner straks!


Utviklingen går fremover, men jeg er forsatt misfornøyd hva angår brukervennlighet =p

Innen denne tid burde man ha utviklet ett grensesnitt som:
- ikke hadde tynne utstikkende pinner (det har jo både USB og HDMI, straks det blir en ørliten bøy her er løpet kjørt, sannsynligvis skades både kabel og kobling)
- Kunne festes med magnetisme, slik at det faller av ved nykk, og ikke skader noen av komponentene
- hadde tatt høyde for hvordan elektriskitet kan skadet komponenter.
(jeg har en gang opplevd at jeg kanskje har ødelagt noe pga. statisk elektrisitet, men har skadet skadet komponenter fordi skjermkabel og andre kabler har ledet strøm når kilden tilsynelatende er av)

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

ikke bra. Problemene kommer når signalet skal føres over 5 eller 10m. Skal en bruke digital overføring så må det brukes enten cat 5 extender eller DVI over fiber, og det koster endel. Med VGA kan kabelen strekkes minst 30m.

 

Jeg ser jo at dette kanskje er et sært krav, men alikevel blir det kjipt for firmaet jeg jobber i.

 

 

Lenke til kommentar
Men, etterhvert som digitale standarder som DisplayPort og HDMI gjorde sitt inntog har den blå kontakten blitt stadig mer skjelden. Per i dag er det som regel kun laptoper i proff-segmentet som fortsatt kommer med VGA-kontakten innebygd.

Det er for slapt av artikkelforfatter å glemme DVI. DVI var selve grunnen til at d-sub (som "vga" porten og kabelen egentlig heter) ble faset ut. DVI har vært dominerende i en årrekke (ca 2003-2010) og jeg vil si at det er først nå vi begynner å se utfasingen av DVI til fordel for DP og HDMI på PC.

 

Du glemmer også hele Atom-bærbar-segmentet. Det holder fortsatt på 1990-talls teknologien d-sub.

 

Pirk: Heter vell ikke "skjelden"... :roll:

Pirkepirk: Det heter ikke "vell". ;)

Lenke til kommentar

Henger meg på postene over, når det gjelder bedrifter.

Jeg ser hvordan det, også i min bedrift, kan by på en del problematikk. Spesielt mtp. møterom og konferanserom.

 

Personlig er jeg glad for at den er vekk, da.

 

Forhåpentligvis trenger ikke DVI være med oss fullt så lenge, ser helst at det forsvinner straks!

 

Utviklingen går fremover, men jeg er forsatt misfornøyd hva angår brukervennlighet =p

 

Innen denne tid burde man ha utviklet ett grensesnitt som:

- ikke hadde tynne utstikkende pinner (det har jo både USB og HDMI, straks det blir en ørliten bøy her er løpet kjørt, sannsynligvis skades både kabel og kobling)

- Kunne festes med magnetisme, slik at det faller av ved nykk, og ikke skader noen av komponentene

- hadde tatt høyde for hvordan elektriskitet kan skadet komponenter.

(jeg har en gang opplevd at jeg kanskje har ødelagt noe pga. statisk elektrisitet, men har skadet skadet komponenter fordi skjermkabel og andre kabler har ledet strøm når kilden tilsynelatende er av)

 

Må si meg enig, men vil legge til at fester utlukkende basert på magnetisme hadde vært katastrofe :p Låsemekanisme er en streng nødvendighet. Håper bare vi kan slippe de fordømte skrufestene..

 

Edit: VGA er en ekkel kable å jobbe med på lange strekk. Spesielt om den skal i taket! Så TP-kabel ville være en befrielse.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Bare noen få måneder siden jeg kjøpte DP->VGA-adapter. På en måte liker jeg VGA godt. Jeg har tre identiske skjermer tilkoblet PCen min, og når jeg frakobler disse, da skjer følgende:

 

VGA-skjerm: Hmm, jeg har blitt frakoblet. Ok, da legger jeg meg og sover.

 

DVI-skjermer: HERREGUD! Vi har blitt frakoblet! Vi må gi beskjed om dette og blinke med masse farger!! Vi stopper aldri før vi har blitt avslått eller tilkoblet igjen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men, etterhvert som digitale standarder som DisplayPort og HDMI gjorde sitt inntog har den blå kontakten blitt stadig mer skjelden. Per i dag er det som regel kun laptoper i proff-segmentet som fortsatt kommer med VGA-kontakten innebygd.

Det er for slapt av artikkelforfatter å glemme DVI. DVI var selve grunnen til at d-sub (som "vga" porten og kabelen egentlig heter) ble faset ut. DVI har vært dominerende i en årrekke (ca 2003-2010) og jeg vil si at det er først nå vi begynner å se utfasingen av DVI til fordel for DP og HDMI på PC.

 

Du glemmer også hele Atom-bærbar-segmentet. Det holder fortsatt på 1990-talls teknologien d-sub.

 

Heh, jeg hadde faktisk opprinelig skrevet DVI også -- men sløyfet det i etterkant ettersom jeg følte det holdt med et par eksempler. Men jeg er forsåvidt enig, bedre eksempler ville nok heller vært DVI og HDMI. I hvert fall om vi skal ta de i rekkefølgen de har fått ... innflytelse.

 

Hva Atom -maskiner angår ser jeg nå at de kunne bli nevnt i tillegg til/i stedet for "proff-bærbare", men jeg valgte heller et eksempel jeg med sikkerhet kunne si stemte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...