Gå til innhold

H.264-støtte for Firefox


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel på sin plass å si at dette også har begrensninger? Digi omtaler i sin artikkel om saken at firefox fortsatt ikke vil respondere riktig på canPlayType('video'mp4') og det er visstnok «visse forskjeller i metodene og egenskapene for kontroll av videoavspilling mellom HTML5 og Windows Media Player-pluginen.». Det er med andre ord ikke like rett frem som man kan få inntrykk av.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Hva med event handlers og eksisterende DOM-API, vil de fungere som normalt? Vil MS sørge for å holde deres API oppdatert i takt med utviklingen av Firefox? Med mindre det blir gjort betyr dette at jeg sannsynligvis må se inn i mulighet for å unngå bruk av denne utvidelsen i systemene jeg lager. Men det er jo lov å krysse fingrene for at de har gjort en god jobb.

Lenke til kommentar

Open source fanatisme vs Bedre funksjonalitet?

 

Ikke så vanskelig å velge. Såvidt jeg vet så er Firefox den eneste av de store nettleserne som ikke støtter h.264, så godt at MS tar litt grep her.

Sammen med Opera.

 

Det er ikke Open Source fanatisme, men prinsippet om at weben skal være patentfri.

 

At man skal måtte betale royalities for å lage en nettleser eller for å legge videoer på nett er ikke vanskelig å være imot.

Lenke til kommentar

Open source fanatisme vs Bedre funksjonalitet?

 

Ikke så vanskelig å velge. Såvidt jeg vet så er Firefox den eneste av de store nettleserne som ikke støtter h.264, så godt at MS tar litt grep her.

Sammen med Opera.

 

Det er ikke Open Source fanatisme, men prinsippet om at weben skal være patentfri.

 

At man skal måtte betale royalities for å lage en nettleser eller for å legge videoer på nett er ikke vanskelig å være imot.

Opera støtter h.264 gjennom Gstreamer.

http://www.gstreamer.net/

http://sourcecode.opera.com/gstreamer/

Lenke til kommentar

Open source fanatisme vs Bedre funksjonalitet?

 

Ikke så vanskelig å velge. Såvidt jeg vet så er Firefox den eneste av de store nettleserne som ikke støtter h.264, så godt at MS tar litt grep her.

Sammen med Opera.

 

Det er ikke Open Source fanatisme, men prinsippet om at weben skal være patentfri.

 

At man skal måtte betale royalities for å lage en nettleser eller for å legge videoer på nett er ikke vanskelig å være imot.

Opera støtter h.264 gjennom Gstreamer.

http://www.gstreamer.net/

http://sourcecode.opera.com/gstreamer/

 

Nei, og ja og nei.

For det første: Nei, Opera støtter ikke H.264. Installerer en Opera på f.eks Windows, vil ikke H.264 fungere.

Ja, tror du har rett i at Opera implementer video-funksjonaliteten gjennom GStreamer. Allikevel vil ikke H.264 fungere i Opera (på Windows), selv om man manuelt installerer H.264-"plugin" til GStreamer. Dette fordi Opera benytter en egen integrert GStreamer-variant.

 

Unntaket er på Linux-OS hvor Opera benytter seg av den "globale" GStreamer-installasjon. Hvilket da betyr at f.eks i Ubuntu, så vil Opera støtte H.264 hvis man installerer pakken for H.264-støtte i GStreamer.

 

Det er hvertfall dette jeg har lest fra offisielle Opera-kilder, og jeg finner ikke noe i farta som sier noe annet.

Lenke til kommentar

Det er ikke vanskelig i den forstand at man sliter med å implementere det, men det er noen som med, i mine øyne svært god grunn, motsetter seg bruken av det og heller fremmer WebM som er et åpent format uten patenter knyttet til seg. WebM er teknisk så godt som like bra eller bedre avhengig av hvem du spør og hvilke tester du leser.

Lenke til kommentar

Det er derfor webben har standarder. Som defineres ut fra kriterier som ikke er kompatible med properitære løsninger. Det er uendelig mange måter å gjøre noe feil på. Properitære løsninger er feil som utgangspunkt. Noen ganger er det utvikling og best-of-breed som viser hva som duger. Webben er i så måte organisk.

Skal man ha styggedom på nett så får det bli opp til tilbyderen å tilby plugin, jamfør flash. Det er en grunn til at det er håpløst, og at det ikke er en standard på linje med .png eller .css.

 

Eksempelet Flash er aldri rett måte å gjøre noe på, og den kommer nok aldri til å forandre seg.

 

At det er microsoft som må lage plugins til en forkjemper for frie løsninger, slik vi kjenner webben, er ikke tilfeldig.

 

Meg bekjent er både, apple, nokia og microsoft på eiersiden i 264 consortium, og det er mye av grunnen til at de motsetter seg frie løsninger på sine plattformer. Her føres det en linje fra egosentrisk hold, hvis hovedforskjell er at den tillater avgiftsbelagt fremvisning. Hadde det ikke vært for det så kunne nok alle og enhver vært enige om hva som er mest rett på nett.

 

Patenter, Eulaer fra seinmiddelalder, lukkede standarder eller fri programvare og åpne standarder? Velg ën.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...