Gå til innhold

Konkurranse: Julekalender 2010 - luke 15


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siste spørsmålet burde kanskje omformuleres, mtp. at det i praksis vil være umulig å lage en lydløs strømforsyning selv uten vifter. (noe støy fra kondensatorer osv. vil alltid være til stede)Jeg håper så virkelig ikke at denne premien går til en eller annen som kun har en macbook og for øvrig ingen bruk for denne, men som likevel måtte svare på konkurransen :p

Lenke til kommentar

Siste spørsmålet burde kanskje omformuleres, mtp. at det i praksis vil være umulig å lage en lydløs strømforsyning selv uten vifter. (noe støy fra kondensatorer osv. vil alltid være til stede)Jeg håper så virkelig ikke at denne premien går til en eller annen som kun har en macbook og for øvrig ingen bruk for denne, men som likevel måtte svare på konkurransen :p

Jeg er enig med deg. Jeg er ganske sikker på at jeg vet hva som menes med spørsmålet(og hva som er ment som det riktige svaret), men samtidig vet jeg at det teknisk er feil. Jeg synes det er litt slapt når spørsmålene er formulert slik at de som har litt teknisk innsikt kan svare feil fordi de har tenkt på noe som den som laget fasit ikke har tenkt på, speisielt når spørsmålet enkelt kunne blitt formulert på en korrekt måte. (stikkord: støy -> vifte)

Lenke til kommentar

Lydløs er vel per definisjon totalt fravær av lyd, slik som vi får i et vakuum. "Praktisk talt lydløs" er selvsagt veldig subjektivt, men kan vel for eksempel bety "uten merkbar lyd". 0 dbA er vel omtrentlig grensen for det mennesker kan høre, men hvis det er noe bakgrunnstøy er grensen for det vi kan høre selvsagt høyere.

 

Husk for øvrig at det er forskjell på 30 dbA fra en vifte montert på "veggen" til kabinettet og 30 dbA fra en stromforsnyngsvifte som sitter litt lenger inne.

Lenke til kommentar

Jeg har lest testen og er fullstendig klar over hva den sier. Men det er fortsatt snakk om en subjektiv beskrivelse og jeg tør vedde på at resultatet hadde vært annerledes med perfekte måleinstrumenter. Rett skal være rett og da holder det ikke med en anmelders subjektive bedømmelse når spørsmålet spør etter svaret som om det skulle vært et ubestridt faktum.

 

Du synes åpenbart jeg kverulerer, og jeg har forsåvidt flere ganger vært uenig med spill i Trivial Pursuits genre, til mine medspilleres frustrasjon lar jeg meg ikke affisere av at "det står i fasit". Men så er det også en grunn til det. Det er ikke spesielt morsomt å bli fortalt at du har feil når du faktisk vet at du har rett, og i så måte er vel dette snakk om en prinsippsak.

Lenke til kommentar

Ja, jo, jeg ser jo den. Men allikevel. Jeg vil være så frekk og nevne det EQ. "Sosial IQ". Nå er vi riktignok gjemt bak våre trygge dataskjermer, og dermed kan si hva vi vil, men irl hjelper det ikke å kverulere og stå på sitt. Hadde to gutter i IT-klassen min på videregående som "alltid hadde rett". Læreren underviste, og de korrigerte ham, med ymse begrunnelser. Jeg bestrider ikke at de hadde rett, men fyttihelvete så irriterende det var. De gikk ut videregående uten andre venner enn seg selv, og når de tok opp flere fag som privatist "fordi sensor var idiot og tok feil", så gikk vi andre videre med livene våre. Så hva er poenget mitt? Just let it go. Hvorfor krangle på uviktige ting når man heller kan bruke tiden på noe konstruktivt? Du kommer aldri til å klare å "fikse" artikkelforfatteren som skrev den "feilen" i oppgaven, og du kommer heller ikke til å klare å fikse alle andre som gjør en feil. Bruk heller tiden på å gjøre noe som sprer positivitet(hvis det er et ord), i stedet for å være negativ hele tiden.

 

Se for deg at du handler på Rema 1000. En dag gjør kassapersonen en feil.

Scenario 1:

Du: "Ditt jævla rumpetroll. Du slo inn to melk i stedet for en! Du er så inni grønnhelvetes inkompetent. Sier litt om hvorfor du bare jobber på Rema!"

Kassa: "..." --> :(

Scenario 2:

Du: "Unnskyld, jeg tror det skjedde en liten feil her! Jeg kjøpte bare en melk, men betalte for to! *he he :)*"

Kassa: "Oi, beklager. Fikser det med en gang!" --> :)

Du: "Tusen takk, ha en fin dag!" --> :)

Kassa: "Takk i lige måde!" -->:)

 

Mye bedre!

 

EDIT: Ser eksempelet mitt ikke hang helt på greip. Poenget er vær positiv og ikke kveruler! He he :)

Endret av conflict
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...