Gå til innhold

Usikkerhet rundt Libreoffice


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En gruppe frivillige utviklere bestemt seg i september for å løsrive Openoffice.org-prosjektet fra Oracle, og opprette en uavhengig gruppe som kaller seg for The Document Foundation.

Klart det er frivillig å ha en jobb, men det høres noe rart ut når det formuleres slik. Du får det til å høres ut som de driver med veldedighet. Dette er hovedsaklig dyktige programmerere ansatt i store selskaper som selvsagt krever økonomisk avkastning på jobben. Dilemmaet er særlig stort for de utviklerne som er ansatt i Oracle og vil følge LibreOffice-forken.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dilemmaet stort for dem som jobber i Oracle? Hvem er det som vil betale lønn til disse for å jobbe med Libre? Ingen? Da er det jo ingen dilemma.

 

Hadde Sun en foretningsmodell for Open Office der de tjente penger? Nei? Tjente de penger på Star Office som var kommers? Nei?

 

Jeg tror ikke det er så smart å basere en foretningsmodell på avgjørelser tatt i bitende sinne. Jeg tror ikke noen var ved sine fulle fem når de fant på Libre Office. "Åh sinte mennesker, de har sikkert et fint produkt".

 

Det er ikke penger i å gi bort ting gratis. Skal noen tjene penger på Open Office, så må de komme og tilby noe som får bedrifter til å gi dem penger. Hva dette er lar jeg være opp til de som har ideen. Det nærmeste jeg kan nevneverdig komme på er evt serverløsninger som skal løse større ting innenfor områder som Lotus Notes og MS Sharepoint/exchange/etc, og da må du sloss mot konkurrenter som har rompesprekken full av gryn. Lykke til...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dilemmaet stort for dem som jobber i Oracle? Hvem er det som vil betale lønn til disse for å jobbe med Libre? Ingen? Da er det jo ingen dilemma.

 

Hvis man faktisk tenker over saken, så er det faktisk et dilemma tilstede her. Oracle har rettigheter til Openoffice.Org og vil sannsynligis prøve å skvise det for hva det er verdt. Derimot de andre selskapene som bidrog til OOO, har enten allerede trukket over på Libreoffice, eller kommer etter all sannsynlighet til å gjøre det. Og etter det som jeg tror kommer til å skje, så ender OOO opp som en stor døendes elefant som Oracles programmerere blir nødt til å utvikle. Dette vil igjen være en hump i veien for å lage en pakke som kan komme opp på likt nivå med MS Office.

 

Hadde Sun en foretningsmodell for Open Office der de tjente penger? Nei? Tjente de penger på Star Office som var kommers? Nei?

Det handler ikke bare om hva man direkte tjener på et produkt. Med tanke på OpenOffice kan det ha vært økonomisk fornuftig for Sun å investere i utvikling av det i og med at man da slipper å betale astronomiske summer til Microsoft for MS Office og Microsoft for å ha en kontorpakke som er oppdatert. Det er ikke tilfeldig at flesteparten av utviklerne til OOO og LibreOffice har det som betalt jobb. Dette ligger i at det er økonomisk fornuftig for store selskaper å satse på en utfordrer til MS Office så man ikke er nødt til å investere i Windows og MS Office hvis man skal ha en adekvat kontorpakke. Åpen kildekode gjør også at selskapene fritt kan modifisere programmet til å passe eget bruk.

 

 

 

Jeg tror ikke det er så smart å basere en foretningsmodell på avgjørelser tatt i bitende sinne. Jeg tror ikke noen var ved sine fulle fem når de fant på Libre Office. "Åh sinte mennesker, de har sikkert et fint produkt".

Jeg lurer på om du har satt deg inn i saken i det hele tatt... Det er ikke heldig at et selskap som Oracle som er skremmende likt Microsoft skulle få sitte på rettighetene til en kontorpakke som andre selskaper bruker betydelige ressurser på å utvikle. Dette er riktignok en avgjørelse tatt før skaden har skjedd. Men med tanke på hvor lite villige Oracle har vært til å støtte OpenSolaris, ser jeg heller at man er føre var enn etter snar.

 

 

Det er ikke penger i å gi bort ting gratis. Skal noen tjene penger på Open Office, så må de komme og tilby noe som får bedrifter til å gi dem penger. Hva dette er lar jeg være opp til de som har ideen. Det nærmeste jeg kan nevneverdig komme på er evt serverløsninger som skal løse større ting innenfor områder som Lotus Notes og MS Sharepoint/exchange/etc, og da må du sloss mot konkurrenter som har rompesprekken full av gryn. Lykke til...

Igjen, bildet du maler er veldig snevert. Å hjelpe til å utvikle et gratis kontorpakkealternativ kan faktisk være økonomisk fornuftig hvis alternativet er å punge ut til Microsoft for Windows og MS Office. Man er ikke nødvendigvis avhengig av en salgsprofitt for å tjene på å utvikle programvare.

Lenke til kommentar

Office har noen sære funksjoner som kreves her og der.

Men for de fleste brukere her, meg inkludert kan vi kaste MS på dør og kjøre Open Office uten problemer, har selv gjort det og angrer ikke etter at de røk på døra for mange år siden.

 

Men det er en ting jeg må ha MS Office til, og det er ett excel dokument til ett spill, hvor diverse items osv lagres og kan moddes, åpner du denne i OpenOffice så ser den ut slik den skal, men når du lagrer den... Ja da blir den korrupt for spillet.

Eneste løsningen er å bruke MS Office, da kan du redigere som du selv vil uten problemer.

Lenke til kommentar

Det jeg har sett på rundt de fleste open source programmer er at det ikke mangler på den tekniske siden med funksjoner osv men at programmene er altfor stygge/lite brukervennlige iforhold til konkurrentene sine. Nå syns jeg ikke at open office ikke er pent men det skorter liksom noe iforhold til MS Office, og slik gjelder det for de fleste andre konkurrenter. Ta ett eksempel på musikkprogrammer siden jeg vet litt om det:

http://lmms.sourceforge.net/screenshots/0.4.0/lmms-0.4.0-1.png

http://www.digitalaudiocentral.com/dac/images/archivio/img2009/news/musicmesse09/presonus_studio_one.jpg

Det er lett å se hvem er hva, men funksjonsmessig er det omtrent like, bare brukervennligheten er på helt forskjellige nivåer.

Lenke til kommentar

Det som MS office har , som jeg savner veldig i Open ofice er mye av mulighetene i bruker grisesnittet.

 

den som er mest savnet er "blyanten" og "viskelæret" når man skal formatere utseende på rammer i rutenett og i tabeller.

metoden gjør at jobben gå omtrent 100 ganger raskere .

 

hadde det ikke være for dette så hadde open ofice være 100% ikke 75% .

 

vel koster open oficce ingen ting men man ofrer en god del også funksjoner som gjør jobben lit enklere.

 

sånn sett så duger bare programmet til lit enkle oppgaver.

Lenke til kommentar

Programmet duger til det aller, aller meste, det fungerer bare ikke 100% likt det duer vandt til. ;)

 

man for til det meste , ja , men hva hjelper det når mye av måten man gjør ting på ikke bare er lit annerledes men tar også betydelig lenger tid å gjøre. på disse punktene har de gått bakover i tid.

Det er en detalj , men en betyr også veldig mye for valget av slike programmer.

 

jeg anbefaler folk å faktisk teste ut "pennen" og "viskelæret" i et MS office mot open office sin måte gjøre dette på.

Det er neste vært kjøpet av MS office alene

Lenke til kommentar

Nå er uansett den mest effektive måten å lage tabell på å lage den riktig fra start, og det kan man gjøre like enkelt i begge programmene. Om du har store behov for å splitte opp eller slette celledelelinjer underveis gjør du det feil.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Nå er uansett den mest effektive måten å lage tabell på å lage den riktig fra start, og det kan man gjøre like enkelt i begge programmene. Om du har store behov for å splitte opp eller slette celledelelinjer underveis gjør du det feil.

 

Det er ikke der problemet ligger.

noen ganger vil en tabell likevel være slik at man må slå sammen eller dele opp seller .

( d.v.s at noen av feltene er dobbel så store som de andre )

 

 

problemet oppstår hvis man ønsker en egen utseende på tabellen.

grunnen til at man gjør det slik er at det gir best oversikt .

 

Her er det nok å nevne at hvis man ønsker at anen hver vertikale ramme skal ha hver sin farge så er det mye enklere å bruke pennen som markør , en å velge en kolonne av gangen for så å velge format , for så ta neste kolonne.

 

skal dett gjøres 10 ganger så tar det lengere til i open office

Lenke til kommentar

det eneste open ofice kan konkurrere på er at den er gratis. MS office er såpass omfattende og vil aldri kunne bli erstatte av disse gratis alternativene

 

Nå er det jo ingen andre plattformer der denne konkurransen gjør seg utslag i at MS office er foretrukket.

På win32/64 sliter jo MS Office for å holde salget oppe til dem som ikke bruker disse mest "omfattende" funksjonene. Poenget er at konkurransen står om vanlige brukere, og der har MS office langt på vei tapt når, som du nevner, Open/Libre Office er gratis, og fri programvare attpåtil.

Microsoft driver ikke på med officekonkurranse for å lage den beste programpakken, de gjør det for å tjene penger.

 

Med din spådom friskt i minne vil jeg våge meg på å spekulere i det stikk motsatte. Husk hvordan det gikk med Microsofts encarta vs wikipedia. I dag husker ikke mange at microsoft engang var dominerende på området. Forskjellen er at MS office har en forretningsmodell. Dvs de tjener penger. Denne er dog i stor grad basert på bundling, tradisjon og properitære løsninger, samt FUD om openoffice. Det holder ikke i lengden. Det er en grunn til at MS office taper terreng.

 

MS office er ikke lenger stort nok til å tvinge igjennom et lukket økosystem der andre ikke slipper til, og den har ikke lenger mange kjepphestene over openoffice å fare med. Igjen står vi med lukket og kostbart vs fritt og gratis.

 

Om Oracle tuller til sin rolle i openoffice vil vi ha libreoffice å falle tilbake på. Den enes nød er den andres brød. Hva det blir til får tiden vise.

 

Ellers kan det vel nevnes at det jobbes hardt på Koffice til windows...

Lenke til kommentar

For å være ærlig synes jeg ressursene som er lagt ned i KOffice hadde gjort seg langt bedre hos LibreOffice/OpenOffice i stedet. Men man kan jo ikke bestemme hva andre skal bidra til.

 

Ellers er det fortsatt nok av problemer med å bruke OOo når det sitter så mange idioter rindt omkring og legger ut formler, løsningsforslag, og enda varre, obligatoriske oppgaver, i .xlsx/docx. Det er ikke alltid (les:sjelden) noe pent syn i OOo

Lenke til kommentar

Nå er det jo ikke noe stort poeng i å være inne i format-dialogen for å merke kolonner...

 

Man er i format dialogen for bestemme utsende på det man har markert .

Problemet mit var å kunne f,eks marker anen hver kolonne , for så å gå inn i format dialogen for å bestemme utseende på det jeg har markert .

 

jeg må(tte) marker et område av gangen,

velge format dialogen

bestemme utseendet

trykke på ok

også gjenta det samme for neste område jeg vil ha et annet utseende på.

 

I MS office ( jeg har bare testet tabeller i Word) er det nokk å bestemme hvilket utseende penne skal gi og så marker på de områdene man ønsker å endre

 

Selv om det er lettere å marker flere områder en gjøre det med et av gangen så er det nå fortsatt letter med MS office.

 

Metoden i Open ofice er relativ ukjent for mange.

Det er et av problemene

 

Problemet men magge av disse gratis kontorprogrammene er at de ikke blir markedsført særlig sterk blant oss forbrukerer .

Folk vet rett og slet ikke om dem.

Er man datafreak så får man alltid opplyst om slik programmer ,men det er være for dem som bare sender epost , surfer på nett og skrive noen få dokumenter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...