Gå til innhold

Anmeldelse: Gran Turismo 5 (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

sein annmeldelse da... man leser jo om spillet overalt før dere kommer ut.

men kjenner jeg blir skuffa på alle GT spilleres vegne.. sjøl om jeg aldri har ønska meg ett GT spill veit jeg hvor kjipt det er å vente på ett spill man forventer skal feie gulvet med konkurrentene så er det bare bra istedenfor fantastisk. Litt som med Halo: Reach for min del..

Lenke til kommentar

Sene anmeldelser er ofte gode anmeldelser når det kommer til hypete spill, da slike spill nesten alltid scorer for godt i tidlige anmeldelser. Nå har jeg dog ikke spilt hovedutgivelsen av GT5, kun prologue, så jeg vet ikke om det stemmer i dette tilfellet, men det hadde ikke overrasket meg. Irriterende med så latterlig mye restriksjoner på biler, selv vanlige bilspill er ofte alt for restriktive mtp innhold som låses opp, gi oss mere innhold uten å måtte spille alle kjedlige deler av spillet ti ganger på rad...

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er i level 14 nå, og min dom er nok enda litt strengere. Jeg orker rett og slett ikke den lange prosedyren før hvert løp. Det foregår noenlunde slik: 1) Start opp konsoll, vent relativt lenge på menyen 2) Gå inn til "spillsonen", ny lasting 3) Velg Spec A eller Spec B, ny lasting 4) Velg nivå, ny lasting 5) Finn en serie og klikk på den, ny lasting 6) Velg en bil, og få bekreftet om den fungerer, og om ikke hvilken type oppgradering på dekk, eller overhodet type modell du trenger 7) Tilbake igjen til hovedmeny, ny lastin. Så inn i bilforhandleren. Ny lasting. 8) Velg et av kanskje 100 merker på måfå. Ny lasting. 9) Let febrilsk og tilfeldig for den typen du trenger og til riktig pris. Finner du den ikke, rprøv et par tre merker til. Masse mer lasting. 10) Gitt opp? Gå til bruktforhandleren. Der er alle tilgjengelige biler samlet i en stor oversikt. Ikke like lett å se hva type de er, men etter mye mysing finner du fram til en bil som passer lommeboka. Kjøp bil og velg den i garasjen. Ny lasting. 11) Gå inn i Spec A igjen, velg event og deretter bil. 12) ... Ved startstreken, se hvordan resten av motstanderne suser i fra deg, og at du ikke har nubbesjans å vinne løpet med bilen du har valgt. Innse at du nesten må ha kjennskap til hele databasen av biler hvis du ikke ønsker å gå videre med enda mer rot. 13) Legg rolig fra deg kontrolleren. Pass på at TV'en er inntakt når du forlater rommet, og prøv å ikke være for sinna resten av dagen. Seriøst. Mulig det bare er jeg som gjør det tungvindt, men det er ikke åpenbart hva jeg gjør feil isåfall. Menyene er fryktlig klumsete! Av den grunn har jeg vanskelig for å gi spillet mer enn 5/10.

Lenke til kommentar

Du nevner erfaringspoeng, regner med at dette er vanlige GT-penger? Lurer på å kjøpe PS3 kun for dette spillet, men mister lysten om biler som du skriver "låses opp" automatisk underveis...

 

@Agentspoon, level 14? Har spilt mye Gran Turismo tidligere, men har aldri hørt om levels, er det bare et mål på hvor langt i løpsseriene du har kommet?

Lenke til kommentar

God anmeldelse, mye rettmessig kritikk. GT5 leverer ikke på alle områder, men som nesten all reviews jeg har lest sier, så leverer det når det kommer til kjøringen. Er vel det som teller mest i ett bilspill.

 

Kommer dere til å oppdatere anmeldelsen etterhvert? Det ryktes jo at spillet vil bli oppdatert jevnlig fremover.

 

 

Lenke til kommentar

Du nevner erfaringspoeng, regner med at dette er vanlige GT-penger? Lurer på å kjøpe PS3 kun for dette spillet, men mister lysten om biler som du skriver "låses opp" automatisk underveis...

 

@Agentspoon, level 14? Har spilt mye Gran Turismo tidligere, men har aldri hørt om levels, er det bare et mål på hvor langt i løpsseriene du har kommet?

I GT5 trenger du ikke sertifikat for å delta i løp, men erfaringsnivå. Jeg er nivå 16 i A-spec og 14 i B-spec (manager modus), som gjør at jeg kan delta i "Professional series" men ikke Expert og Extreme enda. Du får erfaringspoeng i A-spec for å kjøre løp i serien, men også i special events.

 

Biler får du nok av som premie, og det er ikke så mange biler jeg måtte kjøpe for et bestemt løp. Jeg har måttet kjøpe trim-set til de fleste bilene for å vinne, riktignok, men mest i B-spec (der førerene mine er dårlige i begynnelsen av karrieren). Du får for eksempel en pick-up truck for å fullføre Internation A-license, som du igjen kan bruke på alle amerikaner-løp samt et spesifikt truck race.

 

Jeg "måtte" kjøpe en Ferrari for å delta i europeiske og italienske løp, men er det igrunn noen som ikke vil ha en Ferrari? Klassiske biler fra alle mulige årstall som kreves for Nostalgia-løp har jeg garasjen full av uten å ha kjøpt en eneste en. Tror det er viktig å utforske alle mulige typer modus og ikke bare fokusere på en type av gangen, så kommer bilene løpende på en snor.

 

Var forresten noen ugreie formuleringer i anmeldelsen som ikke stemmer helt med spillet, og mange funksjoner er ikke nevnt engang (generere egne baner, natt-løp, vær-effekter, rally, Nascar, photo mode, kjøreskoler, free ride etc. etc.) men men. Det viktigste når arbeidsdagen er over, ej jo hvor bra spillet er sett under ett. Og har sittet pal nå i snart 5 dager og spilt, og kan ikke annet enn å gi det 9/10 på grunn av helhetsinntrykket.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

God anmeldelse, mye rettmessig kritikk. GT5 leverer ikke på alle områder, men som nesten all reviews jeg har lest sier, så leverer det når det kommer til kjøringen. Er vel det som teller mest i ett bilspill.

 

Kommer dere til å oppdatere anmeldelsen etterhvert? Det ryktes jo at spillet vil bli oppdatert jevnlig fremover.

 

Jevnlig i GT-tidsskala, da kommer første oppdatering om et par år da? :)

 

AtW

Lenke til kommentar

God anmeldelse, mye rettmessig kritikk. GT5 leverer ikke på alle områder, men som nesten all reviews jeg har lest sier, så leverer det når det kommer til kjøringen. Er vel det som teller mest i ett bilspill.

 

Kommer dere til å oppdatere anmeldelsen etterhvert? Det ryktes jo at spillet vil bli oppdatert jevnlig fremover.

 

Jevnlig i GT-tidsskala, da kommer første oppdatering om et par år da? :)

 

AtW

 

Nei første har kommet. Andre oppdatering kommer vistnok 3. desember om man skal tro ryktene.

Lenke til kommentar

Skuffende med såpass mye begrensninger, gjør det jo bare kjedeligere å kjøre, det morsomme med andre GT var kontraster, for eksempel prøve å still opp med en GT-R mot gamle muskelbiler bare for å se hvordan det tar seg ut på replayen (Ett komisk syn, garantert.)

 

Jeg fikk i allefall full utnyttelse av GT4 med litt juksekoder som gjorde at jeg kunne skru av en god del av disse begrensningene som var der, og kunne da nyte verdenens biler i miljøer hvor du vanligvis ikke får kjøre disse.

 

Så her spørs det om vi må vente på ett "jukse" alternativ for å få morroa.

Lenke til kommentar

Nokså god anmeldelse, og en del av kritikken er på sin plass. Til tross for at jeg digger GT5, så føler jeg at karakteren er litt som fortjent. Har selv følt at spillet ikke fortjener høyere enn åtte, men synes syv for dette spillet kanskje er på grensen til litt for lite. Dette spillet har en rekke materialet, også mye som ikke nevnes i anmeldelsen, som muligheten til å lage egne baner, GT TV, museumet, photo travel, osv.

 

Synes allikevel at anmeldere av slike spill kan fortelle litt om hvilken level de kom til, hvor mye av funksjonene som ble unlocka, osv. så vi vet litt om hvor godt grunnlag anmeldere har for å kritisere et spill. At anmeldelsen kommer noe seint (som noen ser ut til å misslike litt) øker bare kredibiliteten for min del, en rekke anmeldelser var ute allerede første dagen, og dette er et spill som så og si gikk rett fra print til butikkhyllene, så stiller meg kritisk til hvor mye av spillet de har fått med seg. Allikevel må nok også Sony og PD kritiseres litt her, det er mye konkurranse om å være først ute med å anmelde et spill, og de har selv lagt opp til nokså forhastede anmeldelser.

 

Det er allikevel en del ting jeg stusser litt på at det klages over. Dette er allikevel personlige meninger fra begge sider, og det kommer allikevel greit frem hva spillet innebærer i anmeldelsen. Allikevel synes jeg det klages litt for mye over hva spillet faktisk prøver å være, som det faktisk gjør ganske bra. Dette er ikke et arcadespill, det er tross alt en simulator som prøver å gi en realistisk kjørefølelse.

 

Selv om GT hadde levert en gjevnt over god kvalitet som det viser på sitt beste, har spillet allikevel mangler. Skulle ønske man kunne spesiallakkere bilene, sette på noenlys, etc. Dette hadde kanskje gitt spillet en litt mer street racing følelse, men hadde allikevel vært kult å hatt mulighet til å tilpasse utseendet på bilene litt mer. Om GT får en free roaming-funksjon så håper jeg virkelig at dette blir mulig, men en slik setting passer seg kanskje litt bedre sammen med kappkjøring mot politiet eller andre biler man møter i et lyskryss, en retning GT sannsynligvis ikke kommer til å gå.

 

Ikke fordi det er noe galt med kjørefølelsen i så måte, men heller fordi den prøver å være såpass realistisk at å kjøre vanlige biler blir nettopp det – en vanlig kjøretur. Like spennende som turen til jobb du tar hver morgen.

Dette spillet prøver å nå realisme så godt som mulig. Synes det sikkert er gjedeligere å kjøre min Golf frem og tilbake til jobb enn en superbil, men om ikke Golf-en i spillet hadde nokså like kjøreegenskaper hadde jeg blitt skuffet. Dette trekker ikke ned for spillet, det bare gjør spiller mindre atraktivt for en rekke gamere. Det at disse mer kjedelige bilene er med, og at man kan teste ut kjøreegenskapene til disse bilene ser jeg på som et stort pluss.

 

Måten inndelingen av serier og løp på føles egentlig lite elegant – det er rett og slett for mange restriksjoner på løpene. Resultatet kan fort bli at man legger fra seg stikka fordi man ikke får kjørt bilen man egentlig ønsker, men heller må kjøre en kjip japansk kabriolet fra 1980-tallet.

At det stilles så strenge krav til enkelte cup-er synes jeg også er gøy, til tross for at det er gørr kjedelig å kjøre en Lopus. Selv finner nokså gøy, er at man noen ganger må vente til den rette bilen dukker opp hos bruktforhandleren før man kan kjøre et løp (de fleste kan vel vinnes i en rekke andre løp). At man ikke rekker å bli kjent med diverse biler er litt synd ja, men en rekke av bilene kan tross alt brukes flere ganger, bortsett fra en del biler som er meget spesifikke.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Skuffende med såpass mye begrensninger, gjør det jo bare kjedeligere å kjøre, det morsomme med andre GT var kontraster, for eksempel prøve å still opp med en GT-R mot gamle muskelbiler bare for å se hvordan det tar seg ut på replayen (Ett komisk syn, garantert.)

 

Jeg fikk i allefall full utnyttelse av GT4 med litt juksekoder som gjorde at jeg kunne skru av en god del av disse begrensningene som var der, og kunne da nyte verdenens biler i miljøer hvor du vanligvis ikke får kjøre disse.

 

Så her spørs det om vi må vente på ett "jukse" alternativ for å få morroa.

De fleste seriene har løp uten begrensninger. Supercar festival, Clubman cup, Sunday cup, World compact car race, Tuning car championship bare for å nevne noen er alle helt uten begrensninger på biler, dekk, motor, whatever. Så du får full anledning til å test hvordan pick-up'en din på 700 hester kan måle seg både med Ferrarier og Golf GTI.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg GT5 har tilfredsstilt samtlige krav jeg har hatt til spillet og jeg må si at artikkelforfatteren får frem mange av de negative sidene spillet har.

 

For min del er den nye B-spec modusen genial på en måte, men når man får tilgang til 24 timers løp på Nürburgring og Sarthe synes jeg det å måtte kjøre selv i 24 timer rett og slett blir for vanvittig.

 

Annet enn det synes jeg spillet burde vært mer tilrettelagt for nybegynnere og folk som ikke er så kjent som GT-fans, men for min egen del har jeg aldri spilt så mange timer i strekk som foregående helg :)

Lenke til kommentar

Dette er et spill som har høstet mye variert kritikk fra mange hold, og når en leser hva folk mener varierer det i meget stor grad fra veldig dårlig til utrolig bra. Personlig syns jeg spillet er fantastisk, det er Gran Turismo det er snakk om her, og det med å bygge seg opp ved å kjøre dårlige biler i amatørløpene før du beveger deg ut på litt mer fartsfylte utfordringer, er og har alltid vært en del av "GT-greia". Når det gjelder lastetider syns jeg det er rart at folk irriterer seg så voldsomt over det, syns da absolutt ikke det er så ille, og omtrent 45-50 sekunder for å laste inn en bane er da ikke så ille?

 

Ser også at anmelder skriver at du under lisenstestene må gå ut til menyen for så inn igjen hvis du failer? Detter stemmer jo ikke. Blir du diskvalifisert får du med en gang prøve igjen uten noe meny-tukling..

 

EDIT: Kan nevne at jeg aldri har spilt Forza, PGR mm. MEN, det er uten tvil bedre en Shift og GRID..

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Personlig har jeg sett skader på noen av bilene jeg kjører fra dag en, og her er noe jeg fant fra andre poster anngående skade på biler.

 

"Polyphony boss Kazunori Yamauchi has said Gran Turismo 5 will be getting a patch this month that will see mechanical damage added to the game."

 

http://www.vg247.com...th/#more-132059

 

 

"Sony has debunked claims that damage in Gran Turismo 5 is unlocked"

 

http://uk.ps3.ign.co.../1137446p1.html

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...