Gå til innhold

Salg av 3D-TV raskere enn HDTV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Raskt økende andel solgte TVer med 3D behøver slett ikke komme av at folk ønsker 3D.

 

Produsentene gir oss ikke noe valg. Skal man ha en ekstra god TV så får man 3D med på kjøpet, enten man vil eller ikke. Har man et oppsving i TV-salget generelt eller at dollarkursen faller så blir det straks billigere å kjøpe en litt mer fancy modell og da får man automatisk med 3D. Om 2 år tipper jeg det blir like vanskelig å finne TVer uten 3D som det er i dag å finne TVer uten full HD (1920x1080). Dvs. det er jo fult mulig å finne om man leter i diverse bunnmodeller og restelagre. Om 4 år tipper jeg det blir like vanskelig å finne TV uten 3D som det er å finne TV uten HDMI-kontakter (slike som var vanlige i salg for 4-6 år siden).

Lenke til kommentar

Jeg nevnte dette i et annet artikkel.

 

Men salget av 3D TVene er ikke fordi kjøperne vil ha 3D. Tingen er at 3D TVer holder på å ta over markedet.

 

Det var en analyse i USA, og der viste det seg at kunn 20% av folkene som kjøpte 3D TV også kjøpte brillene. De andre 80% ville bare ha en TV og gav blanke i 3D funksjonen... Tallet var enda mindre av de som kjøper ekstra 3D briller sånn at andre kan også se på. Så det hele virker at de som hadde kjøpt ville bare "teste" det ut selv, og ikke såg på 3D som et underholdning form.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Når HDTV'er kom så var det "ingen" som hadde HD-signaler inn i boligen. Det er jo ikke noe rart at det da ikke var så blest rundt det å ha en HDTV som uansett ikke kunne vise mer enn SD-signaler.

 

Nå når folk har HD PVR og HD-signaler er det jo ingen grunn til å IKKE kjøpe 3D når man først kjøper TV.

Jeg derimot kjøpte ny TV for et par måneder siden og ville IKKE ha 3D - og ikke LED... Men det er jo en annen historie.

Lenke til kommentar
Når HDTV'er kom så var det "ingen" som hadde HD-signaler inn i boligen. Det er jo ikke noe rart at det da ikke var så blest rundt det å ha en HDTV som uansett ikke kunne vise mer enn SD-signaler.

Før tv-kanalene kom med HD så kjøpte man HD-TV og full HD-TV for å vise bluray (og HD DVD) i full oppløsning, samt at man var klar for HD kvalitet fra TV-kanalene når det måtte dukke opp en gang i framtida.

 

Kjøper man TV nå får man ofte slengt 3D med på kjøpet og det kan muligens være kjekt i tilfelle det blir populært i framtida.

 

Det blir litt som å være ute etter bil til en familie på 3 og få beskjed om at 3-setere er "utgått" og heller får en 7-seter til samme pris som en 3-seter. Da blir man sikret for fremtida i tilfelle man skulle få bruk for de resterende setene. Sporadisk kan det jo skje at man får bruk for alle setene f.eks i forbindelse med familiearrangementer. Analogien til TV her er at man sporadisk finner en bra 3D-film og ser den. Noe som neppe vil skje hver uke for de aller fleste som har 3D-funksjon i TVen sin.

 

Personlig kjøpte jeg nylig TV, men den var uten 3D. Jeg kunne godt ha betalt en femhundrelapp eller tusenlapp ekstra for 3D, men det fantes ikke noen tilsvarende TV i den prisklassen med 3D så da ble det uten.

Lenke til kommentar

Når HDTV (HD ready/HD klar) kom var det ikke noe særlig bluray på markedet heller, så det var strengt tatt bortkastet. Min forrige TV var "HD klar", men det var jo ikke det samme som "HD Ready" som etterhvert kom for fullt. Når nå "3D Ready" kommer så ikke jeg noen grunn til å hoppe på karusellen.

 

Mulig 3D blir populært, men JEG skal ikke sitte med 3D-briller så da blir uansett dagens 3D uaktuelt.

Lenke til kommentar

Jeg har selv nylig kjøpt meg 3D TV da jeg følte det var uaktuelt å kjøpe en tv som kun støttet 2D.

Gode filmer i 3D kommer til å komme fortløpende, og selv om at det kan bli skjelden mellom hver gang man ser en film i 3D, så er det sinnsykt kjedelig å sitte med en TV til mangfoldige tusenlapper som ikke har støtten.

 

All kritikken 3D TV-er får, som av enkelte her, minner om helt vanlig klaging av de som ikke ser mulighetene for ny teknologi. Og dette har vist seg mange ganger igjennom historien, som den allmennkjente "internett er en døgnflue".

Lenke til kommentar

Jeg har selv nylig kjøpt meg 3D TV da jeg følte det var uaktuelt å kjøpe en tv som kun støttet 2D.

Gode filmer i 3D kommer til å komme fortløpende, og selv om at det kan bli skjelden mellom hver gang man ser en film i 3D, så er det sinnsykt kjedelig å sitte med en TV til mangfoldige tusenlapper som ikke har støtten.

 

All kritikken 3D TV-er får, som av enkelte her, minner om helt vanlig klaging av de som ikke ser mulighetene for ny teknologi. Og dette har vist seg mange ganger igjennom historien, som den allmennkjente "internett er en døgnflue".

 

Det har vist seg minst like mange ganger at en ny teknologi ikke har slått igjennom.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva med å sitte med en 3D-TV idag som ikke støtter 3D-standarden som kanskje kommer om noen år?

Hva mener du med "kun støttet 2D"? Har aldri hatt problem med at 2D er mer enn nok. Behovet for 3D var ikke tilstede verken før eller etter at det ble lansert.

 

Klaging rundt 3D-TV'er har jeg full forståelse for. Det er en teknologi som er DØMT til å bli videreutviklet for å bli en suksess, og derfor er det bortkastet å bruke penger på utstyr og filmer nå som garantert blir mer standardisert i nær fremtid.

 

Så lenge de fleste 3D TV'er i tillegg krever bruk av briller ser jeg på det som en tåpelig gimmikk på linje med 3D-brillene man fikk fra NRK på 80-tallet. At man også må ha 3D Bluray og 3D bluray-filmer for å benytte funksjonen gjør at det hele likner mer og mer på en melkeku.

 

Det kommer uansett til å ta en "evighet" før TV-sendinger kommer på 3D, og innen den tid skal jeg sikkert ha meg en ny TV likevel. Innen da må også GET/Canal Digital og alle andre bytte ut sitt utstyr, HDMI 1.4 er sikkert byttet ut til HDMI 1.5 eller 1.6 etc...

 

Jeg er ikke negativ til 3D i seg selv, men dagens løsninger er for lite fremtidsrettet til at jeg bruker penger på det.

TV'n min har bedre bilde enn en TV til det dobbelte av prisen - og da var valget enkelt.

Lenke til kommentar

Nå skal det jo også sies at jeg har tilgode å SE en 3D-film i butikkhylla. Jeg har hørt snakk om Avatar 3D, men har fremdeles ikke sett annet enn vanlige bluray-filmer.

Å blande inn 7-setere kontra 3-setere blir derfor litt stusselig, for jeg KLARER å finne 6 personer som kan sitte på med 7-seteren min.

Lenke til kommentar
Når HDTV'er kom så var det "ingen" som hadde HD-signaler inn i boligen. Det er jo ikke noe rart at det da ikke var så blest rundt det å ha en HDTV som uansett ikke kunne vise mer enn SD-signaler.

Før tv-kanalene kom med HD så kjøpte man HD-TV og full HD-TV for å vise bluray (og HD DVD) i full oppløsning, samt at man var klar for HD kvalitet fra TV-kanalene når det måtte dukke opp en gang i framtida.

 

Kjøper man TV nå får man ofte slengt 3D med på kjøpet og det kan muligens være kjekt i tilfelle det blir populært i framtida.

 

Det blir litt som å være ute etter bil til en familie på 3 og få beskjed om at 3-setere er "utgått" og heller får en 7-seter til samme pris som en 3-seter. Da blir man sikret for fremtida i tilfelle man skulle få bruk for de resterende setene. Sporadisk kan det jo skje at man får bruk for alle setene f.eks i forbindelse med familiearrangementer. Analogien til TV her er at man sporadisk finner en bra 3D-film og ser den. Noe som neppe vil skje hver uke for de aller fleste som har 3D-funksjon i TVen sin.

 

Personlig kjøpte jeg nylig TV, men den var uten 3D. Jeg kunne godt ha betalt en femhundrelapp eller tusenlapp ekstra for 3D, men det fantes ikke noen tilsvarende TV i den prisklassen med 3D så da ble det uten.

Nå har ikke jeg Blu-ray, men pleier ikke bildet der å være mye smalere i høyden enn TV-programmer? Så selv med "Full HD" så blir det store striper øverst og nederst, og ganske lite bilde?

Lenke til kommentar
Jeg har selv nylig kjøpt meg 3D TV da jeg følte det var uaktuelt å kjøpe en tv som kun støttet 2D.

Gode filmer i 3D kommer til å komme fortløpende, og selv om at det kan bli skjelden mellom hver gang man ser en film i 3D, så er det sinnsykt kjedelig å sitte med en TV til mangfoldige tusenlapper som ikke har støtten.

 

All kritikken 3D TV-er får, som av enkelte her, minner om helt vanlig klaging av de som ikke ser mulighetene for ny teknologi. Og dette har vist seg mange ganger igjennom historien, som den allmennkjente "internett er en døgnflue".

Det virker litt malplassert å klage overfor en forsamling mennesker som elsker ny teknologi, at de "bare ikke skjønner hvor fantastisk 3D er".

 

Kan du ikke bare godta at de fleste andre ikke ser noe poeng i 3D? I det minste ikke slik det ser ut i dag, der man trenger briller og alskens merkelige utstyr.

 

Jeg har sett filmer i 3D på kino. Jeg ble absolutt ikke imponert. Dyrere pris for en til dels dårligere opplevelse, synes jeg.

 

Men å si at dette er vanlig klaging fra folk som ikke skjønner teknologi, på et forum fullt av folk som elsker teknologi... Vel, det faller på egen urimelighet. Hvis et slikt utfall er alt du klarer å komme med for å forsvare 3D, står det virkelig dårlig til.

Lenke til kommentar
[...] All kritikken 3D TV-er får, som av enkelte her, minner om helt vanlig klaging av de som ikke ser mulighetene for ny teknologi. Og dette har vist seg mange ganger igjennom historien, som den allmennkjente "internett er en døgnflue".

Det virker litt malplassert å klage overfor en forsamling mennesker som elsker ny teknologi, [...] et forum fullt av folk som elsker teknologi...

Du liker tydeligvis å gjenta at dette er et forum med masse folk som elsker ny teknologi, men dette har jeg heller aldri sagt at det ikke er.

Det er alltid enkelte som er svært kritisk til ny teknologi, og det jeg kommenterer er at mye av denne er urimelig.

Nå skal det sies at jeg skjønner svært godt at mange ønsker å vente med innkjøp av 3D TV, og eneste grunnen til at jeg kjøpte dette nå var fordi at jeg uansett måtte kjøpe ny tv.

Jeg er 100% klar over at denne teknologien er helt ny, og kommer til å få mange oppdateringer før den på sitt beste.

Men å kalle 3D for en flopp? Der er jeg ikke helt enig.

Lenke til kommentar
[...] All kritikken 3D TV-er får, som av enkelte her, minner om helt vanlig klaging av de som ikke ser mulighetene for ny teknologi. Og dette har vist seg mange ganger igjennom historien, som den allmennkjente "internett er en døgnflue".

Det virker litt malplassert å klage overfor en forsamling mennesker som elsker ny teknologi, [...] et forum fullt av folk som elsker teknologi...

Du liker tydeligvis å gjenta at dette er et forum med masse folk som elsker ny teknologi, men dette har jeg heller aldri sagt at det ikke er.

Det er alltid enkelte som er svært kritisk til ny teknologi, og det jeg kommenterer er at mye av denne er urimelig.

Nå skal det sies at jeg skjønner svært godt at mange ønsker å vente med innkjøp av 3D TV, og eneste grunnen til at jeg kjøpte dette nå var fordi at jeg uansett måtte kjøpe ny tv.

Jeg er 100% klar over at denne teknologien er helt ny, og kommer til å få mange oppdateringer før den på sitt beste.

Men å kalle 3D for en flopp? Der er jeg ikke helt enig.

 

Og det er alltid enkelte som ukritisk lovpriser enhver ny teknologi. Så da er spørsmålet, hvor bringer dette oss? Hva med å argumentere for ting, istedet for å ymte frampå teknologifobi som bakgrunn for at folk mener det de mener.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg for min del har aldri hatt som hensikt å starte en for eller imot -krig, men pekte mer mot følgende innlegg i min kritikk som var litt satt på spissen;

 

Slik jeg ser det er det ingen grunn til å faktisk kjøpe TV med 3D-støtte.

 

Dette synes jeg blir litt feil å si, da det i mine øyne er en svært lovende funksjon.

Men dette var nok helt sikkert hans personlige mening, men det var også mitt innlegg under der igjen. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...