Gå til innhold

Skolesystemet i Norge fungerer ikke i praksis!


Sir.abnouy

Skolesystemet i Norge  

148 stemmer

  1. 1. Hva syns dere om skolesystemet i Norge?

    • Veldig bra
      8
    • Bra
      16
    • Sånn passe
      46
    • Dårlig
      45
    • Veldig dårlig
      32


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig dårlig.

 

Why.. Ungdomsskolen er en slags gap mellom barneskolen og VGS, eneste som skjedde med de fleste av oss er at vi fikk lov til å være villbasser og ikke gjorde noe som helst i tre år. Eller så er skolesystemet basert mye på stiler og mappeevaluering, og prosjektarbeid. Dette er en dårlig ide, da mange ikke har basalkunnskaper i matte, naturfag, norsk og engelsk, men har tilbrakt 13 år med å skrive stiler og lage fremføringer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Enig med Pony Slaystation jeg, hva lærere angår. Mange elever (superflinkiser, som jeg kaller det) surfer seg gjennom ungdomsskolen med et vitnemål med nesten bare 6'ere. Når de kommer til videregående og skal ta samtlige realfag med storm går de på en smell fordi det ikke skjer av seg selv (for de aller fleste), og når de innser at pensum faktisk må tilegnes gjennom (mer eller mindre) hard jobbing, velger de å skylde på læreren. Hadde selv en mattelærer som jeg synes var kjempeflink, men som veldig mange klaget på. Han er førtidspensjonert den dag i dag. Skammelig.

Endret av Sinnsyk asylaspirant
Lenke til kommentar

Forskjellsbehandling preger hele skolegangen ink. VGS som har mye å si for fremtiden.

 

Trynefaktor og kjønnsdiskrimingering er et stort problem. Alle karakterer burde blitt rettet av en annen lærer (på skolen med samme fag) med dekk navn, pluss at alle fag burde ha store tentamener som teller mest ved hvert semester. Selv om det kanskje er slit er det mest rettferdig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skolesystemet på barneskolenivå er det verste jeg noen gang har vært med på. Ustrukturert, alt for lave krav og generelt lærere som ikke greide å holde roen. Husker blant annet at jeg og et par kamerater hadde gjort alle oppgavene i geografiboken på eget initiativ. Dette fikk vi kjeft for. Hurra for norsk skole! Nå kan vi jo se på PISA-resultatene har blitt mer på det jevne, og det er vel akkurat det regjeringen ønsker: Dra de svake opp for dritten og de flinke ned til gjennomsnittet. Matematikken er også generelt over hele grunnskolen en vits.

 

Ungdomsskolen ble litt bedre, men det var mye trynefaktor som dominerte. En av grunnene til dette er muligens at vi har samme lærer i mange ulike fag, og da danner lærerne ofte et samlet inntrykk av deg. Videregående som jeg går på nå opplever jeg mye bedre, men også her kan ting bli bedre.

 

Jevnt over vil jeg si at det norske skolesystemet er på det jevne. Stemte passe. Dersom jeg noen gang selv får barn, tror jeg nok jeg kommer til å sende de på en privatskole. Det eneste som gjelder da er å sparke ut regjeringen, og få inn det borgerlige alternativet fra 2013. Forhåpentligvis fører dette til at det blir lettere å drive privatskole på grunnskolenivå utenom veldig alternative opplegg/religiøse opplegg. Det eneste reelle alternativet jeg ser i dag er IB, men jeg har ikke kjennskap til om dette er noe bra på grunnskolenivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det norske skolesystemet er helt elendig det er rene bananrepublikken, til helvete med kunnskaps departementet.

 

Jeg sier dette av følgende årsaker, hvor målet mitt er å bli sivilingeniør:

 

Hvorfor må vi lære uendelige mengder med meningsløs død kunnskap? som for eksempel nynorsk, Historie, og Gym? dette er helt irrelevant for meg som skal bli sivilingeniør og som ikke skal bo i Norge etter utdannelsen.

 

Hvorfor har de ikke lagt opp en vei som for eksempel en ekspress vei "Veien til sivilingeniør" hvor du kun spesialiserer deg på det du vil trenge i studiene.

 

Hvorfor kan ikke ungdomsskolen ha som oppgave å lære bort samfunnsnyttige informasjon slik som man lærer på videregående istedet? eksempler på dette, politikk, moderne historie, lære mer om lovverket osv.

 

Hvorfor setter lærerne hindringer for meg som for eksempel hvor de kun "måler" deg og de gir ikke hjelp som hjelper for du må finne ut av det selv. Det er mye mer intelligent å si svaret med en gang og forklare trinnvis hvorfor svaret er slik som det er, ergo man lærer raskere og det er mer effekt.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Det er ikke mange som vet at de vil bli sivilingeniør fra barnehagen av. Hadde ikke du hatt nynorsk på skolen, ville du kanskje tenkt at nynorsk hadde vært jævlig kult å studere? Så fant du ut at det var drit, og at du heller vil bli ingeniør. Da har det jo hatt en viss nytte …

 

De aller fleste finner ut hva de vil studere på slutten av videregående, eller etter videregående. Det viser hvor viktig det er med variert undervisning, slik at man får et godt grunnlag til å bestemme seg for hva man vil studere. Spesialisere seg innen sitt favorittfelt kan man gjøre på universitetet. Det er heller ikke sikkert at samfunnet er tjent med en haug av sivilingeniører som ikke kan annet enn matematikk og naturvitenskap.

 

I Norge er dessverre ikke det å gjøre det godt på skolen verdsatt. Er man flink på skolen, får man ikke noe igjen for det. Om du dasser gjennom ungdomskolen med dårlige karakterer og stryk, kommer du deg alltid inn på videregående, og så lenge du består og får generell studiekompetanse, kommer du deg alltid inn på høyere utdannelse -- så kan du skjerpe deg på unviersitetet.

 

Er man skoleflink, må man fortsatt vente på de dumme, siden det er viktigere at alle er gjennomsnittlig dårlige, enn at noen utmerker seg, og at de som faktisk er dumme får lov til å være det.

 

Ikke alle er smarte nok til å gå på skole, men det vil tydeligvis ikke de som bestemmer innse. Hvis en unge sitter å brøler i mattetimen og bare lager ugagn, er han ikke dum … Han er bare flink til å lage apelyder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Mine påstander åpner muligheter for en massiv diskusjon innenfor dette emnet, jeg kan forsvare mine påstander fra flere fronter men dette er tidkrevende. Det som jeg skrev var ikke argumenter men min personlige mening.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Barneskolen: Dårlig

U-skolen: Dårlig

VGS: Bra

Høyere utdanning: Bra/veldig bra.

 

 

Jeg tror grunnen til Norges dårlige skole skylles to ting:

 

1. Det er ikke høyt nok krav om utdanning av lærere. Det burde ikke vært lov med adjunkter i skolen, bare lektorer.

 

2. Kommunene sparer for mye. Derfor bør fylkeskommuner ta over ansvaret. Hvorfor har Oslo de beste resultatene? Jo, fordi både grunnskolen og VGS styres av samme organ.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...