Gå til innhold

Corsair utvider i midten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig fine priser på alt inntatt 3*2 GB-settet.

 

PS. Legg merke til at 8 GB 1866 MHz 9-9-9-24 har kortere responstider (latency) enn 8 GB 1600 MHz 8-8-8-24 selv om prisen er den samme.

 

Prisene på de 7 settene regner jeg med blir:

16	1600 MHz	4	9-9-9-24	2300 kr
12	1600 MHz	3	9-9-9-24	1700 kr
8	1866 MHz	2	9-9-9-24	1200 kr
8	1600 MHz	2	8-8-8-24	1200 kr
8	1600 MHz	2	9-9-9-24	1100 kr
6	1600 MHz	3	8-8-8-24	1100 kr
4	1600 MHz	1	9-9-9-24	550 kr

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jepp, kortere. Nøkkelordet er klokkehastighet. Responstiden er oppgitt i klokkesykluser og er dermed direkte avhengig av klokkefrekvensen.

 

2000*9/1866 = 9,646 ns

2000*8/1600 = 10,00 ns

2000*9/1600 = 11,25 ns

 

9,646 nanosekunder er en aning kortere enn 10,0 nanosekunder. I tillegg er over 16% større båndbredde også positivt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hurtigguide:

 

Minnehastighet måles på to områder: responstid og båndbredde. Responstiden forteller hvor lang tid det tar fra prosessoren sender ut en forespørsel til første bit kommer i retur fra minnet. Dette måles i nanosekunder (milliardddels sekund). Dette tallet har ligget rundt 10 nanosekunder i ca 15 år. 8 er uvanlig bra, 13 er uvanlig dårlig.

 

Når bit-ene først begynner å strømme er man interessert i å finne ut hvor fort det skjer. Altså antall bit per tidsenhet. Dette måles som regel i Gigabyte per sekund. Dette har økt voldsomt med tiden. For 15 år siden var 0,8 GB/s mye, men nå regner man opp mot 12,8 GB/s på hver minnekanal (DDR3-1600) og antall minnekanaler har økt fra 1 til flere. På desktop finner man vanligvis 2-3 minnekanaler, mens vanlige 2-4 sokkel servere vanligvis har fra 4-16 minnekanaler.

 

Responstid kan som sagt i antall klokkesykluser, eller i (nano)sekunder. Dersom man måler det i antall klokkesykluser er det viktig å se det i sammenheng med hvor raskt klokkesyklusene strømmer på.

 

En kjapp måte å regne det på er som i regnestykket over: 2000 ganger med det første og viktigste tallet av responstidene (cas latency) og delt på datahastigheten i MHz.

 

Tallet 2000 er bare en omregningsfaktor fra MHz til GHz (1000) og 2 for DDR-teknikken (klokkesykluser som CAS regnes ut fra er halvparten av datahastigheten i bit/leder/sekund).

 

Med andre ord: DDR3-1600 (12800) 8-8-8-24 gir:

 

2000*8/1600 = 10000/1000 = 10 nanosekunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...