Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lucid dreams


Fantruel

Anbefalte innlegg

Hello, jeg er en mann på 24 år. Da jeg var 18 fikk jeg høre om Lucid dreams og prøvde det ut med forskjellige metoder og etter 1 år fikk jeg det til og fikk mer og mer interesse for dette. Jeg kunne nå kontrollere drømmene mine og huske dem.

 

Men etter som tiden gikk ble dette mer og mer realistisk. Jeg kunne gå å legge meg å våkne opp inni min egen drøm hvor jeg sovnet. Ting var akkurat som de var, bare at jeg var i en drøm. Etter noen månder med dette ble det vanskelig for meg å skille virkeligheten og fantasi verdene for begge virket så realistisk. Jeg kom meg til lege og ble innlagt i 1 månde. Og det hjalp ikke stort. Jeg våknet gang på gang i mine drømmer. Og viste ikke om jeg drømte eller ikke pga jeg var akkurat der jeg la meg da jeg våknet. Følelsene er akkurat de samme alt er HELT likt. Det hele endte med at jeg ble helt satt ut. Jeg trodde jeg drømte og ville bevise for meg selv at dette bare var en drøm. Så jeg knuste alle vinduene og tven i huset for det ville jo ikke ha noe å si i en drøm. Til dags dato sover jeg svært lite grunnet reddsel for å drømme. Jeg prøver å glemme, men når jeg først fikk til lucid dreams fikk jeg det ikke vek. Ingen ting ser til å hjelpe, går jeg til lege igjen blir jeg bare innlagt og dopet ned, å da drømmer jeg.

 

 

Er det noen som har eller vet noen som har hat et slikt problem?

 

 

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres kanskje litt søkt ut, men har du sett filmen Inception? I filmen står drømmer sentralt, og den baserer seg blant annet på at noen folk bevisst lager og går inn i drømmer osv. Disse menneskene har alle sammen sitt eget "totem" (usikker på navnet), en gjenstand kun de kjente til vekten og sammensetningen til (pga ingen andre har tatt i den), f.eks. en spesiell terning eller en snurrebass. Usikker på hvordan den spesifikke funksjonen til denne gjenstanden er definert i filmen, men hovedpersonen (DiCaprio) bruker en snurrebass som sin gjenstand. I drømmen kan han snurre på den, og den vil aldri stoppe. I den virkelige verden vil den slutte å snurre etter hvert, og falle til ro. Slik kan han skille mellom drøm og virkelighet.

 

KANSKJE det samme kan fungere for deg. Gå i innkjøp av en snurrebass, ha den alltid med deg. Om du er usikker på om du har en drøm eller om det du opplever er virkelig, snurr den rundt og se om den slutter å spinne.

 

Fallgruen her er at snurrebassen også kan slutte å spinne i drømmene dine. For å motvirke dette kan du jo bruke "lucid dreaming"-ferdighetene dine (jeg vet ikke hvordan de fungerer) og visualisere at du skal snurre snurrebassen hele natten uten at den stopper opp (altså under søvnen). Kanskje dette vil skape et mønster hvor snurrebassen vil følge denne "atferden" i alle drømmer.

 

Det trenger ikke være em snurrebass heller, men det kan være en fordel å ha noe som du kan sette i bevegelse, som i den virkelige verden vil opphøre å bevege seg etter hvert, pga tyngdekraft og/eller friksjon. Noe som i drømmen så klart ikke trenger å gjelde på samme måten. Du kan f.eks. bruke et slikt stativ med hengende kuler, hvor du løfter den ene kulen opp og slipper den, slik at den i kontakt med de andre kulene vil få den ytterste kulen på andre siden i bevegelse. Og så går det frem og tilbake, til luftmotstanden til slutt får kulene til å stå i ro. Om du skjønner hva jeg mener.

 

Som sagt, søkt forslag, men du virker desperat etter forslag, og situasjonen din virker nokså horribel. Håper dette kan være til hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg går ut ifra du benytter deg av "reality checks", isåfall hvilke/hvordan?

 

edit: Jeg er ikke inne i dette selv, men jeg har lest litt om det, og effektive sjekkmetoder skal være:

- Se på hendene dine. Samme hvor realistiske drømmene dine er, er det alltid diffuse partier. I drømme har lang- og ringfinger en tendens til å "smelte sammen" om du beveger på dem.

- Kan du f.eks. bore en finger gjennom håndflaten uten videre er det lite realistisk å tro at du er våken.

- Prøv å klyp sammen nesen med en hånd, og hold pusten. Kan du fremdeles puste gjennom en tett nese, drømmer du.

 

Å klype seg i armen er ikke alltid effektivt, da du også kan kjenne smerte i drømme.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om medlemmer som TS aldri har sett brukernavnet til, kommenterer i en tråd han har laget, vil vel det bevise at han ikke kan ha konstruert dem i drømmen sin?

 

Men alt sammen avhenger jo av at TS kan fortelle oss at han ikke har sett de aktuelle brukernavnene før, at vi kan bekrefte tilbake til ham at han er våken, og at han faktisk tror på oss.

 

Ah, vet ikke helt.. Virker vanskelig dette her. Synes min egen (inception) sin idé om en snurrebass, og idéen om å holde seg for nesen og prøve å puste gjennom den, er gode. Men også disse har "smutthull". F.eks. kan det være man i drømmen ikke klarer å puste gjennom nesten når den er lukket, eller at snurrebassen slutter å spinne i drømmen.

Lenke til kommentar

Skal vel fint gå an at drømmen selv finner opp brukernavn, men da er det vel bare en tilfeldighet om brukernavnet faktisk finnes på forumet. Ellers synes jeg snurrebassideen er en av de beste nå, samtidig som den er skikkelig kul (noe jeg sannsynligvis mener fordi Inception er en altfor kul film.

Lenke til kommentar

Skal vel fint gå an at drømmen selv finner opp brukernavn, men da er det vel bare en tilfeldighet om brukernavnet faktisk finnes på forumet. Ellers synes jeg snurrebassideen er en av de beste nå, samtidig som den er skikkelig kul (noe jeg sannsynligvis mener fordi Inception er en altfor kul film.

 

Han kan like godt innbille seg det med snurrebassideen også.. Så hvis ideen min ikke funker, så vil ikke din heller. Remember Inception er bare en film, men nå snakker vi om et ekte menneske.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, det har jeg tenkt på også. Og det var ikke min idé, jeg synes bare den var veldig.. tøff. Grunnen til at slike ting virker i Inception er vel fordi de er i andres drømmer, og de vil dermed ikke funke så bra i vår verden.

Det virker IKKE i Inception, Inception er en FILM!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes forskjellige forstyrrelser og lignende som kan føre til at personer kan miste touch mellom hva som er virkelig og ikke.

 

Jeg tror nok ikke dette er lucid dreaming sin feil, men at det heller er noe galt med deg som lucid dreaming forsterket enda mer.

 

Vil anbefale å prøve å finne noen med veldig høy ekspertise som kanskje vet hva det kan være. Er ikke alltid én lege vet alt, men det er ikke alltid alle problemer heller blir fikset iløpet av en mnd.

 

At du ikke kan puste igjennom nesa når du holder hånden forann nesebolene, eller at du ikke kan fly burde vel gi gode indikasjoner om at du ikke er i en drøm.

 

Du burde heller ikke være redd for å dra til legen. Ingen kan dope deg ned uten ditt samtykke med mindre du er en fare for deg selv eller andre, og det tviler jeg på at du er.

 

Om medlemmer som TS aldri har sett brukernavnet til, kommenterer i en tråd han har laget, vil vel det bevise at han ikke kan ha konstruert dem i drømmen sin?

 

Men alt sammen avhenger jo av at TS kan fortelle oss at han ikke har sett de aktuelle brukernavnene før, at vi kan bekrefte tilbake til ham at han er våken, og at han faktisk tror på oss.

Nå er det sånn at man faktisk kan finne på brukernavn selv. Det er også sånn at man tar inn mye informasjon fra omverdenen uten at man er klar over det, men hjernen registrerer det likevel. De som har sett Prison Break har vel fått med seg at Michael har en tilstand som gjør at han får med seg de fleste detaljer noe som fører til at han lagrer veldig mye informasjon, og hadde blitt gal hvis han ikke hadde vært intelligent. Når vi sitter her på forumet så kan det hende at vi ikke registrerer alle brukernavn i hjernen, men vi får dem likevel med oss, og derfor kan de samme brukernavnene oppstå i drømmer. Det samme gjelder også bla. personer. Vi legger ikke merke til alle personer rundt oss, men hjernen legger merke til en del. Når vi da legger oss til å sove og vi møter personer i drømmen som vi tror at vi aldri har sett før, så er det en stor sannsynlighet for at vi har sett dem i virkeligheten, men at vi ikke har lagt merke til dem, men det har underbevisstheten.

 

Med alt dette i betraktning så fungerer ikke den såkalte "metoden" din.

Endret av DNA
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...