Gå til innhold

Ukens retro: Fortidens Ipad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rart hvordan noen liker å halvveis trolle der det nevnes produkter fra Apple. De har som regel en helt annen og gjerne høflig tone i andre tråder.

 

Ja ja, uansett så har jeg en slik Apple MessagePad 100 liggende :)

250px-Apple_Newton_MP100.jpg

 

Hånskriftgjenkjenningen sliter dog litt med å tyde det jeg skriver.

 

Hvis nå bare Apple kunne få ut fingeren og lansere iPad og helst nye Apple TV her til lands :glare:

Lenke til kommentar

Sukk. Her trodde jeg at dette kanskje skulle bli en artig diskusjon om MessagePad, også blir det ikke annet enn en god gammel flamewar. At ingen moderatorer har grepet inn enda er helt utrolig.

 

Historien til MessagePad er faktisk ganske interessant. Jeg har skummet gjennom denne, og mesteparten stemmer med det jeg har lest før.

http://lowendmac.com/orchard/06/john-sculley-newton-origin.html

 

Den mest interessante delen er dette:

 

The major hanging point was handwriting recognition. It was incredibly difficult to create handwriting recognition software that was able to adapt to different writing styles. Fate intervened in a bizarre way: One night while Apple VP of board relations, Al Eisenstat, was in Moscow, he heard frantic knocking on his door. When he answered, he saw a nervous programmer scanning the hallway to see if he was being followed. The programmer handed Eisenstat a floppy disk containing handwriting recognition software, then quickly left.

 

Hvor overdrevent det er må gudene vite, hehe.

 

Her er forsåvidt Knowledge Navigator som nevnes i begynnelsen av artikkelen:

 

http://www.youtube.com/watch?v=QRH8eimU_20

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

Sukk. Her trodde jeg at dette kanskje skulle bli en artig diskusjon om MessagePad, også blir det ikke annet enn en god gammel flamewar. At ingen moderatorer har grepet inn enda er helt utrolig.

Forumbestefar kommer til unnsetning. Denne tråden handler om Apples gode gamle MessagePad (et produkt fra mine yngre dager, ok, jeg var vel 35 på den tiden.) De som på død og liv må drive flamebaiting kan finne seg en annen tråd.

 

Eller kanskje dere rett og slett skulle la det være. Jeg vurderer om vi skal instruere våre mods at den slags gir automatisk ferie. Skal en mobilkategori ha noen nytteverdi kan vi ikke la småtrollene styre den.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Med Newton kunne du også gi fra seg DTMF-toner, slik at du kunne holde en telefon mot padden mens den spilte på de riktige tonene for å ringe det nummeret du på forhånd tastet inn på Newton. Kanskje ikke spesielt nyttig, men morsom funksjon som også eksisterte på enkelte kalkulatorer på nittitallet.

Hadde en klokke med slik funksjon en gang.

Tungvindt å legge inn nummer, men kjapt å ringe med.

Det var før mobiltelefoner ble vanlig og var faktisk veldig nyttig.

Lenke til kommentar

Newton sammen med andre prosjekter "got Steved" da Steve Jobs kom tilbake til Apple.

Litt synd, men Palm hadde vel størstedelen av markedet på den tiden?

 

Jobs sa i et intervju med Walt Mossberg at de faktisk begynte med en tablet beregnet på touch, men la det på hylla og satset på iPhone først.

http://itunes.apple.com/no/podcast/steve-jobs-at-d8-conference/id377953458

Ca. 36 minutter ut i klippet.

Alternativt kan man se et mye kortere klipp på youtube

 

Edit: Glemte å legge til at hvis Newton ikke hadde blitt lagt ned, hadde sikkert utviklingen av den uansett gått i retning av slik iPad er i dag :)

Endret av PL610
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...