Gå til innhold

Nedtur for Pirate Bay-gjengen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sprøtt!

Med tanke på at det er brukerne selv som må legge ut materialet på websidene til TPB så burde jo egentlig Fildelerne betale hele kaka, men igjen så kan man jo spørre seg selv om boten som de nå har fått i det hele tatt er rettsmessig riktig i forhold til torrent teknologien i det hele tatt.

 

Uansett så støtter jeg personlig TPB gutta (men ikke nødvendigvis nettsiden) nettop fordi de er folk som har stått for inovasjon og fornying.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm var det ikke noe skriverier for en stund tilbake som knyttet både europeisk og amerikansk musikk/film industri til sponsing av denne saken? Ganske skummelt at det plutselig er du som eier en side som er 100% ansvarlig for hva som er på den, dvs nett sensur blir plutselig ikke bare en mulig fremtid, men en absolutt fremtid. Legger jeg ut ulovelige bilder eller informasjon på VG.no så er det vg som er ansvarlig og ikke jeg? Hvor går grensen på hva du må ta ansvar for? Deiligst.no/penest.no slapp jo unna alt dette selv om de gav beng i å fjærne særdeles ulovelig innhold på sidene sine.. Kun når avisene gjorde kjempeoppslag om gammelt nytt ble det gjort noe, og da var alt ok.. Trist å se at ansvaret er så lett å flytte...

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom Google og TPB er ganske stor i forhold til ett vesentlig område.

 

Google er en søkemotor hvor du også kan finne torrents.

 

TPB er ikke bare en søkemotor (hvor du kun kan finne torrents), men har topp 100 lister og på den måten legger til rette for å bryte opphavsrett.

 

Når det er sagt henger nok neppe straffen i denne saken på greip i folk flest sin rettsoppfattning og demonstrerer bare nok en gang hvor i utakt rettighetsinnehaverne og rettssystemet generelt er med den moderne verden.

Lenke til kommentar

TPB er ikke bare en søkemotor (hvor du kun kan finne torrents), men har topp 100 lister og på den måten legger til rette for å bryte opphavsrett.

 

 

Det er vel neppe topp 100 lister som er det vesentlig skillet her? Faktisk er det i mine øyne ikke vesentlig i det hele tatt. At TPB er en tracker som kobler folk sammen derimot...

 

AtW

Lenke til kommentar

Setter de opp en konto for å donere så er nok den boten betalt rimelig kjapt.

Tviler, og det håpar eg inderleg ikkje. Med ein gong nokon byrjar å betale denne bota gir det berre signal om at dette er «greit», og at det er sånn det fungerer. Kampen folka bak TPB eigentleg utkjempar no er ein kamp som kanskje kan markere eit skilje i den moderne fildelarverda. Filmbransjen må forstå at dei tradisjonelle måtane å distribuere film på (eller medium generelt sett) er altfor gamle, og at det må tenkjast i nye banar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel neppe topp 100 lister som er det vesentlig skillet her? Faktisk er det i mine øyne ikke vesentlig i det hele tatt. At TPB er en tracker som kobler folk sammen derimot...

 

AtW

 

TPB har ikke kjørt en tracker på sånn ca ett år så vidt jeg vet. Og det er nettopp forskjellen i tilrettelegging, uavhengig av tracker eller ikke som er det mest vesentlige.

 

Om jeg setter opp en søkemotor for torrents for Linux distribusjoner og en tracker tilrettelegger jeg ikke for brudd på opphavsrett.

 

Tillater jeg hva som helst å bli lastet opp og kjører en tracker, havner vi i en gråsone.

 

Bygger jeg opp nettstedet slik at hovedfokus blir på innhold som uten unntak fremmer brudd på opphavsrett (topp 100 lister lenket til fra forsiden) så tilrettelegger du aktivt.

 

Du synes kanskje ikke skillet blir så stort, men i lovens øyne er nok forskjellen ganske så vesentlig. Har du en tracker i tillegg til å tilrettelegge blir ikke ting noe bedre selvfølgelig ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Filmbransjen må forstå at dei tradisjonelle måtane å distribuere film på (eller medium generelt sett) er altfor gamle, og at det må tenkjast i nye banar.

 

Det er sant. Selv har jeg ikke noe problem med å betale for ting, men da må det faktisk være mulig å kjøpe det. Kjøper musikk på iTunes, lydbøker på Audible, spill hos Gamestop (PS3). Ikke noe problem å bruke piratversjonen av noen av de mediatypene, men det finnes lovlige alternativer som er godt tilrettelagt. TV serier derimot...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg støtter også TPB gjengen. Trist når økonomi blir viktigere enn rettferdighet.

 

Detta er på linje med at folk blei dømt for hekseri tidligere. Folk med makt skjønte ikke greia og da går det fort i hytt og pine.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...