Gå til innhold

HD 6850 blir vifteløs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

I teorien kan du vell levere tilbake kortet om det ikke klarer å holde seg kjøling nok av seg selv?Kjører du en maskin uten vifter, setter inn dette kortet og alt går til helvete så regner jeg med at det er en garanti / reklamasjon sak?

Lærte for ikke så altfor lenge siden at det som regel står opplyst i brukerbetingelsene at enn har selv ansvar for og ha rikelig med kjøling.

Lenke til kommentar

Synes ikke det er helt pointless da du må ha grei sirkulasjon i PCen uansett og de fleste bruker større vifter i kabinettet som har lavere turtall og dermed lavere støynivå enn de fleste skjermkortvifter. Kunne godt tenkt meg dette i HTPCen min så jeg kunne spilt litt mer enn bare facebook spill på TVen i stua. Prisen er derimot sikkert ikke veldig lav..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Blir egentlig relativt pointless, må jo kompensera med kabinettvifter likevel.

 

Det er aldri pointless med en så stor kjøleribbe!

Fest på din egen 500rpm vifte og du har et meget kjølig lydløst skjermkort.

Men da er den ikke lenger vifteløs, og det funker dårlig i et vifteløst konsept.

Og som en annen nevner prisen blir nok ikke akkurat hyggelig, og da er det vel like greit å kjøpe et vanlig 6850 (eventuelt med 3d parts viftekjøler), vist du likevel skal kjøre med vifte.

 

Poenget mitt er at det ikke blir vits med vifteløst på en komponent når du må kompensere en annen plass slik at det ikke blir overoppheting.

Men det er kanskje bare meg som er kravstor :-)

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Det er aldri pointless med en så stor kjøleribbe! Fest på din egen 500rpm vifte og du har et meget kjølig lydløst skjermkort.

Hvordan får du en 500 rpm vifte til å bli lydløs? (meget lavt støynivå er noe helt annet en lydløs)

 

Skjermkortet kan neppe kjøles passivt. Det kreves nok en god del luftsirkulasjon som igjen krever vifte en eller annen plass (med mindre vi skal bli helt hypotetiske og se for oss en person som kontinuerlig blåser på den, eller at PCen kun brukes utendørs i kuling vindstryke eller lignende)

 

Det burde stått "selges uten vifte - vifte påkrevd" eller noe sånt.

 

Først når man kommer ned mot 30 Watt begynner det å bli realistisk med vifteløs kjøling (og pumpeløs for den saks skyld). Men først ned mot 10-15 Watt TDP for skjermkortet er det realistisk med lukket dør til kabinettet i en totalt vifteløs PC)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Det er aldri pointless med en så stor kjøleribbe! Fest på din egen 500rpm vifte og du har et meget kjølig lydløst skjermkort.

Hvordan får du en 500 rpm vifte til å bli lydløs? (meget lavt støynivå er noe helt annet en lydløs)

 

Skjermkortet kan neppe kjøles passivt. Det kreves nok en god del luftsirkulasjon som igjen krever vifte en eller annen plass (med mindre vi skal bli helt hypotetiske og se for oss en person som kontinuerlig blåser på den, eller at PCen kun brukes utendørs i kuling vindstryke eller lignende)

 

Det burde stått "selges uten vifte - vifte påkrevd" eller noe sånt.

 

Først når man kommer ned mot 30 Watt begynner det å bli realistisk med vifteløs kjøling (og pumpeløs for den saks skyld). Men først ned mot 10-15 Watt TDP for skjermkortet er det realistisk med lukket dør til kabinettet i en totalt vifteløs PC)

 

En god vifte på 500rpm er så godt som lydløs i et lukket kabinett. jeg sliter hvertfall med å høre forskjell her hos meg. Og nei jeg har ingen andre komponenter som støyer såpass at de overdøver den.

Lenke til kommentar

Er av typen som ikke tåler noe støy så det tør jeg faktiskt uttale meg om.

 

For å si det sånn så bråker taklyset her mer en datamaskinen :)

 

On topic: uansett vil et slikt kort som dette med lav rpm vifte koblet til eller ikke, ha et bedre støy/temp forhold enn et referansekort med mye mye mindre kjøleribbe.

 

Edit: og ja, prisen blir nok høyere :)

Endret av magb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

I tillegg til at personlige preferanser mht støy endres av omgivelsene. En ting kan være stille ett sted, men oppfattes støyende et annet.

 

På jobben har vi et friskluftanlegg som "summer" i alle rom døgnet rundt, dette "dreper" mye annen støy. Det har hendt flere ganger at jeg har tatt med meg utstyr hjem for så og oppdage at dingsen faktisk støyer en del.

 

 

Ang kortet;

 

Uansett om du trenger vifte i tillegg eller ei har dette kortet utvilsomt bedre enn mye annet "ferdig" med tanke på støy. Sikkert et salgspotennsiale for de som vil bygge stue PC uten 100% DIY faktor.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvorfor ikke bruke ordet støysvak i stedet for lydløs? Å bruke lydløs når man egentlig mener støysvak er enten mangel på ordforråd eller med vilje å misbruke ordet lydløs.

Folk er generelt ganske slappe med bruk av ord overalt i samfunnet.

 

Husker jeg hadde en "lydløs" oljevarmeovn en gang; helt til marsvinet gikk totalt av skaftet. Den lagde tydeligvis nok lyd selv om jeg ikke hørte noe som helst...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...