Gå til innhold

Feature: Hvordan står det til med rettighetene dine?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Activision vil innføre månedspris på Call of Duty. Antageligvis allerede innen et par-tre måneder med Black Ops"

Vel, dette er nok en sannhet med modifikasjoner. At de vil inføre månedspris på Call of Duty vil virkelig ikke sjokkere meg, men at de vil gjøre det på Black Ops tviler jeg på. Grunnen til dette er at når man logger på Black Ops på PSN så står det nederst med alle de meldingene (feks 75% av verdens befolkning er drept og vi har brukt opp over 130% av Irlands GDP etc.) at online spilling er gratis med alle versjoner av COD Black Ops. De fleste inkludert meg tar jo dette som en selvfølge på PSN men ville ikke sjokkert meg om det neste COD spillet vil kreve penger for og spille online...grøss...

Lenke til kommentar

Å?

 

Filmer, musikk osv., trenger man bare laste ned og så dobbelklikke på filen og nyte. Med spill må det lastes ned, ofte mountes, crackes og lignende. Da har allerede en stor del av befolkningen falt av.

Dessuten er det slik at de voksne jeg kjenner som spiller enten spiller en form for online spill (wow f. eks.) der det ikke er piratkopiering å prate om. Eller så er det typiske nettleserspill som Farmville eller flash-spill.

Lenke til kommentar

"Skal vi tro samme undersøkelse er heldigvis ikke de noe lave tallene skyldig piratkopiering, kun åtte prosent av alle spurte svarer at de har lastet ned spill fra fildelingsnettverk."

 

Ikke veldig troverdig.

 

Det kommer av at artikkelforfatteren ikke har fått med seg spørsmålet.

 

”Hvordan skaffer du deg vanligvis nye/brukte hele spill, spillutvidelser og tilleggstjenester til spill du har skaffet deg?”

 

8% svarte piratkopiering. Jeg ville ikke svart piratkopiering selv, ettersom de spillene jeg bruke 90% av min tid på, kjøper jeg. Men jeg tester mange andre spill også, ved hjelp av nedlasting.

 

Vendingen "spillutvidelser og tilleggstjenester" gjør kanskje at enda ferre svarer piratkopier, tilleggstjenester er jo noe spillbransjen fant opp, nettop for å få bukt med piratkopiering, ved å kun gjøre dette tilgjengelig for betalende kunder.

 

Er dette en kampanje for å få det til å fremstå som unormalt å laste ned, på samme linje som det er "unormalt å kjøre for fort"? Ikke veldig troverdig, når trafikkflyten går i 100 i 90 sona på E18. Hvor vanlig er det egentlig å være normal og hvem definerer hva som er det?

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Det kommer av at artikkelforfatteren ikke har fått med seg spørsmålet.

 

 

Hepp,

 

omformulerte setningen angående piratkopiering bittelitt, forhåpentligvis kommer budskapet klarere fram nå. Som det påpekes i artikkelen er undersøkelsen av et relativt lite utvalg, og vi aner jo ikke hvor mange som svarer ærlig heller -- så noen bombesikker peker er det jo ikke.

Endret av The Stig
Lenke til kommentar

"Av samme grunn spår også Pachter at nåværende konsollgenerasjon kan bli den siste, i dens plass mener Pachter tjenester som Onlive vil dominere."

 

Tviler på dette... noen kunne også sagt dette når steam kom... "nå er det slutt på fysiske disker til spill".. men det ble nå ikke det.

 

Samme som at spillbutikkene ikke vil at spill skal kun være til steam så tror ikke jeg de vil like at det er kun Onlive heller... osv...

 

Hvis det blir som han spår så er jeg sikker på at Valve kommer med en oppdatering til steam som gjør at vi kan "Streame" spill med Steam. Mens xbox og PS3 blir også oppdatert til å støtte streaming. Men spill som krever Kinect og move osv blir jo litt vanskeligere å få til over streaming kan jeg tenke meg.

 

Jeg skjønner ikke alt styret de kommer med pga Pirat-nedlasting... de aller fleste som laster ned tenker mest på å slippe å betale for noe som de ikke vet om det vil være verdt det, eller ikke har rå til å kjøpe og mest sansynlig ikke hadde kjøpt det uansett. Jeg hadde aldri kjøpt Assassin's Creed 2 hvis det ikke hadde hvert for at jeg synes eneren (som jeg lastet ned pga jeg ikke hadde penger) var et bra spill og ville støtte serien videre. Men det er desverre ikke alle som tenker slik :p

 

Det var det jeg hadde å si xD

Lenke til kommentar

De siste årene har jeg mer eller mindre sluttet å piratkopiere spill, og grunnene er ganske enkle: Steam og multiplayer. Jeg spiller mye multiplayer, og dette er ganske mye enklere dersom du har spillene på lovlig vis. Steam har gjort det veldig mye enklere å få spillet raskt og sikkert inn på maskinen, men de har unaturlig høye priser føler jeg. Jeg innser at de nok har endel utgifter på maskinvare og båndbredde, men den variable kostnaden er nok lavere enn for fysiske spill. Hadde steam solgt spill til en fornuftig pris, tror jeg de hadde solgt mye mer. De har alleder hatt stor suksess med tilbudsordningene sine.

 

Valve sine spill er fantastisk integrert med steam, men noen av tredjepartstilbyderne sliter litt ekstra. For å kunne lagre fremgangen, måtte jeg registrere meg hos Microsoft Live, noe som var ganske tungvindt.

 

For å være den største tilbyderen, må du være den beste tilbyderen. Steam har kommet et stykke på veien her. Dersom du har valget mellom å kjøpe spillet fysisk i nettbutikk, eller å laste det ned direkte (lovlig eller ulovlig), er det klart at sistnevnte er mye enklere.

 

Spill har steam, musikk har spotify, og nå er det pokker meg på tide at filmer og TV-serier får samme mulighetene.

Lenke til kommentar

Ganske drøye uttalelser han godeste Michael Pachter kommer med.

Hvilken bakgrunn har han for å si dette? Jeg leste selv senest forrige uke en artikkel om at Activision hadde gått ut og forklart spesifikt at de ikke kom til å kreve en månedlig avgift på COD (spillverket, gamer.no eller itavisen).

 

Enten har han noen seriøse kontakter og informasjon fra den indre sirklen og er en modig sjel som gjør seg til martyr, eller så er han like full av dritt som alle oss andre som klager over de store utgiverne.

 

Apropos full av dritt; den sky-profetien han kommer med har jeg heller liten tro på. Han gir riktig nok ikke noen tidsramme, men jeg tviler på at det skjer med det første.

Noe som igjen farger den første bombastiske påstanden om Activision.

 

Jeg spår at det tar minst noen tiår før vi har så lite forsinkelse og lagggg at hardcore fps multiplayer gaymers går over til skyteknologi.

De er en enorm del av inntekten, så det tjener ikke f.eks Activision å gå over til noe så risikabelt som OnLive enda.

 

Veit han hva han prater om, eller har han andre motiver?

Endret av Azper
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...