Gå til innhold

Bada gjør det overraskende godt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det skal også sies at Samsung Wave har i lang tid vært den eneste mobiltelefonen som kjører på dette systemet. Det først nå i det siste, etter at Samsung Wave II ble lansert, at det er noe å velge i for Bada-brukere.

Ikke glem Samsung Wave 723, 525, 533 og 575 som også har Bada. Kilde

 

Programvaresiden (Både OS og annet) er ikke like modent som Android eller iOS er nå, men jeg tror suksessen skyldes knallbra maskinvare i forhold til prisen. Tilsvarende hardware koster ~1000 kr mer om man skal ha et annet OS. Noen tiltrekkes nok også av form og byggekvalitet på Wave S8500. Galaxy S8000 og HTC desire er ganske mye større og mindre lommevennlige.

 

SE Vivas har omtrent like slank og fin form, men den har dårligere skjerm, kamera og byggekvaliteten er ikke i nærheten av Wave S8500 sin solide og slanke metallkropp.

 

SE Xperia X10 mini/pro er glimrende på programvaresiden men skjermen er en katastrofe i forhold til Wave S8500. Xperia X10 begynner på sin side å bli litt stor, kantete og har litt blass skjerm.

 

Det er altså lekker og funksjonell maskinvare som er det store salgsargumentet for den mest solgte Bada-telefonen. Bada i seg selv er litt umodent, men det er selvsagt noe som kommer seg.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kjøpte en Veiv (Wave) til madammen tidligere i høst, og må si jeg har blitt utrolig imponert (og faktisk ikke helt fritt for misunnelig heller) over telefonen. Utrolig solid byggekvalitet, sinnsvakt bra skjerm og prosessorkraft i massevis. Bada fremstår også som utrolig komplett og solid. Det er ikke tegn til lugging i det hele tatt, menysystemet er logisk og veldig lett forståelig (dette er vel mer Touch Wiz enn Bada, men likevel en svært viktig del av "følelsen" av OSet. Man har kunnet legge inn nye "skins" til Bada hele tiden, noe som er svært populært, men er fullstendig fraværende i Android tom. 2.2, men det kommer visst i 2.3 etter hva jeg har skjønt?

 

I begynnelsen var Samsung Apps en nitrist affære, bortsett fra at man kunne laste ned Need For Speed på den :) Ellers var det mye koreansk mikkmakk med store doser engrish, elendig koding og i det hele tatt et svært dårlig utvalg av nyttige apps. Etterhvert har utvalget eksplodert, og de hadde betalbare apps lenge før android, og spillutvalget på Bada er blitt utrolig bra med imponerende grafikk og artige konsepter, til og med spill fra store selskaper som EA.

 

Bada er jo åpen kildekode og jeg håper at det får en stadig større utbredelse, for dette er et OS som det oser klasse av og er, i mine øyne, tidvis suverent mye bedre enn Android.

 

Til info har jeg HTC Desire selv og bruker den som sammenligningsgrunnlag.

Lenke til kommentar

Jeg er litt mer skeptisk til Bada OS, selv om jeg skaffet meg en Samsung Wave. Artikkelen gir oss håp om at den trange fødselen skal gi Samsung det nødvendige innskjerpingsarbeide som skal til for å holde populariteten.

 

Jeg var svært misfornøyd med firmware oppdateringsfeilen gjennom Kies programvaren som vi opplevde i sommer. Har ikke kontrollert om de har fikset det nå, annet enn at support lovet fiks i august.

 

Det er vel snart tid for en firmware-update på meg, om det nå fungerer. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg synes det fungerer greit nå og venter heller på Bada v1.2 før jeg gidder å oppgradere.

 

Bada er som cmyrland sier åpent, men en del av driverne som brukes er ikke åpne. Det er med andre ord ikke stor forskjell i åpenhet fra Android som også er lukket på enkelte områder. Uansett, om ikke helt 100% åpenhet er det i hvert fall bedre enn 0% åpenhet slik visse konkurrenter har.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet makrovideo før nå og nei, den har ikke autofokus. Men begge telefonene har så små bildesensorer at alt over ca 70 cm unna er i fokus uansett. Det jeg opplever som dårlig med videomodusen til Vivaz er fargene. Wave gir mer sprut i fargene (også ved avspilling på PC, så det er ikke skjermen på telefonen som utgjør forskjellen). Jeg har Wave selv og to kamerater har Vivaz. Vivazen gir generelt litt mer flasse farger og har litt mer problemer med høylys. Ingen av de kan selvsagt måle seg med dedikerte videokamera i prisklassen 3000 kr eller speilrefleks med videofunksjon.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...