Gå til innhold

Rød Ungdom - Demonstrasjon i Oslo


Støtter du demonstrasjonen?  

91 stemmer

  1. 1. Støtter du demonstrasjonen?

    • Ja
      11
    • Nei
      80
    • Vet ikke/ingen formening
      0


Anbefalte innlegg

Er sikker flere enn meg som har nå observert artikler i avisene om en demonstrasjon Rød Ungdom har utført.

I følge Kjøpesenterets ansatte har de ikke blitt informert om denne aksjonen, for å strø salt på såret var det enkelte som trodde det var involvert bomber.

 

Bakgrunnen for demonstrasjonen var en liten bod som solgte varer fra dødehavsområdet.

Mer om aksjonen her

 

Ja, hva skal man si? Selv mener jeg at en demonstrasjon av slik art skader mer for demostrantenes omdømme og legger budskapet de prøver å få frem i skyggen av reaksjonene rundt demonstrasjonen. Er dette måten å få frem en politisk mening?

 

Edit: skriveleif

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke Rød Ungdom alene som står bak, det var også blant annet Sosialistisk Ungdom og Palestinakomiteen.

 

Støtter aksjonen, flott initiativ! Bare synd det ble en bråkete avslutning (skal ikke gjette på hvem som gjorde hva før jeg vet mer om saken senere).

Det er greit å okkupere andres eiendom hvis man er sosialist, men ikke hvis man er jøde?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er ikke Rød Ungdom alene som står bak, det var også blant annet Sosialistisk Ungdom og Palestinakomiteen.

 

Støtter aksjonen, flott initiativ! Bare synd det ble en bråkete avslutning (skal ikke gjette på hvem som gjorde hva før jeg vet mer om saken senere).

 

Men faen da mann. Demonstrer nå for guds skyld mot noe annet enn en bod med hudpleie-produkter. Er jo en ambassade borti høgget.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Lokale utsalgssteder som skaper inntekter for den israelske okkupasjonen derimot, kan vi gjøre noe med gjennom press fra bevisstgjorte forbrukere.

 

Du kødder nå? Tror du inntektene fra hudpleie-produktene går rett til innkjøp av murstein til muren? Eller går det kanskje til eierne av boden? Heller tvilsomt at Israels BNP baserer seg utelukkende på inntekter fra hudpleie-produkter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvem er det som påstår at det kun gjelder hudpleieprodukter? Det vanligste å boikotte er jo israelske grønnsaker, som dyrkes på jord de har stjålet fra palestinerne. Jord palestinerne kunne brukt til å bygd opp egen økonomi, men som nå okkupantene tjener seg rike på.

 

Forøvrig er altså en del av målet å skape et politisk-økonomisk press mot Israel, likt det man gjorde med boikotten mot Sør-Afrika. Særlig mer problematisk er det faktisk ikke.

Lenke til kommentar

Slike som deg sa det samme om boikotten av Apartheid i Sør-Afrika, men kun mobilisering og bevisstgjøring hjalp.

 

Les hva jeg skriver så slipper du å drite deg ut mer enn nødvendig. Det er greit å boikitte osv. men å trakkasere andre og lage kvalm er feil. Hvorfor ikke bare ha en lovlig demonstrasjon? Ikke tving deg på andre på den måten

Lenke til kommentar

Les hva jeg skriver så slipper du å drite deg ut mer enn nødvendig. Det er greit å boikitte osv. men å trakkasere andre og lage kvalm er feil. Hvorfor ikke bare ha en lovlig demonstrasjon? Ikke tving deg på andre på den måten

 

Mulig jeg misforsto deg, men det virker utifra teksten som du mener at jeg bare skal sitte og passivt boikotte alene, uten å oppfordre andre om å gjøre det samme. Denne demonstrasjonen vi snakker om var først og fremst en bevisstgjøring, og man delte ut løpesedler med liste over varer man kan boikotte.

 

Forøvrig er jeg sterkt imot å trakassere *ansatte* så lenge de ikke er personlig ansvarlige for produktene eller forsvarer det på et politisk grunnlag. Vanskelig å si hva som har skjedd i akkurat denne saken, men slik er altså mitt utgangspunkt. Jeg er som sagt tidligere aktiv i Palestinakomiteen, og vi kritiserer ALDRI ansatte, vi henvender oss til a) ledelsen, b) forbrukerne.

Lenke til kommentar

Les hva jeg skriver så slipper du å drite deg ut mer enn nødvendig. Det er greit å boikitte osv. men å trakkasere andre og lage kvalm er feil. Hvorfor ikke bare ha en lovlig demonstrasjon? Ikke tving deg på andre på den måten

 

Mulig jeg misforsto deg, men det virker utifra teksten som du mener at jeg bare skal sitte og passivt boikotte alene, uten å oppfordre andre om å gjøre det samme. Denne demonstrasjonen vi snakker om var først og fremst en bevisstgjøring, og man delte ut løpesedler med liste over varer man kan boikotte.

 

Forøvrig er jeg sterkt imot å trakassere *ansatte* så lenge de ikke er personlig ansvarlige for produktene eller forsvarer det på et politisk grunnlag. Vanskelig å si hva som har skjedd i akkurat denne saken, men slik er altså mitt utgangspunkt. Jeg er som sagt tidligere aktiv i Palestinakomiteen, og vi kritiserer ALDRI ansatte, vi henvender oss til a) ledelsen, b) forbrukerne.

 

Jeg mener ikke at du trenger å sitte passivt og boikitte. Holdningsarbeid er selvfølgelig helt greit og jeg ser ingen problemer med å bevisstgjøre folk om hvor/hvordan produktene er laget. Men å kapre ett kjøpesenter på denne måten og rette så mye mot to folk og en bod er noe helt annet enn ett par stykker som deler ut løpesedler evt. en lovlig demonstrasjon i sentrum.

 

Flere som husker Hvordan demonstranter gikk berserk under Gazakrigen og hadde fått det for seg at McDonalds var skurken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...