Gå til innhold

Har du fått med deg at forumet skal oppgraderes?
I utviklingsdagbok #2 snakker vi om det kommende tekstverktøyet og en ny funksjon - klubber!

Foto

Rød Ungdom - Demonstrasjon i Oslo

118 svar i denne tråden

Avstemning: Støtter du demonstrasjonen? (91 medlem(mer) har stemt)

Støtter du demonstrasjonen?

1. Ja (11 stemmer [12.09%])

Prosent av avstemningen: 12.09%

2. Nei (80 stemmer [87.91%])

Prosent av avstemningen: 87.91%

3. Vet ikke/ingen formening (0 stemmer [0.00%])

Prosent av avstemningen: 0.00%

Stem Gjester kan ikke stemme

#1 ole_marius

ole_marius

Bruker

• Medlemmer
  • 5 038 innlegg
  •   13. august 2006

Skrevet 20. november 2010 - 00:02

Er sikker flere enn meg som har nå observert artikler i avisene om en demonstrasjon Rød Ungdom har utført.
I følge Kjøpesenterets ansatte har de ikke blitt informert om denne aksjonen, for å strø salt på såret var det enkelte som trodde det var involvert bomber.

Bakgrunnen for demonstrasjonen var en liten bod som solgte varer fra dødehavsområdet.
Mer om aksjonen her

Ja, hva skal man si? Selv mener jeg at en demonstrasjon av slik art skader mer for demostrantenes omdømme og legger budskapet de prøver å få frem i skyggen av reaksjonene rundt demonstrasjonen. Er dette måten å få frem en politisk mening?

Edit: skriveleif

Dette innlegget har blitt redigert av ole_marius: 20. november 2010 - 00:07

• 0

#2 snartenkt

snartenkt

Bruker

• Medlemmer
  • 2 667 innlegg
  •   23. desember 2009

Skrevet 20. november 2010 - 00:31

Noen dro sammenligningen med krystallnatten. Dette er ganske skremmende. Jeg ante ikke at vi hadde slike holdninger i Norge.
  • 0

#3 ole_marius

ole_marius

Bruker

• Medlemmer
  • 5 038 innlegg
  •   13. august 2006

Skrevet 20. november 2010 - 00:37

Nja, å dra en sammenligning med krystalnatten blir litt fjernt i mine øyne. Dette miner meg bare om en meningsløs demonstrasjon pga det kom ut av kontroll og holdningen til de som så på er nok ikke til Rød ungdoms favør..
  • 0

#4 Lekr

Lekr

Bruker

• Medlemmer
  • 1 121 innlegg
  •   14. mars 2010

Skrevet 20. november 2010 - 00:44

Noen ganger skulle man nesten ønske at vi bodde i et mindre sivilisert land hvor slike demonstranter blir klubbet ned av politiet. Jeg var der, og jeg har svært vanskelig for å ta dem alvorlig.

Dette innlegget har blitt redigert av Lekr: 20. november 2010 - 00:45

• 6

#5 Decline

Decline

Bruker

• Medlemmer
  • 4 154 innlegg
  •   3. juni 2002

Skrevet 20. november 2010 - 00:45

Det er ikke Rød Ungdom alene som står bak, det var også blant annet Sosialistisk Ungdom og Palestinakomiteen.

Støtter aksjonen, flott initiativ! Bare synd det ble en bråkete avslutning (skal ikke gjette på hvem som gjorde hva før jeg vet mer om saken senere).
  • 0
Fritt Palestina!

#6 okjatakk

okjatakk

Bruker

• Medlemmer
  • 542 innlegg
  •   28. juni 2007

Skrevet 20. november 2010 - 01:01

Synes hele demonstrasjonen virket komplett idiotisk. Snakk om å dumme seg ut!

Så mange personer som sammen bestemmer seg for å trakassere 2 ansatte.
Kvalmt og skremmende!
  • 0

#7 snartenkt

snartenkt

Bruker

• Medlemmer
  • 2 667 innlegg
  •   23. desember 2009

Skrevet 20. november 2010 - 01:01

Det er ikke Rød Ungdom alene som står bak, det var også blant annet Sosialistisk Ungdom og Palestinakomiteen.

Støtter aksjonen, flott initiativ! Bare synd det ble en bråkete avslutning (skal ikke gjette på hvem som gjorde hva før jeg vet mer om saken senere).

Det er greit å okkupere andres eiendom hvis man er sosialist, men ikke hvis man er jøde?
  • 6

#8 GrandMa

GrandMa

Bruker

• Medlemmer
  • 4 821 innlegg
  •   19. januar 2005

Skrevet 20. november 2010 - 01:36

Men faen da mann. Demonstrer nå for guds skyld mot noe annet enn en bod med hudpleie-produkter. Er jo en ambassade borti høgget.
  • 7

Victoria concordia crescit.

#9 Decline

Decline

Bruker

• Medlemmer
  • 4 154 innlegg
  •   3. juni 2002

Skrevet 20. november 2010 - 14:22

Ambassaden vil uansett ikke høre på oss. De har sine ordre fra Israel. Lokale utsalgssteder som skaper inntekter for den israelske okkupasjonen derimot, kan vi gjøre noe med gjennom press fra bevisstgjorte forbrukere.
  • 0
Fritt Palestina!

#10 GrandMa

GrandMa

Bruker

• Medlemmer
  • 4 821 innlegg
  •   19. januar 2005

Skrevet 20. november 2010 - 14:32

Lokale utsalgssteder som skaper inntekter for den israelske okkupasjonen derimot, kan vi gjøre noe med gjennom press fra bevisstgjorte forbrukere.

Du kødder nå? Tror du inntektene fra hudpleie-produktene går rett til innkjøp av murstein til muren? Eller går det kanskje til eierne av boden? Heller tvilsomt at Israels BNP baserer seg utelukkende på inntekter fra hudpleie-produkter.
  • 4

#11 Decline

Decline

Bruker

• Medlemmer
  • 4 154 innlegg
  •   3. juni 2002

Skrevet 20. november 2010 - 14:35

Hvem er det som påstår at det kun gjelder hudpleieprodukter? Det vanligste å boikotte er jo israelske grønnsaker, som dyrkes på jord de har stjålet fra palestinerne. Jord palestinerne kunne brukt til å bygd opp egen økonomi, men som nå okkupantene tjener seg rike på.

Forøvrig er altså en del av målet å skape et politisk-økonomisk press mot Israel, likt det man gjorde med boikotten mot Sør-Afrika. Særlig mer problematisk er det faktisk ikke.
  • 0
Fritt Palestina!

#12 herzeleid

herzeleid

Bruker

• Medlemmer
  • 12 681 innlegg
  •   16. mars 2005

Skrevet 20. november 2010 - 14:52

Synes du dette er galt så la vær å kjøp produktene. Ikke lag kvalm for alle andre som ikke mener det samme som deg. Hadde helst sett at hele lurvelevenet ble ilagt høye bøter og at det fikk mer følger men de slipper vell latterlig billig unna skulle jeg tro.
  • 0

#13 Decline

Decline

Bruker

• Medlemmer
  • 4 154 innlegg
  •   3. juni 2002

Skrevet 20. november 2010 - 15:14

Slike som deg sa det samme om boikotten av Apartheid i Sør-Afrika, men kun mobilisering og bevisstgjøring hjalp.
  • 0
Fritt Palestina!

#14 herzeleid

herzeleid

Bruker

• Medlemmer
  • 12 681 innlegg
  •   16. mars 2005

Skrevet 20. november 2010 - 15:19

Slike som deg sa det samme om boikotten av Apartheid i Sør-Afrika, men kun mobilisering og bevisstgjøring hjalp.

Les hva jeg skriver så slipper du å drite deg ut mer enn nødvendig. Det er greit å boikitte osv. men å trakkasere andre og lage kvalm er feil. Hvorfor ikke bare ha en lovlig demonstrasjon? Ikke tving deg på andre på den måten
  • 0

#15 Rampage

Rampage

Bruker

• Medlemmer
  • 11 877 innlegg
  •   4. mars 2004

Skrevet 20. november 2010 - 15:21

*
POPULÆR POST!

Vinmonopolet har israelsk vin fra Golanhøydene, anbefaler å investere litt i Israel som en "takk" til slike mennesker som oppfører seg slik. "OKKUPASJON ER TEIT, LA OSS VISE DET VED Å OKKUPERE ET KJØPESENTER OG TRAKASSERE DE SOM JOBBER DER". Dog hadde vel det optimale vært å kjøpe produkter fra akkurat disse personene som ble trakassert og demonstrert mot.

Det er vel den kollektive tankegangen som gjør det, det er legitimt å angripe individer fordi de er en del av en gruppe tilhørende Israel fordi de selger produkter derfra. Et slags konsept om at de er ryggraden i israelsk økonomi og det legitimerer angrep på dem. Privat eierskap og frihet har jo aldri stått sterkt blant denne bermen, likevel tar de på seg en kappe som forkjemper for frihet.

Det er forøvrig like latterlig å sammenligne dette med Krystallnatten som det er å sammenligne Israel med apartheid i Sør-Afrika.
  • 13
"The West won the world not by the superiority of its ideas or values or religion (to which few members of other civilizations were converted) but rather by its superiority in applying organized violence. Westerners often forget this fact; non-Westerners never do."
-Samuel P. Huntington

#16 GrandMa

GrandMa

Bruker

• Medlemmer
  • 4 821 innlegg
  •   19. januar 2005

Skrevet 20. november 2010 - 15:26

Vinmonopolet har israelsk vin fra Golanhøydene, anbefaler å investere litt i Israel som en "takk" til slike mennesker som oppfører seg slik.

Will do! :)

Dette innlegget har blitt redigert av GrandMa: 20. november 2010 - 15:26

• 0

#17 Decline

Decline

Bruker

• Medlemmer
  • 4 154 innlegg
  •   3. juni 2002

Skrevet 20. november 2010 - 15:30

Les hva jeg skriver så slipper du å drite deg ut mer enn nødvendig. Det er greit å boikitte osv. men å trakkasere andre og lage kvalm er feil. Hvorfor ikke bare ha en lovlig demonstrasjon? Ikke tving deg på andre på den måten

Mulig jeg misforsto deg, men det virker utifra teksten som du mener at jeg bare skal sitte og passivt boikotte alene, uten å oppfordre andre om å gjøre det samme. Denne demonstrasjonen vi snakker om var først og fremst en bevisstgjøring, og man delte ut løpesedler med liste over varer man kan boikotte.

Forøvrig er jeg sterkt imot å trakassere *ansatte* så lenge de ikke er personlig ansvarlige for produktene eller forsvarer det på et politisk grunnlag. Vanskelig å si hva som har skjedd i akkurat denne saken, men slik er altså mitt utgangspunkt. Jeg er som sagt tidligere aktiv i Palestinakomiteen, og vi kritiserer ALDRI ansatte, vi henvender oss til a) ledelsen, b) forbrukerne.
  • 0
Fritt Palestina!

#18 herzeleid

herzeleid

Bruker

• Medlemmer
  • 12 681 innlegg
  •   16. mars 2005

Skrevet 20. november 2010 - 17:15

Mulig jeg misforsto deg, men det virker utifra teksten som du mener at jeg bare skal sitte og passivt boikotte alene, uten å oppfordre andre om å gjøre det samme. Denne demonstrasjonen vi snakker om var først og fremst en bevisstgjøring, og man delte ut løpesedler med liste over varer man kan boikotte.

Forøvrig er jeg sterkt imot å trakassere *ansatte* så lenge de ikke er personlig ansvarlige for produktene eller forsvarer det på et politisk grunnlag. Vanskelig å si hva som har skjedd i akkurat denne saken, men slik er altså mitt utgangspunkt. Jeg er som sagt tidligere aktiv i Palestinakomiteen, og vi kritiserer ALDRI ansatte, vi henvender oss til a) ledelsen, b) forbrukerne.

Jeg mener ikke at du trenger å sitte passivt og boikitte. Holdningsarbeid er selvfølgelig helt greit og jeg ser ingen problemer med å bevisstgjøre folk om hvor/hvordan produktene er laget. Men å kapre ett kjøpesenter på denne måten og rette så mye mot to folk og en bod er noe helt annet enn ett par stykker som deler ut løpesedler evt. en lovlig demonstrasjon i sentrum.

Flere som husker Hvordan demonstranter gikk berserk under Gazakrigen og hadde fått det for seg at McDonalds var skurken?
  • 0

#19 Kakebakelate

Kakebakelate

Bruker

• Medlemmer
  • 6 037 innlegg
  •   27. februar 2007

Skrevet 20. november 2010 - 17:25

Helt idiotisk demonstrasjon i mine øyne, som kun skaper negative holdninger til de som var med på den. Klarer bare ikke å se hvordan man skal vekke empati via å trakassere og ødelegge for uskyldige parter. Skal man demonsetre kan man gjøre det i siviliserte former, ikke ødelegge for andre.
  • 0

Mvh Runar.
last.fm

#20 Getingar

Getingar

Bruker

• Medlemmer
  • 807 innlegg
  •   1. september 2009

Skrevet 20. november 2010 - 17:41

Förbannade kommunister!
Hur kan idioterna försvara Araberna?

Stödjer de könsstympning, våldtäkt, sharialagar, stening osv också?

Israelerna är i alla fall civiliserade!
  • 4

0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere