Gå til innhold

Nikon snuser på utskiftbar bildebrikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig synes jeg bruksområdene virker snevre, sikkert greit i noen spesielistkamraer, man kan ikke helt se det for meg i et noenlunde vanlig konsumentkamera.

 

AtW

 

Jeg synes det virker helt fantastisk å kunne oppgradere sensoren, istedenfor hele huset.

 

Francis

 

Jeg er skeptisk, det koster nok endel å få ordnet det slik, enten penger eller andre begrensninger, og jeg innbiller meg at selve sensoren er mindre viktig enn man kan få inntrykk av når nye genrasjoner kameraer blir bedre. Ihvertfall i disse dager.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ulike crop-faktorer i samme kamera er også mulig. F.eks kan man ha en stor brikke med lav pikseltetthet (= rimelig å produsere) + en liten brikke med høy pikseltetthet (= rimelig å produsere) i stedet for å bruke en stor sensor med høy pikseltetthet (= dyrt) og beskjære når man trenger mer tele.

Lenke til kommentar

Å skifte til svarthvit sensor er vel ikke nødvendig? men til IR hadde vert bra.

Jeg ser for meg muligheten til å putte i en bedre sensor eventuelt bytte mellom en med mange pixler (dårligere på iso) og en med færre pixler (bedre på iso).

 

Men hva er best?

3 sensorer til forskjellig bruk. Eller 3 kameraer til forskellig bruk?

Ser for meg mye bytting frem og tilbake mellom sensorene. et alternativ hadde vert et magasin i kameraet hvor sensorene gikk på skinner.

 

Dette blir vel noe slik Ricoh sin sensor-på-objektiv løsning.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke bare det som tilpasses sonsoren, bildebehandlingen og prosseringen i kamreat går jo også hånd i hånd med bildebrikken, så jeg vil tro det også begrenser hvor store gforskjeller det kan være mellom sensorbrikkene.

 

AtW

 

Så hånd i hånd går det ikke. Både Canon og Nikon bruker samme bildeprosessor i flere kamera med ulik sensor (størrelse, oppløsing etc). Firmwaren er dog spesifikk for hvert kamera, og således en gitt sensor/prosessor kombinasjon. Så firmvaren kan være ulik for kamera med samme sensor og bildeprosessor. DIGIC 4 brukes fra 12 - 24 Mpix.

 

Men jeg tror det er uproblematisk å lage firmware som kan håndtere flere sensorer. Det bør heller ikke være problematisk å oppdatere firmware for nye sensorer.

 

Men - "bare" å kunne skifte mellom bildebrikker vil være en interessant ting. :)

 

I og med at "sensorer" nesten alltid er et kompromiss, tror jeg dette kommer i semipro segmentet og oppover. Ikke bare S/H og IR. Det er også en interessant måte å skape mersalg i høyere segmenter.

Lenke til kommentar

Å skifte til svarthvit sensor er vel ikke nødvendig?

Dersom du bare ønsker en monokrom gjengivelse av en scene, så vil en monokrom sensor (for en gitt teknologi) gi:

-Høyere reell oppløsning (faktoren kan diskuteres)

-Svakere optisk lavpassfilter er fornuftig (gir bedre acutance)

-Færre fotoner forsvinner i fargefiltre

 

Ulempen er at dersom du ønsker å filtrere på farge for å få mer spennende s/h bilder så må du da henge filtre foran objektivet, og risikere at noe av vinninga går bort i spinninga.

 

-k

Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk, det koster nok endel å få ordnet det slik, enten penger eller andre begrensninger...

Det er jeg enig i. Det er neppe realistisk å forvente et kamera til samme pris som D7000 eller 5Dmk2 med samme IQ/funksjoner, men hvor sensoren lar seg bytte ut. Når man innfører kompleksitet så går som regel prisen opp eller funksjonen ned.

 

Kanskje mest aktuelt for MF og FF, neppe noe for kompakte crop-kamera til 5000,- på elkjøp?

 

Det er mange ting som har endret seg siden jeg kjøpte min 350D. Det kan virke vel optimistisk å forvente at en hypotetisk 350D med utbyttbar sensor skulle kunne oppgraderes i dag til state-of-the-art, til det er det for mange andre ting som har blitt forbedret. Dersom huset bare "tilbød" en lagringsmulighet for raw-filer fra sensor (dvs ingen liveview, ingen preview på skjerm, etc) så ville det kanskje være enklere å gjøre et slikt system fleksibelt nok. Ville noen ha kjøpt noe slikt?

 

-k

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...