Gå til innhold

Project OX


Anbefalte innlegg

I anledning vår ettårsdag setter vi i gang byggingen av vår prosjektmaskin - OX. Med dette prosjektet vil vi berøre de fleste områder av overklokkingskunsten, fra casemodding og støydemping til peltier og vannkjøling.

 

Det er kanskje ikke så mye til å begynne med, les her og si hva du syns. Tror nok det kan bli noe ut av det :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... Dette så direkte sexy ut!

 

En liten sak: Enn om man bygde inn en kanal fra en vifte i fronten slik at man kan føre kald, frisk luft fram til CPU'en? Enten i plast eller i metall - kommer an på hvor tungt man vil ha det.

 

Dette som et alternativ til åpning i siden. Man kan evt. montere vifta et stykke fra åpningen for å redusere støy (altså montere vifta et stykke innpå kanalen).

 

_________________

--

Vidar Fagerjord

http://hinux.hin.no/~vidarf/

 

[ Denne Melding var redigert av: yummy på 2002-02-01 05:27 ]

Lenke til kommentar

Bare en ting å si: vanvittig :grin:

Menneh, atte, dere kunne ikke tenke dere å lage en litt halvdetaljert guide på hvordan lage hdd-rammer (og dermed også ramme til cdrom + floppy)? :smile:

Jeg holder på å lage et kabinett (har veldig lyst på alu, men holder meg til tre foreløbig :sad: ) Eneste virkelige problem jeg har fått hittil, er hdd og cdrom-feste. Har ikke kommet opp med en god plan for hvordan dette skal gjøres..

Lenke til kommentar

Hvordan råmetall er det du bruker på dette kabinetet??

hvor tykt er de forsjellige platene, og hva slags type metall brukte du til HDD-brønnene???

 

Er litt lei av mitt vanlige Aopen-kabinett som rett og slett er stygg...ja stygg...og det er lite og det gir 0-ventilasjon til min 1,4-t.bird som produserer en god del varme.

Så dette så ut som kanskje var løsningen for meg???

 

 

_________________

AmdTbird 1,4GHz

Asus A7V-E

WesternDig. 60Gb

768 ram

Plextor CD-R 24/10/40

GF2Mx400 <-- DØDT!!!!(GF3TI200 128mb)

Unex 16-porters Switch

WinXp Pro

[email protected]

 

[ Denne Melding var redigert av: B|Real på 2002-02-01 15:53 ]

Lenke til kommentar

Men,men,men...Lars Bjerke dah...du kunne i det minste ha gitt oss et par hint om hvordan å løse "utsende"messige problemene som blir hvis du skal lage kabinett med Cd-rom/DvD. Du kunne i allefall ha git oss noen hint om hvordan, hvis du skjønner hva jeg mener.

Når du først har laget et så nydelig kabinett så bør det nesten være ei løsning på hvordan å skule de hvite dvd-Cd-rom-enhetene.

 

Såpass kan du da gjøre? :grin:

Lenke til kommentar

Dæven, her ble det reaksjoner, gitt :wink: Håper jeg klarer å følge opp, dere har jo fått skikkelige forhåpninger nå...

 

Jeg får ta en liten Q&A oppsummering:

 

Quote:


yummy:


En liten sak: Enn om man bygde inn en kanal fra en vifte i fronten slik at man kan føre kald, frisk luft fram til CPU'en? Enten i plast eller i metall - kommer an på hvor tungt man vil ha det.


Joda, ingen dum idé, men ettersom jeg bygger hele saken med tanke på vannkjøling vil jeg ikke "ødelegge" innmaten med det. Uansett tror jeg det vil bli en godt fordelt luftsirkulasjon der inne.

 

Quote:


sjanten:


Kommer dere til å prøve noe i vapochill stil, med andre ord kjøleaggregat fra en fryser eller noe?, eller synes dere det ville bli _for_ mye av det gode?


Tja, vent og se :wink: Ok da, så skal jeg svare - litt... Jeg tviler på at det blir noen fryser på OX med mindre jeg flytter, men subzero skal det bli!

 

Quote:


paalel:


Hvilke Papst kabinettvifter bruker dere?


Innsugsviftene er 2x120mm 4412FGM, utblåsningen under PSU er 1x80mm 8412NGH. Det er de kraftigste Papstviftene Microplex hadde, så de kan blåse skikkelig når det trengs, men er bortimot lydløse ved 5V drift fra viftestyringen. I tillegg er det selvfølgelig 92+80mm ut i Enermax strømforsyning og 2x 80x80x20mm harddiskvifter fra et par mATX strømforsyninger - blir moro å se hva jeg skal bruke dem til :wink:

 

Quote:


thomasr:


Menneh, atte, dere kunne ikke tenke dere å lage en litt halvdetaljert guide på hvordan lage hdd-rammer (og dermed også ramme til cdrom + floppy)?


Det blir nok ikke noen direkte guide på det, ettersom alt lages spesielt til OX og ikke nødvendigvis passer i din kreasjon. Du vil nok likefullt få noen verdifulle tips i løpet av artikkelserien.

 

Quote:


B|Real:


Hvordan råmetall er det du bruker på dette kabinetet??

hvor tykt er de forsjellige platene, og hva slags type metall brukte du til HDD-brønnene?


Ramma ble sveiset sammen av 2x15mm vinkeljern mens alt annet så langt har vært 1,5mm aluminiumsplater. Sidedekselet kommer til å være 2mm aluminium for økt vridningsstabilitet - det trengs når det skal kuttes i.

 

Quote:


B|Real:


Men,men,men...Lars Bjerke dah...du kunne i det minste ha gitt oss et par hint om hvordan å løse "utsende"messige problemene som blir hvis du skal lage kabinett med Cd-rom/DvD. Du kunne i allefall ha git oss noen hint om hvordan, hvis du skjønner hva jeg mener.

Når du først har laget et så nydelig kabinett så bør det nesten være ei løsning på hvordan å skule de hvite dvd-Cd-rom-enhetene.


Joda, det kommer det, men ikke før vi kommer til konstruksjonen av bOX. Det blir ikke noe mer hokus pokus enn å feste ei passe stor alu-plate i front av CD-skuffen, så hele bOX får en jevn alu-finish.

 

Quote:


maxmhz:


Eg har et spørsmål:

Står harddiskene på høykant i OX kabinettet?


Ja, eller rettere sagt, de står på siden. Jeg har testet litt diverse disker og funnet ut at de ikke lager noe mer støy på denne måten, men at det lettere forplanter seg videre i kabinettet. Dette kompenserer jeg for med skikkelig vibrasjons- og støydemping.

 

Hmm... Skal vi se - var det noe mere da? Mulig det, men svarene får dere i artiklene som kommer :wink:

 

 

_________________

Lars Bjerke

Ansvarlig leder og redaktør,

Overklokking.no

 

[ Denne Melding var redigert av: CannoliBoy på 2002-02-04 02:58 ]

Lenke til kommentar

Ombestem dere i valg av CPU'er. Ta 2xPentiumXEON.. og fyr opp clocken til over 3 ghz vær. I tillegg kjøp kingston RDRAM på 1000 mhz. Og kjøp ett MIDLERTIDIG skjermkort. GF4 kommer ut på markedet snart. strippa 15000 rpm scsi må jo å til(med kjøling..SEFF)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-04 02:53, CannoliBoy skrev:

Dæven, her ble det reaksjoner, gitt :wink: Håper jeg klarer å følge opp, dere har jo fått skikkelige forhåpninger nå...

Joda, det kommer det, men ikke før vi kommer til konstruksjonen av bOX. Det blir ikke noe mer hokus pokus enn å feste ei passe stor alu-plate i front av CD-skuffen, så hele bOX får en jevn alu-finish.


 

aki...håper det blir like bra som kabinettet da :grin:

Lenke til kommentar

corleone.. god "gamle" [sTAFS]corle ??

 

ALT burde planslipes litt først. Og XEON er ikke så dyrt. (for Bill Gates) :wink:

 

men skulle gjerne sett 2x 3GHz XEON , med 1 Gb 1000 mhz rdram. =) Tipper det går så fort at AMD brenner opp i forsøket å ta den igjen.. =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...