Gå til innhold

Hyperaktiv bildebrikke på syre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brikken har innebygget ACD

ADC?

 

Burde jo være interessant for RED-esque video med HDR-løsninger? Man er jo avhengig av nok lys til at 1/300 s eksponeringstid gir noe interessant informasjon da.

 

Selv så utnytter jeg ikke 8fps veldig godt, så 300fps blir muligens litt overkill til still-bilder i alle fall :-)

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Brikken har innebygget ACD

ADC?

 

Beklager. ADC = Analog-til-Digital-Converter

 

Signalet fra brikken er i utgangspunktet analoge, men brikken har innebygde kretser for å konvertere dette signalet til et digitalt signal, og man kan i den prosessen velge om man skal ha et digitalt signal med 8, 10 eller 12 bits per fargekanal.

Lenke til kommentar

Hva slags kamera kan denne puttes i da? Kun fullformat/speilrefleks?

Ettersom APS-C brikke betyr crop, så er det ikke fullformat. brikken kan brukes i systemkameraer med eller uten speil og kompakte kameraer uten utskiftbar optikk. Kan nok også brukes i videokameraer; men det tror jeg ikke er hovedområdet.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Det er til å fange uforutsigbare raske ting man trenger så rask fps til stillbilder. F.eks til å fange det øyeblikket der en vannballong sprekker over hodet på noen.

 

Timelaps video kan også bruke 300 fps, men da er oppløsningen ganske overkill hvis det ikke er snakk om ganske uforutsigbart sted der hendelsene skjer slik at man må bruke selektiv crop i ettertid. Et eksempel kan være sakte film av en kolibri som drikker nektar fra en av mange blomster i bilderamma. Dersom posisjonen er mer forutsigbar (kun en blomst) så kan man heller bruke mer tele og nøye seg med 2 megapiksler (full HD).

 

Hvordan skal bildesekvensen lagres raskt nok? 10 bit/piksel * 12 megapiksler * 300 bilder/s = 36 Gbit/s = 4,5 GB/s (som igjen skal prosesseres til 3*10 bit/piksel * 12 megapiksler * 300 bps = 108 Gbit/s = 13,5 GB/s.)

 

Er det mulig å øke fps ved å gå ned på oppløsning? F.eks at 1/6 oppløsning gir 6x bps?

Lenke til kommentar

Denne vil kunne være fantastisk til sportsfotografi - man vil etterpå kunne plukke bilder og få akkurat _det_ øyeblikket hvor atleten går over eller hva det nå er. Man har tidligere snakket om at sportsfotografer kan ta film med kort lukkertid og plukke enkeltbilder, men dette er jo divisjoner bedre. Utfordringen blir autofokus - men det kan for eksempel løses med pellicle-speil.

Lenke til kommentar

Hvordan skal bildesekvensen lagres raskt nok? 10 bit/piksel * 12 megapiksler * 300 bilder/s = 36 Gbit/s = 4,5 GB/s (som igjen skal prosesseres til 3*10 bit/piksel * 12 megapiksler * 300 bps = 108 Gbit/s = 13,5 GB/s.)

Det er ikke noe problem å løse i situasjoner hvor man faktisk trenger den typen ytelse. Tror ikke Volvo bekymrer seg for å bruke litt penger på kamera og datautstyr når de først skal smelle en XC90 i en murvegg og dokumentere det grundig.

 

Dette er neppe noe du vil se i kamerautstyr ment for håndholdt bruk.

Lenke til kommentar

Men hvor mange bilder per sekund klarer lukker i f.eks. D3s / 1DmIV ?.. Da tenker jeg på det mekaniske aspektet rundt dette. Med shutter lag på 40ms, blir det ikke maks 25 bilder i sekundet?..

 

Edit: Og siden lukker på proff kamera er god for 300.000+, går man gjennom det på 1 time?..

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Men hvor mange bilder per sekund klarer lukker i f.eks. D3s / 1DmIV ?.. Da tenker jeg på det mekaniske aspektet rundt dette. Med shutter lag på 40ms, blir det ikke maks 25 bilder i sekundet?..

Jeg tror ikke de klarer såpass en gang - tipper heller på et sted mellom 12 og 15.

 

Blir vel elektronisk lukker på denne sensoren.

Lenke til kommentar

Den er vel for øvrig heller på speed enn på syre. Eller har den også et veldig psykedelisk fargefilter i tillegg til høy hastighet?

Aha! *Innsikt* ..Så det er FoveonSigma-sensoren som egentlig er på syre - den ser mange fler farger enn de andre - de er bare av og til litt alternative! :D

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Men hvor mange bilder per sekund klarer lukker i f.eks. D3s / 1DmIV ?.. Da tenker jeg på det mekaniske aspektet rundt dette. Med shutter lag på 40ms, blir det ikke maks 25 bilder i sekundet?..

1D mark IV (og III) er vel de med raskest "skuddtakt" fra Canon. Begge har 10 fps. Nikon kan jeg ikke så godt men D3s har vel 9?

 

Må nok være elektronisk lukker på sånnt ja :)

Lenke til kommentar

Ja, og på relativt store spesialkamera til film/video er kjøling et langt mindre problem - så man kan smikke inn nok prosessorkraft. I tillegg bruker de helt annen overførings- og lagringsteknologi, som håndter helt andre hastigheter enn et skarve SD minnekort.

 

Men det er jaggu et hakk opp fra Red Epic allikevel. De klarer 60 fps i 5K, så her ganger vi nesten med 5. Og Red bruker SSD som lagringsmedium (kan bruke CF, men da går kortet fort fullt).

 

Dersom man brukte REDCODE som kodeks/format - så kan man vel gange de mellom 28 og 42 MB/s med, la oss si 30 MB/s * 5 * 60 - og da blir kortet fort fullt, ca 9 GB i minuttet. En 128 GB SSD vil jo ikke holde til mer enn 9 minutters film (Grunnen til at jeg bruker REDCODE er at den vet vi er effektiv i slike sammenhenger, da den funker på 5K 60 fps in real life).

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...