Gå til innhold

Windows 8 med nettbasert backup?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liker ikke hvordan live tjenestene blir tvunget inn i Windows. Jeg bruker MSN bare for IM funksjonen, men fra standard får du jo en masse ekstra tjenester som profil osv osv. Hvis denne backupen over nett skal bli WinLive avhengig(slik jeg forsto det) spørs det om det blir noen stor hit.

 

Ser rett og slett ikke problemet her. Du har en Live-ID som du bruker for IM, den samme IDen kan du bruke for e-post, skydrive, Office synkronisering, Office Webapps, Xbox, Zune og WP7 og nå muligens også backup.

 

Hva er problemet med dette? Du har allerede IDen, om du vil bruke de ekstra funksjonene er opp til deg, men om du ønsker å bruke de så har du en ID for alle tjenestene, det er jo ingen ulemper med dette i det hele tatt.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

Jeg forstår behovet for å legge til noe nytt som får folk til å kjøpe OS'et.

 

Men raskere PC-oppstart gjør ikke meg overbevist. Dette er nesten noe jeg snart tar for gitt at de fokuserer på.

 

Minneforbruk synes jeg er vesentlig at blir forbedret.

 

Det kjedelige og intetsigende timeglasset bør de gjøre noe med. Det er lite og greit nok, men det tar innimellom så fryktelig lang tid at Windows gjør seg ferdig med oppgaven den har fått. Her bør Microsoft få til nybrottsarbeide, for dette har vært ett fraværende fokus lenge. Ventingen er vel mer blitt ett "varemerke" for Microsoft sine OS.

 

Brukergrenseflaten er jo enkel, og det er fint med Windows. Men samtidig synes jeg det blir kronglete å gjøre noe avanserte innstillinger for eksempel. Greit at alt er samlet i Kontrollpanelet, men hva med å tenke seg ut en ekstra inngangsport for avanserte brukere, eller bedre om de for en gangs skyld kan klare oppgaven enda bedre slik at alle kan ha glede av endringen, uten at det blir samme resultat om og om igjen. Windows er enkelt, men rett og slett ett rotete system.

 

Forenkling og avanserte brukergrensesnitt går jo ikke akkurat så lett hånd i hånd! Så en liten tenketanke omkring dette problemet hadde jeg satt svært stor pris på å se i ett fremtidig Microsoft OS.

Lenke til kommentar

Liker ikke hvordan live tjenestene blir tvunget inn i Windows. Jeg bruker MSN bare for IM funksjonen, men fra standard får du jo en masse ekstra tjenester som profil osv osv. Hvis denne backupen over nett skal bli WinLive avhengig(slik jeg forsto det) spørs det om det blir noen stor hit.

 

Ser rett og slett ikke problemet her. Du har en Live-ID som du bruker for IM, den samme IDen kan du bruke for e-post, skydrive, Office synkronisering, Office Webapps, Xbox, Zune og WP7 og nå muligens også backup.

 

Hva er problemet med dette? Du har allerede IDen, om du vil bruke de ekstra funksjonene er opp til deg, men om du ønsker å bruke de så har du en ID for alle tjenestene, det er jo ingen ulemper med dette i det hele tatt.

 

Jeg har en gmail jeg bruker, og ikke har tenkt å gå bort ifra. Likevel har jeg lyst på tilgang til enkelte Windows Live tjenester, som f eks MSN. Da er jeg nødt til å registrere min gmail konto med Live ID, og vips så har du egen Live Profil, pluss alt annet ekstra som følger med i Live ID.

 

Løsningen er sikkert genial for de som har mail allerede fra Windows som Hotmail, men dritt for de som bruker andre tjenester. Du registrer deg for å få MSN, og melder deg egentlig inn som total Windows bruker. Og selv om dette er Windows sine egene programmer syns jeg det skulle være en større frihet til å bruke andre leverandører...

Lenke til kommentar

Jeg forstår Farner. Det er et problem at tjenester integreres for mye i et proprietært system. Det bygger barriærer mot bytte til ikke-MS programvare eller OS. Barriærer mot konkurranse. Konkurranse er forbrukervennlig og konkurransefiendtlighet er forbrukerfiendtlighet.

 

PC-en skal i enkelte tilfeller kunne startes opp "nesten" øyeblikkelig, dersom brukeren har behov for rask tilgang til e-post, nyheter eller avspilling av lyd/video.

Jeg synes å huske at jeg har lest et sted at den raske tilgangen til nettleser, e-post og avspilling av lyd/video kun gjelder for MS-programvare. Altså IE, Outlook/express/Live og Windows mediaplayer. Stemmer det jeg husker eller husker jeg feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det kan være ett problem at tjenester integreres i ett propritært system, men Live-ID er ikke ett problem, det er ingenting med Live-ID som låser det til Microsofts programvare eller OS.

 

Det eneste de gjør er at samle alle sine tjenester under en ID, alternativet er å ha 50 forskjellige brukernavn og passord for Microsoft sine tjenester, 80 for Google sine tjenester 195 for Facebook og 15 for twitter. De tvinger deg ikke til å bruke noen av tjenestene om du ikke ønsker det. Om du ikke ønsker å ha en e-post konto fra Hotmail så trenger du ikke det heller. Live-ID er rett og slett forbrukervennlig.

 

Google derimot er det ikke, det ble jeg tvunget til å opprette en gmail-konto for å kunne bruke app-store på Android selv om jeg allerede hadde en Google account med min egen e-post adresse.

 

I tillegg samarbeider Microsoft med andre selskaper og lar disse bruke Live-ID også, så man kan rett og slett ikke si at Microsoft låser en til noe som helst. Facebook, Myspace, LinkedIn, Pandora, Cnet og mange, mange andre tjenester samarbeider med Microsoft. Igjen kan man sammenligne med Google. Microsoft innser at andre selskaper allerede har gode løsninger på diverse ting og samarbeider med disse. Google derimot oppretter egne konkurrerende produkter til f.eks. Facebook. Microsoft Spaces ble jo også nylig erstattet av Wordpress om jeg ikke tar helt feil.

Endret av hvakrg
Lenke til kommentar

Backup til nettskyen integrert i OS-et? Kall meg en krakk, men høres ikke det ut som Ubuntu One-tjenesten Canonical har tilbydd i et år allerede? "Instant-on"-funksjon? Kall meg en ammepute, men har ikke diverse leverandører tilbydd dette ganske lenge allerede, som Splashtop og HyperSpace?Og dette kommer KANSKJE om to år? Lurer på hva vi andre bruker da.. Backup til nettskyen er ihvertfall veldig gammelt nytt da, og mest sannsynlig har vi tonnevis av andre fete funksjoner som brukere av Windows kanskje får i Windows 9.. i 2015?

Lenke til kommentar

hva med sikkerheten her , eller faren for at backupen bare forsvinner ?

 

for en stund siden var det en sak på TV2 hjelper deg der en fototjeneste på nettet også tilbød backup av bilder .

 

plutselig virket det ikke lenger. bildene ( datafilen ) lå der men var ikke mulig å få frem .

 

om de som ble rammet har fått tilbake bildene har jeg ikke hørt noe om.

Lenke til kommentar

Det er et problem at tjenester integreres for mye i et proprietært system. Det bygger barriærer mot bytte til ikke-MS programvare eller OS. Barriærer mot konkurranse. Konkurranse er forbrukervennlig og konkurransefiendtlighet er forbrukerfiendtlighet.

Hvor stor denne barrieren i praksis viser seg å være gjenstår å se. Det spørs om det ikke dreier seg om snarveier og tilrettelegging for rask oppstart uten helt å ha den store betydningen. Kjenner jeg Microsoft rett står ikke oppmerksomheten i forkant av en utgivelse i stil med de faktiske forandringene.

Lenke til kommentar

Liker ikke hvordan live tjenestene blir tvunget inn i Windows. Jeg bruker MSN bare for IM funksjonen, men fra standard får du jo en masse ekstra tjenester som profil osv osv. Hvis denne backupen over nett skal bli WinLive avhengig(slik jeg forsto det) spørs det om det blir noen stor hit.

 

 

Ser ikke helt problemet her? Du kan jo fint linke hvilken som helst e-post opp mot Windows Live ID? Selv har jeg både Google Mail og Fastmail som jeg bruker med Windows Live tjeneste og ikke noen hotmail / live mail konto.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...