Gå til innhold

Hitman 5 lever ennå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe sier meg at et eventuelt nytt Hitman-spill ender opp som det nyeste Splinter Cell-spillet. Gameplayet til de tidlige Hitman-spillene er sikkert alt for tregt og møysommelig for dagens hyperaktive ADHD-barn som forventer raske skytespill med triggerhappy protagonister med tolmodighetsproblemer og en skyt først, tenk etterpå-holdning. Det kan selvsagt hende jeg tar feil, men det virker jo som om det er dit fps og tps-sjangeren er på vei. Det artige med Splinter Cell-spillene var jo den langsomme snikingen og møysomme taktiske planleggingen før man faktisk angrep fienden. Halve gleden var å planlegge hvordan man skulle ta ut skurkene. Om man skulle bruke elektrosjokk-riflen, henge opp ned fra taket og ta kvelertak på dem, eller snike seg bak ryggen på en, bruke vedkommende som levende skjold og så skyte den neste med den lyddempede pistolen. Det samme gjaldt i stor grad for Hitman-spillene, dog med litt annen innpakning.

 

Jeg tror kanskje slike spill tradisjonelt sett har hatt bedre levekår fordi de ble utviklet for PC. Mens konsollene idag representerer et noe mer homogenisk markedssegment, var og er PC-platformen lang mer differensiert hva gjelder brukerne. Ikke minst er også PC-en et ganske annet spillmedium i egenskap av sin form som medie. Konsoller har vel tradisjonelt sett vært et medium for enkel underholdning, noe man har kunnet dra fram og spille på i farten, mens man har sittet henslengt i sofaen. PC-en på sin side krever kanskje større oppmerksomhet og involvering av brukeren fordi den er utformet og brukes på en slik måte som krever brukerens oppmerksomhet. Måten den forstås som et medium gir kanskje mulighet for spill som krever større oppmerksomhet og konsentrasjon, fordi PC-brukeren sitter nærmere skjermen, og i en sitte-stilling som i større grad bygger opp om konsentrasjonen og oppmerksomheten.

 

Jeg har forsåvidt ingenting i mot at konsoller får action-glade skytefest-spill. Nå har jeg jo både PC og konsoll jeg kan spille på, og kan nyte godt av begge verdener. Det som irriterer meg litt er imidlertid at det som tradisjonelt har vært gode spillserier tilpasset PC-mediet nå tilpasses konsollmediet og de brukerne som benytter disse. Det er antagelig en naturlig konsekvens av at spillutgivere ser større inntjeningspotensiale på konsoll-platformen. Men det er jo synd for de av oss som fortsatt liker spillene som fungerte så godt på PC-mediet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så lenge IO hardnakket insisterer på å stange hodet i veggen med "sin måte" i K&L - og får lov til det av Square Enix/Eidos - ser jeg ikke helt hvorfor de skulle gjennomføre noen radikal formelendring i Hitman. Eidos Montreal ser ut til å ha hevet seg over en del pessimistiske spådommer med Deus Ex: HR (bortsett fra det evinnelige klistredekningssystemet), jeg ser derfor ingen grunn til at ikke IO skulle få gjøre Hitman på sin måte, selv om det kanskje bryter med noen designparadigmer fra 2010. Med mindre de selv mener at en dreining i ADHD-retningen er en god ting, selvsagt ... Men de har tross alt Freedom Fighters å falle tilbake på hvis de har veldig lyst til å lage en fast-paced TPS i stedet for Hitman.

Lenke til kommentar

Noe sier meg at et eventuelt nytt Hitman-spill ender opp som det nyeste Splinter Cell-spillet. Gameplayet til de tidlige Hitman-spillene er sikkert alt for tregt og møysommelig for dagens hyperaktive ADHD-barn som forventer raske skytespill med triggerhappy protagonister med tolmodighetsproblemer og en skyt først, tenk etterpå-holdning.

 

I Hitman spillene har du da alltid hatt det å skyte ned alle som en mulighet(bortsett fra noen særoppdrag), dette er litt forskjellig fra tidligere splinter cell hvor du ikke hadde noe valg.

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar

I Hitman spillene har du da alltid hatt det å skyte ned alle som en mulighet(bortsett fra noen særoppdrag), dette er litt forskjellig fra tidligere splinter cell hvor du ikke hadde noe valg.

Nja, det har alltid vært en mulighet, men prøver du denne taktikken i Codename 47 var sjansen bra stor du ikke levde spesielt lenge. Det er først Hitman 2 og utover nevnte taktikk kan brukes uten større problemer. Tilfeldig at Hitman 2, som endret oppskriften, var første konsollsluppede Hitman-spill? Mulig. Det er likevel en fin sjanse for at Snorre har et godt poeng i det han skriver.

 

Selv liker jeg å ha mulighet for å løse ting slik jeg vil, enten det er taktisk og smart eller blodig og bråkete. Denne muligheten har jeg stort sett i Hitman-spillene, noe som gjør denne serien til en av mine absolutt favoritter. Jeg håper virkelig at neste kapittel slippes om ikke alt for lenge.

Lenke til kommentar

Noe sier meg at et eventuelt nytt Hitman-spill ender opp som det nyeste Splinter Cell-spillet. Gameplayet til de tidlige Hitman-spillene er sikkert alt for tregt og møysommelig for dagens hyperaktive ADHD-barn som forventer raske skytespill med triggerhappy protagonister med tolmodighetsproblemer og en skyt først, tenk etterpå-holdning.

 

I Hitman spillene har du da alltid hatt det å skyte ned alle som en mulighet(bortsett fra noen særoppdrag), dette er litt forskjellig fra tidligere splinter cell hvor du ikke hadde noe valg.

Det har sikkert vært mulig å gjøre det, hvertfall i de senere spillene. Men så har nå spillet oppfordret til å leke "usynlig" snikmorder når man får mer poeng jo mer "stealthy" man har vært. Det at det teoretisk sett er mulig å spille igjennom flere av brettene med "spray and pray"-metoden betyr jo ikke at det er denne måten å spille på det er lagt opp til. Det er for eksempel fullt mulig å leke snikmorder i Halo-spillene, men det er først og fremst brutal skytemoro det er lagt opp til. Selv om det fungerer å snike seg litt rundt, er dette en rimelig begrenset strategi i lengden.

 

Jeg tror spill som i større grad lar spilleren selv velge strategi kan fungere godt. Men det er selvsagt avhengig av spillets historie og atmosfære. I de første Splinter Cell-spillene snek man seg jo rundt i svart spiondrakt, nattkikkert etc. Da virker det jo feil om man plutselig får løpe rundt med full auto-rifle og plaffe ned skurkene. Men å ha en viss valgfrihet i forhold til hvordan man vil komme til målene, innenfor rimelighetens grenser, er selvsagt artig. Crytek prøvde på dette i Crysis, men lykkes ikke helt siden de ulike situasjonene likevel krevde visse strategier for å lykkes. I de aller fleste situasjoner var det en strategi som ville fungere best, og da hadde man egentlig ikke så stor valgfrihet likevel. Men det kan opplagt fungere om det brukes riktig.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Valgfrihet er greit, men spørsmålet er hva som er den mest effektivt da vi gamere som regel velger den metoden, det ligger vel litt i spillerens natur å løse oppgaven den enkleste og greieste måten. Hvis det å skyte seg gjennom brettet er den mest effektive måten å klare et oppdrag har et såkalt snikespill feilet etter min mening.

 

Alt for mange spill i dag ender opp som standard actionspill dessverre. Jeg har ikke noe i mot et godt FPS og TPS, det er bare at man har spilt lignende så mange ganger før...

Endret av kilik
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...