Gå til innhold

Beskyttelse for Mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjesp. Hvorfor skal jeg som har valgt Mac bruke penger og maskinressurser for å finne Windows-virus? De fleste Windows-brukere skanner jo uansett de filene de mottar, uansett hvor de kommer fra. :hrm:

 

Om du er immun men fortsatt smittebærer, går du da rundt og smitter andre fordi de tok på samme objekt som deg? :p

(Poenget mitt er at selv om man ikke nødvendigvis blir infisert på samme måte så kan det godt hende du kan spre sjiten videre fordi du sprer filer som er infiserte)

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var alment kjent at MacOS X har anti-virus innebygget ...

 

Når man hevder at Mac'er er meget lite utsatt for virus, så er dette i og for seg riktig dersom man mener virus utfra den klassiske definisjonen av ordet (- "a computer program that can copy itself and infect a computer" -), men det tilslører det faktum at anti-virus software også beskytter brukeren mot mye annet; "other types of malware, including but not limited to adware and spyware programs that do not have the reproductive ability"

 

Etter hvert som datamaskiner har blitt bedre beskyttet mot "virus", har angrepene i større og større grad begynt å kreve en viss form for "inside help" ved at brukeren blir lurt til å gjøre dumme ting på sin egen maskin. Her kan en Mac-bruker ende opp med å gjøre like mye dumt som en Windows-bruker. (De fleste Linux-brukere bygger sitt eget system og er som regel mer datakyndige enn gjennomsnittet, slik at de nok kan hevdes å være "mindre lettlurte" overfor denne type "scams".)

Lenke til kommentar

@nebrewfoz: Mye riktig i det du skriver - bortsett fra første setning, da.... ;)

Det er greit å ha begrep om forskjellen på virus, ormer, trojanere, osv., og å skille mellom malware som sniker seg inn uten din medvirkning og malware som krever interaksjon med bruker for å kunne installeres.

"Social engineering" utgjør nok den største trusselen mot Mac-brukere, altså at man lurer folk til å installere en trojaner eller kamuflert malware/spyware. Mac-brukere må altså bruke vett og forstand, i likhet med alle andre, og ikke ukritisk installere ting fra kilder man ikke stoler 100% på. Derfor har jeg også i mange år brukt ClamXav til å scanne filer som jeg laster ned. Better safe than sorry.

Lenke til kommentar

@SeaLion

På den annen side, jeg vaksinerte meg mot svineinfluensa selv om jeg sjelden får influensa og gjerne tar den uken hjemme... Dog har kona både astma og eggealergi, og var således i en risikogruppe som ikke kunne vaksineres.

Og du tar vel kanskje såpass hensyn at du hoster i armkroken og ikke i trynet på kollegaen din, selv om du er på bedringens vei...

 

Så kan man si hva man vil, men du blir ikke særlig populær viss det viser seg at du sprer virus eller malware til andre brukere fordi du ikke kan få dem selv.

Lenke til kommentar

Det er klart hvis man driver og videresender alt mulig, så kan man sikkert uforvarende videresende virus også. Men hvis man kun produserer filer selv og sender disse fra seg fra en usmittet maskin, kan filene fra en Mac også da smitte en Windows-maskin? Nope, ingen sjangs.

Hvis Mac'en er koblet til et internett på en slik måte at data kun går én vei - ut - så har du nok rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...