Gå til innhold

Silverlight nedprioriteres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da mangler det bare at noen kan bli enige om hva HTML5 skal være, da.

Foreløpig er det bare snakk om en draft version.

 

W3C kan jo ikke sies å ha imponert med rask innovasjonstakt tidligere, så en får bare håpe de får ut fingeren denne gangen og ikke ender opp med en evig diskusjon om de siste 0.5% som man ikke er enige om.

 

edit: Hyggelig å se at også Apple for en gangs skyld har tenkt å følge en standard. (Det begynner etter hvert å bli klart at en av Frank Sinatra's største hits var en forutsigelse av Steve Jobs' liv. :tease:

 

Jeg tenker ikke på "New York, New York".

Originalen er faktisk fransk og heter "Comme d'habitude".

 

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Når ble MS kjent for å ikke prioritere HTML?

De har aldri vært god til å følge standarden.

 

Men så er det vanskelig å følge en standard som ikke er en standard da. Synest dette er god timing fra Microsoft, når den begynner å ferdigstilles så lanserer de "forbrukerstøtte".

 

De har jo bidratt med utviklingen av den en stund nå, ikke at jeg mener at de er en foregangsfigur, men likevell. Ellers så synest jeg at MS sitt arbeid med å prøve å standardisere hvordan nettsider faktisk rendres er vel så viktig.

Lenke til kommentar

Når ble MS kjent for å ikke prioritere HTML?

De ble vel mest kjent for det omtrent 2001, et par sekunder etter at de hadde vunnet the browser wars og flyttet de fleste i Internet Explorer-avdelingen til andre prosjekter og pushet en elendig browser i fem år før neste omtrent like dårlige versjon kom ut, en duo som til dags dato enda er WWWs største problem.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Jeg ønsker Microsoft velkommen etter, Apple har forlengst annonsert at de kommer til å satse sterkt på html5 i stedet for flash og andre lukkede nettformater:

http://developer.apple.com/safaridemos/

Apple får bare ikke høste ære for å støtte åpne standarder når de preker h.264 for video-taggen.

Videotaggen uansett hvilket filformat som legges inn er vel fullstendig åpent? Og formatet h264 er også åpent dvs at spesifikasjonene for å lage og spille av en h264 strøm er åpne. At formatet er patentert har ikke noe med åpenhet å gjøre.

Lenke til kommentar

At noe ikke blir snakket så mye om på Keynoten på PDC er ikke det samme som at det er nedprioritert. HTML5 ble snakket mye om fordi det er nytt. Silverlight ble snakket mindre om fordi det begynner å bli mere modent og ikke så bleeding edge, hvilket er en bra ting. Silverlight er jo også det som anvendes på Windows Phone 7, så kan ikke helt se at det er nedprioritert på noen som helst måte...

Lenke til kommentar

Jeg ønsker Microsoft velkommen etter, Apple har forlengst annonsert at de kommer til å satse sterkt på html5 i stedet for flash og andre lukkede nettformater:

http://developer.apple.com/safaridemos/

Dessverre så utføres det kontroll på browserheaderene slik at demoene ikke fungerer i Firefox. Altså er man bedre tjent med å bruke Silverlight eller Flash dersom man skal sikre at sluttbruker faktisk kan kjøre programmet uten at nettleseren slår seg vrang fordi det benyttes en uferdig standard.

 

Eller er det egentlige motivet til Apple, at man enten skal kjøre alt som en "iApp" eller i Apple Safari og samtidig samle støtte under et påskudd om å støtte "standard"?

Lenke til kommentar

Formålet var å tvinge webbrukere til å laste ned Microsoft-søppeltillegg for å benytte seg av nettsider, på samme måten som Adobe gjør nå. Heldigvis har få nettsteder latt seg lure til å ta tullet i bruk.

 

Skal vi notere dette ned på en tidslinje? Fornuft fra Microsoft i stedet for forbrukerforakt. Det var noe nytt.

Endret av joffeloff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ønsker Microsoft velkommen etter, Apple har forlengst annonsert at de kommer til å satse sterkt på html5 i stedet for flash og andre lukkede nettformater:

 

Apple får bare ikke høste ære for å støtte åpne standarder når de preker h.264 for video-taggen.

De skryter av å levere video gjennom HTML5 og h.264, men nekter brukerne å se filmene på nettsidene deres uten å ha Quicktime innstallert. Way to go. Både Chrome og Opera spiller vel h.264 problemfritt. Quicktime er noe dritt, og hvorfor skal man måtte ha det når videoen kan vises uten noen form for plugin?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...