Gå til innhold

Left 4 Dead er ute til Mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det heter da Mac OS, ikke bare Mac. En Mac er en PC som alle andre, og du kan kjøre Windows på den.

 

Og vær så snill å ikke skrive sånne tullesetninger som denne:

og i tillegg til nevnte Mac-utgave fås spillet også til PC og Xbox 360.

Det korrekte ville vært "og i tillegg til nevnte Mac OS-utgave fås spillet også til Windows og Xbox 360."

 

For øvrig er den første setningen i Wikipediaartikkelen om Macintosh (utheving er gjort av meg):

The Macintosh [...] is a series of several lines of personal computers designed, developed, and marketed by Apple Inc.
Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Dauemannen: Men det er bare den ene måten å se det på.

Du har den klassiske "IBM-PC" også, også har du den mest vanlige,

nemelig PC =PC med windows, Mac =Apple PC/PC med OSX.

 

Det er også da vikig å få med seg at PC med Linux = Linux Box.

 

Det er ikke i alle samenhenger at PC =Personal Computer.

 

 

:p

Lenke til kommentar

@Svar: Men poenget er jo at Apples PC-er har akkurat samme type hardware som alle andre PC-er. En Apple Mac er ikke mer forskjellig fra en HP Pavilion enn det en Lenovo Thinkpad er. Å si at en Mac ikke er en PC er like tullete som å si at en Dell XPS ikke er en PC. Det er samme hardware. Hvilke OS og programmer du installerer er fullstendig likegyldig. At Apple velger å selge PC-ene sine med sitt eget OS, og bare ønsker å selge dette OS-et til dem som også kjøper PC fra Apple forander ikke på det faktum at en Mac er en PC som alle andre. (Derimot liker jeg ikke markedsstrategien deres, og synes det er teit å legge inn kunstige begrensninger som hindrer alle som har lyst til det til å kjøpe og bruke Apples programvare.)

Lenke til kommentar

Spillstøtten i OSX er veldig så som så, så da hjelper det egentlig lite at det kommer flere spill.. Jeg spiller i Win7 boot camp og gjør resten i OSX på min MBP late 2008.

 

Ta Starcraft 2 f.eks. I OSX er det knapt spillbart på low/medium, mens i Win7 får jeg opptil 50 fps på med/high..

Lenke til kommentar

Høres ut som at grafikkort-driverene ikke fungerer like bra for Mac OS. Hvis det er tilfellet bør det komme optimaliserte drivere ganske snart.

Snøballen har begynt å rulle når det gjelder spill til Mac, og flere "normale dødelige" har det som eneste maskin.

 

Jeg starter opp windows 7 kun når jeg må, det er heldigvis ikke så ofte. Sist var det for å spille litt Half-life da det ikke har kommet til Mac enda.

 

Ellers går WoW med rundt 150-200 fps med alt på fullt under Mac OS.

Lenke til kommentar

Jeg venter også på støtte for GNU/Linux, og det er på vei men det er uvisst når produktene blir tilgjengelige. Valve har ansatt utviklere til å porte spill for et par år siden og ønsker flere. Jeg vil tro at de første spillene vil dukke opp om et års tid eller noe slikt, men alt fra 6 måneder og opptil flere år er mulig.

 

Det er flere grunner til at GNU/Linux burde ha like stor prioritet som Mac OS X. For eksempel har mange av spillene som har blitt portet til begge plattformer solgt bedre for GNU/Linux, GNU/Linux har mye bedre OpenGL-støtte og typiske GNU/Linux-brukere har gjerne kraftigere maskinvare. Det som er vanskeligere med porting til GNU/Linux enn Mac OS X er mengden av distribusjoner med tilhørende pakkesystemer. Valve vil offisielt støtte kun de mest utbredte distribusjonene, men likevel medfører dette ganske mye ekstra testing, for de ulike kombinasjonene av pakkesystemer, versjoner av X og alle mulige andre biblioteker har en tendens til å introdusere småfeil her og der, og når et kommersielt produkt skal ha støtte for en plattform så må dette mer eller mindre elimineres. Dette er det som holder tilbake Valve nå. Selve portingen av kode fra Mac OS X til GNU/Linux er i seg selv veldig grei.

 

Dauemannen: Men det er bare den ene måten å se det på.

Du har den klassiske "IBM-PC" også, også har du den mest vanlige,

nemelig PC =PC med windows, Mac =Apple PC/PC med OSX.

 

Det er også da vikig å få med seg at PC med Linux = Linux Box.

 

Det er ikke i alle samenhenger at PC =Personal Computer.

:p

Intel-Mac er ikke PC-kompatibel, den mangler PC-BIOS. Til og med Apple selv sier det ikke er en PC.

 

PC er en forkortelse for "personal computer" ja, men det er viktig å huske på at PC er en standard, dvs. det finnes mange personlige datamaskiner som ikke er PCer. Det er en grunn til at all PC-kompatibel programvare og maskinvare fungerer nettopp på PCer.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Høres ut som at grafikkort-driverene ikke fungerer like bra for Mac OS. Hvis det er tilfellet bør det komme optimaliserte drivere ganske snart.

Snøballen har begynt å rulle når det gjelder spill til Mac, og flere "normale dødelige" har det som eneste maskin.

 

Jeg starter opp windows 7 kun når jeg må, det er heldigvis ikke så ofte. Sist var det for å spille litt Half-life da det ikke har kommet til Mac enda.

 

Ellers går WoW med rundt 150-200 fps med alt på fullt under Mac OS.

 

Er ikke nødvendigvis driverne det er noe galt med. Mac bruker OpenGL i stedet for DirectX, jeg tror det er grunnen til den voldsomme forskjellen i ytelse på samme maskinvare i de ulike operativsystemene.

Lenke til kommentar

Høres ut som at grafikkort-driverene ikke fungerer like bra for Mac OS. Hvis det er tilfellet bør det komme optimaliserte drivere ganske snart.

Snøballen har begynt å rulle når det gjelder spill til Mac, og flere "normale dødelige" har det som eneste maskin.

 

Jeg starter opp windows 7 kun når jeg må, det er heldigvis ikke så ofte. Sist var det for å spille litt Half-life da det ikke har kommet til Mac enda.

 

Ellers går WoW med rundt 150-200 fps med alt på fullt under Mac OS.

 

Er ikke nødvendigvis driverne det er noe galt med. Mac bruker OpenGL i stedet for DirectX, jeg tror det er grunnen til den voldsomme forskjellen i ytelse på samme maskinvare i de ulike operativsystemene.

Det er driverne det er galt med. Det er ingenting galt med OpenGL-spesifikasjonen. Her er beviset på at OpenGL har tilsvarende ytelse som Direct3D i en av de mest avanserte tech-demoene som finnes, den lille differansen som er der skyldes at utviklerene har hatt et halvt år med på å optimalisere demoen mot Direct3D 11 enn OpenGL 4.0 som var splitter ny på det tidspunktet der, i tillegg har driverne blitt bedre siden (med unntak av Mac OS X som er uvisst).
Lenke til kommentar

Efikkan: Hvis en Mac ikke er en PC fordi den ikke leveres med BIOS (det er jo ikke noen annen forskjell i hardware), betyr det at hvis man skaffer seg et UEFI-hovedkort, slik som Apple bruker nå for tiden, så har man ikke lenger en PC? For øvrig støtter jo også EFI-en i Mac BIOS, så jeg skjønner ikke helt hva som ikke er PC-kompatibelt med Mac.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...