Gå til innhold

Hybridene tar over


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En hybrid disk med stor ssd enhet 16-32GB og er restrektiv med å legge filer til ssd, dvs kreve lesing flere ganger før den kopierer vil vikre bedre en en liten ssd.

Siden en SSD disk på 64 GB ikke kan holde alle data vi bruker, du måtte legge os, små programmer og kansje et par større på den. Du har ikke plass til store spill eller mange store program pakker. Hybriddisken vil ta hånd om dette for deg ved å droppe ut deler av windows mappa du sjelden bruker (mesteparten), automatisk legge over et gammelt spill du begynner å spille igjen osv. Ja en 256-512 SSD vil virke bedre men disse vil fortsatt være dyre.

Lenke til kommentar

At dette kommer til å eksplodere, har jeg svært liten tro på.

 

For ren lagring av data er det HDD som gjelder, og da er disse hybrid enhetene bortkastet.

For OS og ren ytelse, sier det seg selv at disse ikke holder mål.

 

Så hva er da målgruppen her? Jeg må si jeg er skeptisk.

Tja, tester viser at ytelsen ligger nærmere ssd enn hdd. Det er vel perfekt i laptoper der du bare har plass til en disk, der ssd er for dyrt og hdd for tregt.

Lenke til kommentar

I laptopper er det nesten som å kjøpe ny maskin. Til og med Momentus XT med bare 4 GB er en helt annen verden enn ren snurredisk. Klare de å levere disse for under 1 000 kr med 16 - 32 GB SSD og 500 GB snurredisk så begynner det å smake fugl.

 

Pris på SSD-er over 128 GB vil i lang tid framover være relativt høy, alt for høy til at dette vil være aktuelt i den store gruppen maskiner (både bærbar og stasjonær). Flertallet kjøper tross alt en PC til 4 - 8 000 kr. Her vil kun små SSD-er på 40 til 64 GB presse seg inn, og 40 GB er lite om man har en del spill. På en slik hybrid kan lagringskapasiteten være 500 GB, 1 TB etc og allikevel får man mye av samme effekten som en dedikert SSD.

 

Boottime på en Momentus XT er ved andre gangs boot nesten som en ren SSD. Min gamle T60 booter raskere og er mer responsiv enn det meste av bærbare som leveres i dag etter den fikk en Momentus XT.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette en artikkel å være stolt over?

Samme tenkte jeg. Dette er VG-nivå. Det er noe jeg kunne levert på fem minutter i pillefjern tilstand klokken 6 om morgenen etter to våkedøgn.

 

Hadde vi fått litt mer informasjon og kanskje en innføring i denne teknologien så hadde det vært anderledes. Slik det står nå stiller det på lik linje med en random blog fra Kåre Olsen, selverklært IT-guru.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må bare si at min hybriddisk (Momentus XT) er den beste komponenten i min helt nye MacBook Pro 15" i5. Absolutt beste oppgraderingen jeg har brukt penger på, uansett system.

500gb lagringsplass og tilnærmet SSD-ytelse på hverdagsprogrammer er helt konge.

Endret av Marius E
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Er dette en artikkel å være stolt over?

Samme tenkte jeg. Dette er VG-nivå. Det er noe jeg kunne levert på fem minutter i pillefjern tilstand klokken 6 om morgenen etter to våkedøgn.

Jeg tror hw.no i stadig økende grad satser på at forumet skal servere detaljene.

 

 

Hybrid blir nok en forbigående greie siden SSD etterhvert vil ta over. Allikevel vil det i en tid fremover være det mange som vil sette pris på hastighetsøkningen hybrid gir til en vesentlig lavere pris enn en ren SSD.

Særlig i land hvor økonomien er lavere enn her vil hybrid være det eneste oppnåelige for mange de nærmeste årene. Det vil nok selge en del, ja. (og i forhold til dagens hybrid disk salg kan en vel kanskje kalle forventet salgsøkning for en "eksplosjon").

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Er dette en artikkel å være stolt over?

Samme tenkte jeg. Dette er VG-nivå. Det er noe jeg kunne levert på fem minutter i pillefjern tilstand klokken 6 om morgenen etter to våkedøgn.

 

Hadde vi fått litt mer informasjon og kanskje en innføring i denne teknologien så hadde det vært anderledes. Slik det står nå stiller det på lik linje med en random blog fra Kåre Olsen, selverklært IT-guru.

 

Tenkte det samme selv ved første øyekast..

Dette er for dårlig hw.no!

Lenke til kommentar

Er dette en artikkel å være stolt over?

Samme tenkte jeg. Dette er VG-nivå. Det er noe jeg kunne levert på fem minutter i pillefjern tilstand klokken 6 om morgenen etter to våkedøgn.

Jeg tror hw.no i stadig økende grad satser på at forumet skal servere detaljene.

Nederst i de fleste artiklene på HW.no står det (f.eks.) "(Kilde: Cnet)" Klikker man på linken kommer man til en side der man som oftest finner flere detaljer enn de som er referert i HW.no-artikkelen, men det virker ikke som om alle som er interessert i temaet tar seg bryet med å sjekke hva som står der. (De som ikke er interessert i temaet burde vel ganske enkelt la være å kommentere det her, i det minste.)

Lenke til kommentar

Om dette vil eksplodere avhenger helt og holdent av hvor bra denne flash cachen vil utnyttes til allsidig bruk.

 

Ser for meg at det blir utbredt i større grad i rimelige laptops og OEM desktops etc.

 

Det som er synd med Momentus XT er at den ikke kommer i PATA utgave. At ikke en gang disse hybridene kan komme i billige PATA utgaver er skuffende.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Nederst i de fleste artiklene på HW.no står det (f.eks.) "(Kilde: Cnet)" Klikker man på linken kommer man til en side der man som oftest finner flere detaljer enn de som er referert i HW.no-artikkelen, men det virker ikke som om alle som er interessert i temaet tar seg bryet med å sjekke hva som står der. (De som ikke er interessert i temaet burde vel ganske enkelt la være å kommentere det her, i det minste.)

Det er greit å legge ved kilde, men det fritar dem ikke for ansvaret med å lage en ordentlig artikkel selv. Skulle man fulgt den tankegangen så kunne hw.no bare oversatt overskriftene og lenket til originalartiklene.
Lenke til kommentar

Det som er synd med Momentus XT er at den ikke kommer i PATA utgave. At ikke en gang disse hybridene kan komme i billige PATA utgaver er skuffende.

Jeg vil nesten påstå at det må være noe feil med forventningene dine dersom du blir skuffet over at det ikke kommer PATA-utgaver. Alt som lages av nye ting - og det er der de store fortjenestemulighetene for produsentene er - bruker SATA. Oppgraderingsmarkedet for PATA-enheter (- after sales -) er forsvinnende lite til sammenligning og et rent tapsprosjekt for den som eventuelt kom til å satse på det.

 

Nederst i de fleste artiklene på HW.no står det (f.eks.) "(Kilde: Cnet)" Klikker man på linken kommer man til en side der man som oftest finner flere detaljer enn de som er referert i HW.no-artikkelen, men det virker ikke som om alle som er interessert i temaet tar seg bryet med å sjekke hva som står der. (De som ikke er interessert i temaet burde vel ganske enkelt la være å kommentere det her, i det minste.)

Det er greit å legge ved kilde, men det fritar dem ikke for ansvaret med å lage en ordentlig artikkel selv. Skulle man fulgt den tankegangen så kunne hw.no bare oversatt overskriftene og lenket til originalartiklene.

Hmm ... det hadde kanskje ikke vært så dumt, det ... :hmm:

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Newbroz:

Da har det vært noe "feil med forventningene" til ganske så mange som har sittet med fult brukbare og meget gode PATA baserte laptops siden SSDene kom på markedet. Argumentene du kommer med har blitt brukt til det kjedsommelige fra den gang PATA var dominerende i de flestes hender på laptop siden. Hva som var nytt og hva folk satt med i bruk er aldri det samme.

 

Fortjenestemulighetene for PATA enheter når dette kom, var meget stort, derimot ønsket bransjen helt klart heller at man skulle kjøpe nye laptops fremfor å få nytt liv i PATA baserte enheter. Nå ca. 3 år etter dette kom er bildet justert mer inn mot de argumentene som er gjentatt i det uendelige.

 

Men så mener jeg også at disker som Momentus XT burde vært på markedet for flere år siden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hmm ... det hadde kanskje ikke vært så dumt, det ... :hmm:

Hvis det er alt du er ute etter så har jeg et protip. Langt nede på forsiden så finner du nyhetsfeed fra andre sider. Før oppgraderingen av hardware.no var denne mye mer synlig, men de vil vel ikke at vi skal lese det på konkurrerende sider og spyr ut egne artikler som ligger langt under par i stedet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...