Gå til innhold

Apple med en håndfull nyheter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ytrer meg sterkt skeptisk til OSX Lion sitt App Store. Dette kunne fint ha blitt integrert uten at Apple hadde krevd 30% andel fra alle utviklere. For å ikke snakke om den strenge sensuren de har innført, blant annet at programmene ikke engang kan ligne på eksisterende Apple-vare, f. eks. iTunes og Quicktime. Det de burde ha gjort er slik som i Linux, hvor de har en fri, sentralisert database for de aller fleste programmer med automatisk oppdatering osv.

 

Launchpad virker helt kurant, selv om det er snakk om eyecandy. Er vel egentlig et helt vanlig skrivebord, bare normalt uten ikoner for å framheve bakgrunnsbildet. Automatisert sortering etter programsjangre hadde vært flott. Nå er det rett og slett bare enda en snarvei du uheldigvis kan "dulte" borti.

 

Mission Control syntes jeg ikke så rotete ut, fordi det er et ryddig system - MEN det kan bli problem med for mange programmer oppe samtidig. Da må man lete i evigheter og det tar lang tid å skape seg oversikt blant overfloden.

 

Tilslutt vil jeg bare påpeke at dette er en sniktitt, og at det fortsatt kan komme mange nye funksjoner, slik det gjorde i Snow Leopard.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Det er enda godt at Eple ikke kommer til å ta livet av salgskanaler som går utenom de "trygge og offisielle" -- i OS X 10.6. Men er det ikke en liten risiko for at det bare er et tidsspørsmål før denne "App"-butikken ender opp med å bli praktisk enerådende.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Jeg ytrer meg sterkt skeptisk til OSX Lion sitt App Store. Dette kunne fint ha blitt integrert uten at Apple hadde krevd 30% andel fra alle utviklere. For å ikke snakke om den strenge sensuren de har innført, blant annet at programmene ikke engang kan ligne på eksisterende Apple-vare, f. eks. iTunes og Quicktime. Det de burde ha gjort er slik som i Linux, hvor de har en fri, sentralisert database for de aller fleste programmer med automatisk oppdatering osv.

Ehm, det er ikke sånn det er i «Linux», hva du nå enn forstår med «Linux».

 

Hvordan dette organiseres avhenger av distribusjonen.

 

Det finnes flere desentraliserte (det motsatte av sentralisert) steder hvor man kan laste ned programmer laget av Joe Plumber, men Joe Plumber får ikke uten videre distribuert sin NotTunes med iTunes-aktig brukergrensesnitt i de sentraliserte arkivene til Debian, Fedora, RHEL, SuSE, Ubuntu osv.

 

Alle disse har en «streng sensur» med programvaren. Se f.eks. Debians retningslinjer for hvordan du blir pakkevedlikeholder for Debian, eller Ubuntus tilsvarende.

 

Det er med hensikt vanskelig for å opprettholde kvaliteten.

 

Det er ganske mange flere aspekter ved det, og din forklaring tar ikke bare alt for lett på det, den er direkte misvisende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordelen med Linux sitt system framfor eplets råtne kopi er at du kan legge til repos ettersom du selv måtte ønske det.

Du tenker på det at du kan bygge din egen distribusjon rundt kjernen nå?

 

Selv med det såkalte råtne eplet kan du kjøpe (for alle priser mellom kr. 0 og hva du nå enn er villig til å betale) og installere programmer akkurat som du vil. Du kan laste ned kildekode og kompilere det selv, eller du kan bruke ferdigkompilert programvare.

 

Det er ingen som tvinger deg til å bruke den nye muligheten, akkurat like lite som at det var noen som tvang deg til å velge Ubuntu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordelen med Linux sitt system framfor eplets råtne kopi er at du kan legge til repos ettersom du selv måtte ønske det.

Du tenker på det at du kan bygge din egen distribusjon rundt kjernen nå?

 

Selv med det såkalte råtne eplet kan du kjøpe (for alle priser mellom kr. 0 og hva du nå enn er villig til å betale) og installere programmer akkurat som du vil. Du kan laste ned kildekode og kompilere det selv, eller du kan bruke ferdigkompilert programvare.

 

Det er ingen som tvinger deg til å bruke den nye muligheten, akkurat like lite som at det var noen som tvang deg til å velge Ubuntu.

 

Tror du missforstår litt nå. Poenget mitt var at fordelen med måten deg gjøres på i GNU/Linux (Like misvisende uttrykk...) er å ikke tvinger deg til å følge et regime. Vet Red Hat er utrolig streng på hva som kommer inn pga bakover kompatibilitet , men om man ønsker det kan man bare legge til et nytt eller flere repos. Altså man er ikke tvunget til å forkaste hele pakke systemet om man ikke liker Red Hat sin policy.

Lenke til kommentar

Tror du missforstår litt nå. Poenget mitt var at fordelen med måten deg gjøres på i GNU/Linux (Like misvisende uttrykk...) er å ikke tvinger deg til å følge et regime. Vet Red Hat er utrolig streng på hva som kommer inn pga bakover kompatibilitet , men om man ønsker det kan man bare legge til et nytt eller flere repos. Altså man er ikke tvunget til å forkaste hele pakke systemet om man ikke liker Red Hat sin policy.

Nå er det vel ganske få som vet om Mac App Store kommer til å kaste dmg-formatet eller ikke, men hvis de gjør det, så har du kanskje litt rett.

 

Hvis ikke, så er det like åpent som det var før, du får bare ikke selge ting gjennom butikken uten å selge det gjennom butikken.

Lenke til kommentar

Her er det ikke snakk om å knabbe navn? Launchpad? det er jo bug og databasen som blandt annet Ubuntu bruker. Ser for meg at det kan bli litt arti med hvem som har rett på navnet her.

 

Etter mye sansynlighet kommer vel det markspiste eplet til å vinne

Jeg tror NASA vinner. De har brukt Launchpads siden slutten av 50-tallet.

 

OSX trenger en overhaling, men dette er vel de store tingene. Kommer sikkert en del småfikser også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg ytrer meg sterkt skeptisk til OSX Lion sitt App Store. Dette kunne fint ha blitt integrert uten at Apple hadde krevd 30% andel fra alle utviklere. For å ikke snakke om den strenge sensuren de har innført, blant annet at programmene ikke engang kan ligne på eksisterende Apple-vare, f. eks. iTunes og Quicktime. Det de burde ha gjort er slik som i Linux, hvor de har en fri, sentralisert database for de aller fleste programmer med automatisk oppdatering osv.

 

Du kan jo ta en titt på Android Market, som ser ut til ikke å ha noen sensur i det hele tatt. Åpent og fritt frem for alle. Resultatet ? En stor App-bosshaug, der det tar utallige timer å faktisk finne noe som virker bra (Og det gjelder payd apps pgså).

 

"The Mac App Store revolutionizes the way applications are installed on a computer — it happens in one step. "

 

http://www.apple.com/mac/app-store/

Tja, kanskje det faktisk er litt enklere enn dette: https://help.ubuntu.com/community/Repositories/Ubuntu

 

;)

 

Vet ikke om dette er noe av det samme som Apple's "once-click" shopping eller hva det nå heter idag. Jeg ble overrasket over hvor faktisk enkelt det var da jeg skulle bestille et fotoalbum fra iPhoto. Jeg trykket "Bestill -> OK", og så skjedde det ikke noe mer før albumet lå i postkassa 3 dager senere. Nesten litt farlig enkelt ^_^

Lenke til kommentar
Tja, kanskje det faktisk er litt enklere enn dette: https://help.ubuntu.com/community/Repositories/Ubuntu

 

;)

Hva er det du sikter til i den wikien? Den omhandler nemlig alt som har med pakkesystemet i Ubuntu å gjøre. Både for nybegynnere som skal bruke Software Center og superbrukerere som ønsker å legge til egne repos osv.

Jeg kan nemlig ikke se at App Store kan bli noe enklere enn Software Center, selv om jeg legger godviljen til.

Lenke til kommentar

Jeg ytrer meg sterkt skeptisk til OSX Lion sitt App Store. Dette kunne fint ha blitt integrert uten at Apple hadde krevd 30% andel fra alle utviklere. For å ikke snakke om den strenge sensuren de har innført, blant annet at programmene ikke engang kan ligne på eksisterende Apple-vare, f. eks. iTunes og Quicktime. Det de burde ha gjort er slik som i Linux, hvor de har en fri, sentralisert database for de aller fleste programmer med automatisk oppdatering osv.

 

Du kan jo ta en titt på Android Market, som ser ut til ikke å ha noen sensur i det hele tatt. Åpent og fritt frem for alle. Resultatet ? En stor App-bosshaug, der det tar utallige timer å faktisk finne noe som virker bra (Og det gjelder payd apps pgså).

Det er i grunn også en ganske treffende beskrivelse av hele iTunes App Store? Avfall fra tullinger som tror at det å kjenne til å lite utbredt språk, betyr at de fortjener å bli overøst med penger.

 

Mitt inntrykk av Android market, er at jeg finner jeg leter etter. Men viktigst av alt; liker man ikke Google sin tilnærming til hva som er tillatt på Android Market, så kan man omgå dette helt ved å gå direkte til utvikleren eller en annen kilde. Dette er en frihet som iPhone-/iPad- og iPod-brukere ikke har -- en frihet som jeg savnet når jeg hadde iPhone.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...