Gå til innhold

Test: Nokia C6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan vel nevnes at Nokia har hatt en del problemer med nettopp Micro USB lading. USB-porten løsnet på en god del av de tidlige N900'ene. Og også på software-siden har det vært en del problemer med Micro USB lading på N900. Det går heller ikke an å bruke gamle USB-ladere til den, da krever man et adapter som kortslutter to pins, eller en ny "non-dumb" lader. For å ikke snakke om hvor mye vanskeligere det er å sette i N900's micro USB plugg i et mørkt soverom, i forhold til N810's runde plugg.

 

Så personlig synes jeg det hadde vært et udelt pluss om min N900 hadde tilbudt denne pluggen i tillegg til Micro USB-pluggen. Og ut fra de andre kommentarene her forstår jeg at C6-00 også har lading over Micro USB?

 

Så da er det et i mine øyne udelt pluss her at Nokia har inkludert det som kanskje er verdens mest brukte ladeplugg på telefoner de siste fem årene? Sær indeed. Mener hele greia er en gigantisk skivebom fra artikkelforfatteren.

 

Og så trekkes det i tillegg for at de ikke har endret S60 nok for akkurat denne telefonen som er en av de siste som kommer med S60. Det får meg til å lure på om artikkelforfatteren skjønner prinsippet "programvareutvikling". Eller mer spesifikt "inkrementell programvareutvikling" eller "fleksibel programvareutvikling". Hva slags forventninger har han egentlig til programvaren i en ny S60-telefon? S60 er et gammelt operativsystem. Gamle operativsystemer har en tendens til å være gamle. Da kan det også hende at de framstår som gamle. At han er overrasket over at det gamle operativsystemet mangler moderne grunnfunksjonalitet, er nok langt mer overraskende enn at det mangler.

 

Ellers er jeg glad for å se hvor mye hardware man i dag får for 2400 kroner, sammenlignet med for to år siden. Smarttelefon med GPS, fulltastatur, FM-radio, A2DP og Wi-Fi, det er ikke sååå lenge siden man måtte ut med 4000 for dette. For tre år siden var vel GPS high-end.

 

Det gjør jo ikke denne telefonen til en spesielt spennende telefon, da. For det er det virkelig ikke. Gammel Symbian, puslete 360 x 640 oppløsning... Og innholdsleverandørene har jo betalt Giske for å slå av FM-leverandørene, så FM-radioen har vel begrenset nytte over tid, også.

 

Dårlig anmeldelse av kjedelig telefon.

 

Also...

Hvor lenge skal man fortsette å gjøre binderstesten på plastskjermer? Etter et par ganger så skjønner man vel at plast alltid ripes av en binders.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg denne i august, men har allerede solgt den - med noen hundrelapper i tap. Har gått tilbake igjen til min kjære, slitne Nokia E65, som jeg har tenkt til å bruke i den nærmeste fremtid. Jeg kommer nok til å skaffe meg en HTC-mobil på januarsalget, ca. Det kan nevnes at jeg er en 24 år gammel student og at jeg i løpet av de 10 årene jeg har hatt mobil, kun har hatt Nokia-telefoner - og ikke nok med det, jeg har vært temmelig fornøyd, inntil jeg fikk C6. Så Nokia C6 har fått meg, som egentlig har vært en Nokia-fanboy, til å se meg rundt etter noe nytt.

 

Jeg har brukt Nokia E65 siden januar 2008, og på den kan man vise de 2 siste meldingene fra én meldingsinnboks på skrivebordet - enten fra meldingsinnboksen, eller fra en av de inntil 5 epost-kontoene man kan ha.

 

På Nokia C6 sitt skrivebord kan man vise 6 "ting", men man kan kun vise én epostinnboks, og IKKE meldingsinnboksen. Helst skulle jeg jo ha vist meldingsinnboksen og 2 av mine 5 epostkontoer. Det kan nevnes at man kan vise 6 RSS feeds på skrivebordet om man skulle ønske det, men mer enn én epostinnboks, det går ikke an. Hallo?!?

 

Og apropos RSS-feeds, disse kan autooppdateres regelmessig, men man kunne ikke velge en "gruppe" av tilgangspunkt. Autooppdateringen ble slått av om man var for lenge unna valgt tilgangspunkt, eller slå telefonen av og på. Veldig upraktisk når det er 2 WLAN i livet mitt, ett på hybelen og ett overalt på universitetet.

 

Skrivebordskalenderen er uansett mye dårligere i Nokia C6 enn i Nokia E65. Jeg har lagt timeplanen inn i kalenderen. Nå er jeg ferdig for i dag, og skrivebordskalenderen på Nokia E65 sier følgende:

Ingen flere oppf. for idag
22.10.10 11:15-13:00 F B22 Reduksjon

I Nokia C6 ville skrivebordskalenderen ha sagt omtrent følgende akkurat nå:

Neste oppføring 22.10.10

For å finne ut hva/hvor/når som står på timeplanen for i morgen måtte jeg trykke én gang på kalenderen. Så Nokia E65 har egentlig mer informasjon vist på skrivebordet, enn det C6 har (men når det er fredag ville C6 dog vist fredagens hendelser, skrivebordet viser ikke fremtidige hendelser før samme dag).

 

Og helt til slutt, det uten tvil største ankepunktet mot Nokia C6. Når den hadde én "batteristrek" igjen, nektet den rett og slett å sjekke mailen. Fikk opp meldingen "kan ikke utføre operasjonen", og det eneste fellestrekket med alle gangene det skjedde, er at det var én batteristrek igjen. Batteriet er dessuten ikke akutt tomt når man først får 1 strek igjen, det kunne gå 10-12 timer før batteriet var helt tomt. Så, Nokia C6 er en smarttelefon, men den kan ikke sjekke mailen 20% av tiden.

Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke helt det med kamera, videoopptak, bildekvalitet, og kamerafunksjonalitet. Sammenlignet med n97 så var denne bedre? Men den var ikke bra nok i forhold til <insert telefon> ...?

 

Må bare beklage, men jeg ser etter ny telefon, og da er kamera/video svært vesentlig for meg sammenlignet med mye annet dilldall. Greit at man mener at speilrefleks, eller sågar canon ixus er 1000 ganger bedre, men nå er jo jeg ute etter telefon med meget bra kamera og ikke godt nok i forhold til andre telefoner...

Lenke til kommentar

ALT USB-utstyrsom følgr standarden, lader saktere med USB enn med vegglader (med mindre de lader tregt med vegglader også. Ting skal ikke trekke mer strøm enn 500mah fra en usb-kontakt, med mindre to pinner er kortsluttet med en viss motstand. Merkelig å påpeke det å følge standarden (som alle andre) som noe negativt.

Lenke til kommentar

Testen av N8 er straks ferdig og trenger kun finpuss og ferdigredigert video. Vi har tatt oss god tid på denne testen. Det er rett og slett så mye nytt med N8 at en "først ute"-test sannsynligvis ville latt ting gå i glemmeboken. Jeg regner med at den skal være ute et sted mellom klokken 12 og klokken 14 i morgen :)

Lenke til kommentar

Hei,

takk for tilbakemeldinger.

 

Nokia C6 ladet ikke med noen av de Micro-USB-laderne vi testet den med. Så er den saken avklart :) (Proprietær ladeplugg = minus)

 

Og så trekkes det i tillegg for at de ikke har endret S60 nok for akkurat denne telefonen som er en av de siste som kommer med S60. Det får meg til å lure på om artikkelforfatteren skjønner prinsippet "programvareutvikling". Eller mer spesifikt "inkrementell programvareutvikling" eller "fleksibel programvareutvikling". Hva slags forventninger har han egentlig til programvaren i en ny S60-telefon? S60 er et gammelt operativsystem. Gamle operativsystemer har en tendens til å være gamle. Da kan det også hende at de framstår som gamle. At han er overrasket over at det gamle operativsystemet mangler moderne grunnfunksjonalitet, er nok langt mer overraskende enn at det mangler.

Det hjelper ikke hvordan Nokia utvikler programvaren sin, om de SCRUM'er og Sprint'er etter alle kunstens regler så er det revnende likegyldig for den stakkaren som sitter med en utdatert telefon fra dag 1.

Vi har ikke store forventninger til S60 på en trykkskjermtelefon i 2010, men det spiller forsåvidt ikke så stor rolle heller - problemet er at Nokia faktisk lanserer en trykkskjermtelefon med S60 - altså et "gammelt" menysystem i 2010. Vi er altså ikke overrasket over hva S60 har å tilby, men at Nokia ikke har klart å få et bedre menysystem (Symbian^3) klart for sluttbrukerne før nå.

Lenke til kommentar

Jeg valgte ut denne telfonen til muttern for et par uker siden, hun har aldri hatt en telefon med touch eller qwerty-tastatur, men etter litt tid nå har hun aldri vært så fornøyd med en telefon! Hun har prøvd min Desire litt, men siden hun er en av mange damer som bruker neglene når de trykker på skjermen måtte jeg finne en telefon med resistiv skjerm. I tillegg ville hun ha en telefon med et godt kamera og likt tastatur som hun bruker på pcen på jobben.

 

Poenget mitt er at dette er kanskje ikke telefonen for oss teknologifriker som vil prøve det aller nyeste, men kan være et godt alternativ til de som vil ha et godt kamera, veldig godt tastatur og de aller fleste funksjoner. Prisen er vel i mange øynes også med på å gjøre den attraktiv.

Lenke til kommentar

Hei,

takk for tilbakemeldinger.

 

Nokia C6 ladet ikke med noen av de Micro-USB-laderne vi testet den med. Så er den saken avklart :) (Proprietær ladeplugg = minus)

 

Jeg kjenner ikke til denne telefonen, så de andre som sa at Micro USB lading virker, kan ha rett eller ikke. Men brukte dere USB lader med Micro USB kabel, eller Micro USB lader? Jeg spør fordi min Nokia N900 som UTELUKKENDE lader på Micro USB inngangen, ikke lader på NOEN av mine mange USB-ladere som jeg hadde fra før. Det er utrolig irriterende. Jeg har 5+ ladere som ikke kan brukes uten spesielt kortsluttet ladekabel. Det samme problemet som finnes på flere HTC-telefoner, telefonen nekter å lade med vanlig Micro USB kabel fra en "dum" lader som ikke kan forhandle om spenningsstyrke. De har på en måte klart å gjøre "alle" eksisterende USB-ladere ubrukelige. Sier ikke at det er sånn for dere, men dere kan ha støtt på det samme som meg.

 

 

 

 

Det hjelper ikke hvordan Nokia utvikler programvaren sin, om de SCRUM'er og Sprint'er etter alle kunstens regler så er det revnende likegyldig for den stakkaren som sitter med en utdatert telefon fra dag 1.

Vi har ikke store forventninger til S60 på en trykkskjermtelefon i 2010, men det spiller forsåvidt ikke så stor rolle heller - problemet er at Nokia faktisk lanserer en trykkskjermtelefon med S60 - altså et "gammelt" menysystem i 2010. Vi er altså ikke overrasket over hva S60 har å tilby, men at Nokia ikke har klart å få et bedre menysystem (Symbian^3) klart for sluttbrukerne før nå.

 

Symbian Foundation - altså ikke Nokia - har offentlig kjent roadmap, og den har vært kjent lenge. Ingen informert person trenger bli overrasket over hva man får i en Symbiantelefon i dag, altså. Du har all grunn til å være misfornøyd med S60, men når du vet det er en S60, fatter jeg ikke at det er mulig å oppleve overraskelse over manglende endring fra hvordan det var i forrige S60-telefon for noen uker siden.

Lenke til kommentar

Symbian Foundation - altså ikke Nokia - har offentlig kjent roadmap, og den har vært kjent lenge. Ingen informert person trenger bli overrasket over hva man får i en Symbiantelefon i dag, altså. Du har all grunn til å være misfornøyd med S60, men når du vet det er en S60, fatter jeg ikke at det er mulig å oppleve overraskelse over manglende endring fra hvordan det var i forrige S60-telefon for noen uker siden.

 

Hei,

jeg vet ikke hvor dette med overraskelse kommer fra..

 

Vi er ikke overrasket, men er som du også skriver misfornøyd med hva S60 har å tilby for en trykkskjermtelefon i 2010. At roadmap'en er kjent er nå greit, men det forandrer ikke på det faktum at Symbian og raodmap'en henger etter konkurrentene.

 

Glemte å kommentere det med binderstest:

Vi prøver å gjøre binderstesten på alle telefoner. På noen er resultatet nærmest gitt på forhånd, men for en leser som kun leser denne ene testen og ikke kjenner til hvor ripesikre de forskjellige skjermene er så kan dette være nyttig informasjon.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg leste deg feil, da... Det kom vel fra avsnittet "At man ikke har fått på plass støtte for kapasitive skjermer i S60, men har har måttet utvikle en ny versjon av operativsystemet, er forståelig. Vi skjønner imidlertid ikke at vi må vente på Symbian^3 for å flere "sider" i hovedmenyen."

 

Jeg håper man snart kommer med hybridskjermer. Gorillaglass med støtte for passiv stylus, nøyaktigheten til resistive skjermer og følsomheten til kapasitive skjermer. Det må da snart være mulig å få i både pose og sekk :B

 

Det er heller ikke tvil om at Symbian henger etter i forhold til Android og wHatshisname, og etter de første rapportene om at Symbian^3 kan virke som et hvileskjær ser det ut til at det kommer til å bli verre før det blir bedre. Jeg personlig har et håp om at MeeGo kan bli skikkelig bra, men utviklingen går for sakte og MeeGo er uansett bare for en fraksjon av Nokias kjernekunder. Så får vi se om nok mange utviklere støtter opp om Qt. Qt på Android hadde også vært en spennende tanke.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Testen av N8 er straks ferdig og trenger kun finpuss og ferdigredigert video. Vi har tatt oss god tid på denne testen. Det er rett og slett så mye nytt med N8 at en "først ute"-test sannsynligvis ville latt ting gå i glemmeboken. Jeg regner med at den skal være ute et sted mellom klokken 12 og klokken 14 i morgen :)

 

Klokken er 16.30.. Jeg har sjekket Amobil vær halvtime siden 12.00.. gi meg testen !!! :)

 

EDIT: takk :p

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...