Gå til innhold

USB 3.0-basert SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er poenget med den? Hvem kjøper noe sånt?

 

- Ikke de som skal ha systemdisk i hvert fall. Hvem vil vel ha systemdisken eksternt?

 

- Ikke de som vil ha generell masselagring. De gidder ikke betale mange tusen kroner for en ussel kvart gigabyte og ikke har de bruk for massiv IOPS heller.

 

Jeg lurer rett og slett på hvilket bruksområde den er ment for.

Lenke til kommentar

Den kan f.eks. være fin for å bruke til virtuelle maskiner i jobbsammenheng.

 

Da sitter man ofte på en bærbar som ikke har plass til 2stk harddisker uansett, og det vil være enkelt å starte opp de virtuelle pc'ene fra en annen maskin om nødvendig.

Og hvorfor betale 6500kr istedenfor 350kr for 250gb?

Lenke til kommentar

Tror en slik ville være glitrene hvis man i profesjonell sammenheng er avhengig av å gå rundt med en lagringsenhet til diverse maskiner. Jo, jeg ser at det i de aller fleste sammenhenger så vil en usb-stick eller ekstern disk gjøre nytten, meeen... ...tror nok det vil være mer aktuellt i fremtiden

Lenke til kommentar

Sikker på at det er SSDen som sitter begrensing for hastigheten her? Da jeg puttet min Crucial c300 inn i et eksternt usb3 kabinett, fikk jeg ikke høyere enn 200MB/s seq les. Ligger ikke begresningen i at det er en slags overgang fra sata2 til usb3?

 

Her er foresten tallene fra min usb 3.0 ekstern SSD.

 

post-62564-1287420375,8376_thumb.png

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Den kan f.eks. være fin for å bruke til virtuelle maskiner i jobbsammenheng.

 

Da sitter man ofte på en bærbar som ikke har plass til 2stk harddisker uansett, og det vil være enkelt å starte opp de virtuelle pc'ene fra en annen maskin om nødvendig.

Og hvorfor betale 6500kr istedenfor 350kr for 250gb?

 

Det går igjen på dette med hastighet og latenstid. En ekstern SSD går det helt fint an å kjøre flere virtuelle maskiner på av gangen. Det går med en vanlig ekstern disk også, men da må man forvente at alt går sabla tregt med en gang det blir litt diskaksess. Jeg ser absolutt bruksområdet, men det blir neppe noe mainstreamprodukt.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig poenget med å kjøre virtuelle maskiner fra ekstern disk?

 

De gjør det ofte på jobben faktisk. Tror de bruker det til å sette opp sharepoint miljøer osv. Det hender også at de deler diskene med hverandre og flytter dem mellom maskiner. Satt ved siden av en fyr som holdt på med slikt en stund, og han var ikke akkurat veldig begeistret for ytelsen. (Mulig han burde hatt en bedre maskin i utgangspunktet.. det kan jeg ikke uttale meg om)

 

Klart vanlig dødlige som ikke har behov for ekstrem ytelse gidder å punge ut, men.. det var da en del entusiaster som kjøpte små ssd-disker selv om de kosta 6000kr for ikke langt tilbake. Og om man har penger til ekstern ssd har man mest sannsynlig ssd inni maskina også.

 

Noe mainstream produkt kan man nok være enig om at det ikke er ..enda

Lenke til kommentar

Jeg mener det ikke er et mainstream produkt ene og alene fordi det er få maskiner som i utgangspunktet vil klare å bruke usb3 fullt ut. Dvs at det er en mengde forutsetninger som må være på plass, samt et veldig spesiellt behov, før dette er en smart investering.

 

På den annen side, HURRA for at produktet finnes :)

Nye ting er bra!

Endret av findon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...