Gå til innhold

Feature: Fra kortspill til supersopper (DS/Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En kompis av meg hadde en komplett Game&Watch samling (det er 60 totalt). Noen var uåpnet, andre var åpnet og brukt. Han solgte hele samlinga for over 100000kr på nett. Dette inkluderte noen supersjeldne også. Setter man som mål å samle på noe går det fint an å få den komplett hvis man bruker tid og har litt penger.

 

Som han sa det, "jeg holdt på å grine når jeg fant en limited versjon av super mario bros G&W på loppemarked for 100 kroner".

 

En litt festlig trivia om NES sitt redesign for det amerikanske markedet er at amerikanere ville ikke kjøpe ting for var forbundet med leketøy, og Famicom så ut som en plastleke. Konsollmarkedet i USA og Europa gikk totalt på ræva i 1983, mye hjulpet av Atari 2600 sin spam av elendige spill på markedet, som fikk folk til å miste troen på konsoller i det hele tatt.

 

Men Nintendo fant ut at amerikanere ikke har noen innvendinger mot å kjøpe forbrukerelektronikk som VHS-spillere. Så de "kamuflerte" NES som en litt stor, bulky, grå videospiller, og vips, så fløy den av hyllene. Kombinert med Super Mario Bros som bundle cartridge ble de mektigst i verden igjen på kort tid.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

 

Men Nintendo fant ut at amerikanere ikke har noen innvendinger mot å kjøpe forbrukerelektronikk som VHS-spillere. Så de "kamuflerte" NES som en litt stor, bulky, grå videospiller, og vips, så fløy den av hyllene. Kombinert med Super Mario Bros som bundle cartridge ble de mektigst i verden igjen på kort tid.

 

Ja, nintendo har gjort mye lurt og mye ikke-lurt, fallet etter SNES kan de feks takke seg selv og sin arrogante framførsel i denne perioden for sånn som jeg ser det. Alt i alt har jeg et ganske ambivaletn forhold til nintendo, de gjør mye bra og de gjør mye drit.

 

AtW

Lenke til kommentar

SNES var en suksess, men sleit litt med at Playstation var ute på samme tid og hadde CD-spiller, så spillene kunne ha mye finere grafikk og musikk. Pluss at Sega Megadrive også var blitt en gigant, spesiellt i USA med Sonic-spillene. Men de klorte seg inn igjen med Dreamcast og Nintendo64. Og så kikka de tilbake på håndholdt, og slapp Nintendo DS nesten ut av tomlufta, som har blitt den mestselgende håndholdte konsollen noensinne.

 

Og Wii tok for seg markedet med "non-gamers" som jenter på fest, altså casual-gamerne som alle vet finnes men ingen vet hvem er. For det kan være sjefen din eller mora og venninnene hennes.

 

Jeg kjøpte Retro Gamer sitt vintage consoles special blad for noen mnd siden, det er 256 sider med lange reportasjer om 40-50 av de mest kjente/mindre kjente konsollene og hjemmePC'ene gjennom tidene. Hver konsoll eller datamaskin har gjerne en 6-7 siders historie med intervjuer av utviklere og software-utviklere, og en "Top 10 best games" liste på slutten med screenshots. De starter med fairlight systems sine pong-klone konsoller og går fremover i historien til N64/Dreamcast. Utrolig mye rare systemer man aldri har hørt om, som Vectrex, en engelsk konsoll med skjerm som bare kjørte monokrom vektor-grafikk.

 

Der står egentlig alt man trenger eller ikke trenger å vite om Nintendo eller Atari eller Commodore eller Sega. Fantastisk blekke, har lest det flere ganger på senga.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

SNES var en suksess, men sleit litt med at Playstation var ute på samme tid og hadde CD-spiller, så spillene kunne ha mye finere grafikk og musikk. Pluss at Sega Megadrive også var blitt en gigant, spesiellt i USA med Sonic-spillene. Men de klorte seg inn igjen med Dreamcast og Nintendo64. Og så kikka de tilbake på håndholdt, og slapp Nintendo DS nesten ut av tomlufta, som har blitt den mestselgende håndholdte konsollen noensinne.

 

Jeg kjøpte Retro Gamer sitt vintage consoles special blad for noen mnd siden, det er 256 sider med lange reportasjer om 40-50 av de mest kjente/mindre kjente konsollene og hjemmePC'ene gjennom tidene. Hver konsoll eller datamaskin har gjerne en 6-7 siders historie med intervjuer av utviklere og software-utviklere, og en "Top 10 best games" liste på slutten med screenshots. De starter med fairlight systems sine pong-klone konsoller og går fremover i historien til N64/Dreamcast. Utrolig mye rare systemer man aldri har hørt om, som Vectrex, en engelsk konsoll med skjerm som bare kjørte monokrom vektor-grafikk.

 

Der står egentlig alt man trenger eller ikke trenger å vite om Nintendo eller Atari eller Commodore eller Sega. Fantastisk blekke, har lest det flere ganger på senga.

 

SNES var en bra suksess ja, men etterpå (når PS kom), fikk de seg en fortjent smekk i trynet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Men Nintendo fant ut at amerikanere ikke har noen innvendinger mot å kjøpe forbrukerelektronikk som VHS-spillere. Så de "kamuflerte" NES som en litt stor, bulky, grå videospiller, og vips, så fløy den av hyllene. Kombinert med Super Mario Bros som bundle cartridge ble de mektigst i verden igjen på kort tid.

 

Ja, nintendo har gjort mye lurt og mye ikke-lurt, fallet etter SNES kan de feks takke seg selv og sin arrogante framførsel i denne perioden for sånn som jeg ser det. Alt i alt har jeg et ganske ambivaletn forhold til nintendo, de gjør mye bra og de gjør mye drit.

 

AtW

Du må huske på at gamle Nintendo på mange måter er representert ved Yamauchi, men i dag har Iwata satt sitt eget preg på firmaet. Det skal sies at Yamauchi var usedvanlig dyktig, og hans ord om hvordan folk ikke vil ha bedre grafikk, men enklere og lettere tilgjengelige spill, som ble latterliggjort da de ble ytret, har blitt mer enn bekreftet av suksessene med Wii og Nintendo DS.

 

Men som sagt, Yamauchi drev nok Nintendo noe annerledes enn Iwata gjør nå.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...