Gå til innhold

Test: Mozbackup


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var da enormt mange skjermer bare for å kopiere en mappe! Alt for komplisert. Profilhåndteringen av Mozilla programmene er noe dritt. De er gjemt i skjulte mapper, det er vanskelig å ha flere profiler og bytte mellom dem, og nå lanserer de et super komplisert backupprogram.

 

Jeg har forlengst flyttet profilene til en lett tilgjengelig mappe og tar backup av dem jevnlig sammen med øvrig data ved hjelp av SyncBack. En dobbeltklikk og det er gjort.

Lenke til kommentar

synes mozbackup er et kjempeprogram, men jeg vet at det går ann å bruke commando linjen for å lage automatiske backups. Men jeg har ikke fått dette til å fungere. Hadde vært fint om denne testen også tok seg av de litt avanserte bruksområdene til programmet også.

Endret av ZanZel
Lenke til kommentar

Har brukt Mozbackup i flere år til Firefox og Thunderbird...

 

Fungerer strålende og er meget enkelt...

 

Både å ta backup og å montere backupen

ved en krasj/reinstallasjon...

 

Det er ingen hjelp eller bruksanvisning på det for det er bare en quick&dirty backup løsning, det er meget selvforklarende synes nå jeg...

Lenke til kommentar

Noe jeg kunne likt å funnet til Bokmerkene i Firefox, er ett redigeringsverktøy.

 

Verktøyet må støtte:

 

- Oversiktlig og brukervennlig redigering, som er litt bedre enn Firefox sin egen innebyggede Bokmerkefunksjon.

 

- Lagring til det Bokmerkeformatet Firefox benytter, slik at en kan redigere og importere inn det ferdige resultatet. Om en da vil, så kan redigering foregå på en annen maskin, og en kan importere til andre PC'er, så mange man vil selvfølgelig.

 

- Redigeringsverktøyet bør også komme med ett knippe forskjellige varianter av hvordan en kunne tenke seg å smelte sammen og rive fra hverandre en samling bokmerker. Og så kan en lagre og importere etter hva en lyster som nevnt over.

 

Noe i denne retningen hadde vært ideelt for meg. Backup kan en jo ta manuellt, som testen nevner. Men jeg hadde litt sansen for at en kan ta backup av litt mer enn bare bokmerkene, selv om disse gjerne er det viktigste en bruker vil ta vare på.

Lenke til kommentar

Dette blir forhåpentligvis overflødig til Firefox, når versjon 4 kommer ut. Den har jo en innebygd slik funksjon, Sync.

 

Man kan bruke denne funksjonen allerede nå med add-onen Firefox Sync. Det er denne som er innebygget i 4.0. :thumbup:

 

Men Mozbackup tar kopi av mye mer enn syncinga i firefox, f.eks. addons og andre ting.

Endret av killerost
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Dette blir forhåpentligvis overflødig til Firefox, når versjon 4 kommer ut. Den har jo en innebygd slik funksjon, Sync.

 

Man kan bruke denne funksjonen allerede nå med add-onen Firefox Sync. Det er denne som er innebygget i 4.0. :thumbup:

 

Men Mozbackup tar kopi av mye mer enn syncinga i firefox, f.eks. addons og andre ting.

Moxbackup tar også backup av certefikater også så man slipper å laste de ned også....

Ellers så er nokså unødvendig med en artikkel om et så enkelt program. Hva blir det neste? En utsørlig artikkel om notepad?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...