Gå til innhold

Test: Dette er Eyefinity


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjekt for oss som har noen skjermer til overs. Jeg har et lite lager av 19-tommere som er faset ut fra arbeidsplassen. Jeg skulle gjerne satt opp 6 skjermer til 3840 x 2048.

 

PS. Uten å ha lest testen ennå, er det ikke like greit å sette opp noe slikt ved hjelp av 2-3 skjermkort i stedet for det ene dyre skjermkortet?

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det eneste som er noe vits, om en skal ha surround gaming, er 3 skjerms opsett. Så du ser / fokuserer på midt skjermen, og tilpasser så HUD og alt er der.

og så blir sideskjermene bare ekstra bonus / sidesyn.

 

Edit : Eller om spillet støtter det f.eks. flysimulator så er det jo greit, at du har paneler og view nede, og så mer instrumenter og lignende på skjermene oppe. det funker.. men fps på 6 skjermer kan jeg se for meg blir stress :)

 

6 skjerms opsett , så blir crosshair og lignende midt i synsfeltet på ramma,

samme med 4 skjermer, og 2 skjermer.

 

Kjører personlig 3x 24" 1920x 1200 (6020 x 1200 med bezel compensation)

på 2x GeForce 480 GTX .

 

Hvorfor ikke det er nevnt i testen vet ikke jeg... eyefinity med crossfire og mange

skjermer + skjermprofiler , er det en god del krøll med.

 

Bytta selv tilbake hd5970 på angrerett pga det. angrer ikke et sekund.

nvidia sin løsning har fungert milevis bedre for MEG PERSONLIG. (for ikke å starte en flame war)

 

Edit 2 : Hvordan i huleste skal et singel 5870 klare å drive 6 skjermer med tilfredsstillende grafikk ?

Jeg sleit med 2x 280gtx i sli, måtte ha meste på medium/low.

2x 480gtx sli overklokka til 750/2000 ble løsninga . nå har jeg TILFREDSSTILLENDE fps over 3x 24" med high detail.

Endret av Skognisse
Lenke til kommentar

Ah, endelig en skikkelig nerdeartikkel med stor N fra hw.no! Dette satte definitivt fart på spyttproduksjonen :dribble:

 

Men, som Simen1 nevner, hvorfor ett digert spesialkort med seks utganger fremfor to vanlige? Prismessig kommer man kanskje gunstigere ut med ett kort, men kostnaden for et slikt oppsett blir såpass horribel uansett at to tusenlapper ekstra for et oppsett med to kort burde bli ubetydelig. Ytelsen skulle jo bli en del bedre også. :hmm:

 

@Skognisse: Kommentar til din edit2: Kan det være ytelsesforskjell mellom Nvidia og Ati når det kommer til oppsett med flere skjermer? Det gjøres jo et stort poeng i artikkelen av at Eyefinity er bakt inn i kjernen. Hvordan er dette på GTX480? Software eller hardware?

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Bezel greia blir for plagsom for meg så lenge man ikke sitter langt bak i en sal. Jeg vil tro det kommer skjermer som er mer spesiallaget for dette etterhvert.

 

Det ideelle hadde jo vært om man fikk forholdsvis billige 20-24" skjermer som var rippet for alt unødvendig stash og hvor chassiet var minimert så mye som overhodet mulig, kom uten fot og hadde kun vesafeste for slik stativmontering. Skjermene skulle også hatt kun 1 type inngang/krets for å senke inputlag så mye som mulig (helst 2 stk. DP1.2 som støtter Daisy Chaining av skjermer og da 2 stk. for å daisy chaine).

 

Da kunne man kanskje gjort dette mer interesant.

Akkurat nå er det mye mer artig med en god 50-63" TV enn slikt oppsett som dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Syns det blir for dyrt når bildet blir full av rammer. Kjører et 100" lerret med en 3D projektor, aldri sett noe fetere. Koster også en brøkdel av 6 skjermer. Så vil si at lerret og en projektor eller eventuelt en stoor tv kan være bedre og billigere for mange, og være like kult :)

Lenke til kommentar

PS. Uten å ha lest testen ennå, er det ikke like greit å sette opp noe slikt ved hjelp av 2-3 skjermkort i stedet for det ene dyre skjermkortet?

Les testen du :thumbup:

 

 

Selv synes jeg det blir litt rotete med FPS-spill med 6 skjermer mtp siktet kommer i midten av kantene.

Da bør man heller ha 5 skjermer på høykant eller kunn bruke 3 skjermer.

 

Bruker selv 3x 24" til spilling, det fungerer greit

13Oct-Wednesday-8koF87-thumbnail.jpg(gammalt bilde)

 

Når man først har spillt en del runder FPS eller bilspill (dirt2), så skal det noe til før man går tilbake til én skjerm igjen.

Får en ganske stor fordel også.. :)

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg heller investert i en dyr kvalitetsskjerm på opptil 30" enn flere billigskjermer med en plagsom kant mellom.

 

Uansett så kastes det bort mye regnekraft på unødvendige detaljer på skjermene i sidesynet. Dette kunne virkelig dratt nytte av mer smarte LoD-algoritmer som kutter ut detaljer på sidene. En annen ting er at perspektivet blir fra før av synlig forvrengt ut mot venstre og høyre kant i widescreen, så med et oppsett som er ennå bredere vil dette bli mer synlig.

Lenke til kommentar

LCD-panelene er jo stort sett bare en mm eller to bredere enn selve bildeoverflaten, så jeg har aldri skjønt hvorfor vi har disse gigantiske kantene, hvis man er litt hendig så burde det fint gå an å lage et eget stativ der man henger opp panelene direkte ved siden av hverandre, og heller lager en egen boks til elektronikken som man igjen fester sammen med panelet.

 

Om det uansett skal stå urørt mener jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...