Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor dette spørsmålet passer, så jeg tar det i denne samletråden for politikk:

 

Dersom en person som argumenterer mot staten Israel er jødisk, er troverdigheten i utgangspunktet større enn om den samme argumentasjonen kommer fra en palestiner. Den samme effekten får vi om en mann argumenterer for feminisme, om en arabisk eks-muslim argumenterer mot islam, osv. Finnes det et norsk ord som beskriver denne typen effekt (eller stikk motsatt effekt) i politiske debatter? Jeg synes "troverdighet" blir for generelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt hvor dette spørsmålet passer, så jeg tar det i denne samletråden for politikk:

 

Dersom en person som argumenterer mot staten Israel er jødisk, er troverdigheten i utgangspunktet større enn om den samme argumentasjonen kommer fra en palestiner. Den samme effekten får vi om en mann argumenterer for feminisme, om en arabisk eks-muslim argumenterer mot islam, osv. Finnes det et norsk ord som beskriver denne typen effekt (eller stikk motsatt effekt) i politiske debatter? Jeg synes "troverdighet" blir for generelt.

 

Hvis jeg forstår rett er det order hykleri du er ute etter .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Så på nyhetene at det var mange i som gikk med faner om 6 timers arbeidsdag i togene for kvinnedagen.

 

Å rope etter kortere arbeidsdag i tider som dette viser jo hvor lite kontakt enkelte har med omverdenen.

Her bryter jeg faktisk med normalen, tror jeg, når jeg sier at jeg er prinsipielt 100% uenig. Arbeidsdagen for folk flest har gått nedover siden den industrielle revolusjonen kom, og livet ble enklere. Hvorfor skal vi snu dette på hodet nå? Nei, for meg virker det som en siste krampetrekning fra kapitalismen (jeg er ikke sosialist) før den store kollapsen kommer. (forårsaket av mangel på vekst)

 

Ikke meningen å være krass her altså. Lang dag... :)

Lenke til kommentar

Alt måles mer i kroner og øre i dag enn tidligere. Det har også noe med hardere konnkurransevilkår overfor utlandet tror jeg.

Det går ikke at Norge innfører kortere arbeidstid, når store deler av verden vi skal konkurrere med jobber mer. Da får vi et problem.
 

Lenke til kommentar

Kortere arbeidsdag betyr flere i jobb for å få gjort samme mengde jobb totalt. Siden vi ikke sliter med høy arbeidsledighet her i landet (bare noen veldig få prosent i motsetning til mange andre land) mener jeg det er et helt feil tiltak nå. Samfunnet må automatiseres og effektiviseres mer slik at vi får større overskudd av arbeidskraft før det kan skje en ytterligere nedkorting av arbeidsdagen. (For 100 år siden var det ikke uvanlig med 12 timers arbeidsdager og nå er vi nede på 7,5 takket være effektivisering og automatisering) Målet for en nedkorting av arbeidsdagen/redusert arbeidsledighet bør være både å gi en jevnere fordeling av goder i samfunnet og økt kvalitets-fritid "økt livskvalitet".

 

Jeg synes derimot det er potensiale for å omstrukturere arbeidstiden, når på døgnet folk jobber. Stadig flere jobber i såkalt ugunstige arbeidstider på kveld, natt eller helg. Det bør settes inn tiltak mot å gjøre "unødvendig" arbeid på disse tidspunktene. For eksempel i butikkbransjen. Målet bør være å legge til rette for at familiene kan tilbringe mer tid sammen.

Lenke til kommentar

 

Så på nyhetene at det var mange i som gikk med faner om 6 timers arbeidsdag i togene for kvinnedagen.

 

Å rope etter kortere arbeidsdag i tider som dette viser jo hvor lite kontakt enkelte har med omverdenen.

Her bryter jeg faktisk med normalen, tror jeg, når jeg sier at jeg er prinsipielt 100% uenig. Arbeidsdagen for folk flest har gått nedover siden den industrielle revolusjonen kom, og livet ble enklere. Hvorfor skal vi snu dette på hodet nå? Nei, for meg virker det som en siste krampetrekning fra kapitalismen (jeg er ikke sosialist) før den store kollapsen kommer. (forårsaket av mangel på vekst)

 

Ikke meningen å være krass her altså. Lang dag... :)

 

 

Enig med du! Min gamle far har fortalt om kampen man kjempet i oppoverbakke mot de konservative og kapitalistiske krefter for å få  på plass to dagers helg og lørdag som en fast fridag, dette var uhørt da det kom til å velte den norske økonomien.... ;)

 

Klart vi må ta sikte på en framtidig 6 timersdag, målet må være å jobbe minst mulig for mest mulig utbytte, og med tanke på teknologiske framskritt og endringer i produksjonsmidler, så tenker jeg barna våre kommer til å le av at vi faktisk fant oss i å sitte og trøkke på arbe 8 timer om dagen, fem dager i uka :p

 

Det handler om å gjennomskue argumentasjonen til det etablerte og se hvorfor disse mener at du og jeg skal jobbe mest mulig for minst mulig, det er ikke for oss eller for Norge, men heller kun for dem selv og da på vår bekostning.

Lenke til kommentar

Tenker at en slik utvikling må skje globalt, om det skal være bærekraftig. Det går på kostnader osv.

Hvis ikke blir vi som et Nord Korea som faller utenfor og må stå på egne ben. En stadig voksende markedsadel i Kina, Asia og 3 verden forøvrig der folk jobber fletta av seg døgnet rundt, gir dårlig rom for arbeidstidsnedsettelse og nye velferdsreformer generelt.

Det er tvert i mot blitt sagt, at vi må forberede oss på hardere tider framover.   

 

Lenke til kommentar

Så på nyhetene at det var mange i som gikk med faner om 6 timers arbeidsdag i togene for kvinnedagen.

 

Å rope etter kortere arbeidsdag i tider som dette viser jo hvor lite kontakt enkelte har med omverdenen.

 

Helt uenig, når samfunnet effektiviseres så har man to valg på hvordan man skal ta ut gevinsten (enkelt sagt), mere materiell velstand, eller mer fritid. Det er åpenbart at man de siste 50 årene har hentet ut nesten alt på mer materiell velstand. Hvorfor er det automatisk det rette? Det er nesten på grensen til dogmatisk hvordan mange framstiller det som økt materiell velstand er alt som teller. Jeg sier ikke at jeg automatisk er for kortere arbeidsdag, men det er et helt legitimt standpunkt, og noe folk i større grad burde vurdere som et alternativ.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kortere arbeidsdag betyr flere i jobb for å få gjort samme mengde jobb totalt. Siden vi ikke sliter med høy arbeidsledighet her i landet (bare noen veldig få prosent i motsetning til mange andre land) mener jeg det er et helt feil tiltak nå. Samfunnet må automatiseres og effektiviseres mer slik at vi får større overskudd av arbeidskraft før det kan skje en ytterligere nedkorting av arbeidsdagen. (For 100 år siden var det ikke uvanlig med 12 timers arbeidsdager og nå er vi nede på 7,5 takket være effektivisering og automatisering) Målet for en nedkorting av arbeidsdagen/redusert arbeidsledighet bør være både å gi en jevnere fordeling av goder i samfunnet og økt kvalitets-fritid "økt livskvalitet".

 

 

Problemet, sånn jeg ser det, er at en del av effektiviseringen hentes ut i at folk får mindre nyttige jobber osv. Greit nok som omfordelingstiltak, men det er allikevel antakelig en dårligere løsning enn generelt kortere arbeidstid. SMBC hadde faktisk nylig en stripe om akkurat dette :)

 

AtW

post-11439-0-02690200-1457522290_thumb.png

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde det ikke være ett personlig valg om man vil jobbe 37.5timer, eller mer eller mindre?

 

Det er det vel alltid så sant man har anledning, og det fins ledig jobb med den arbeidstid man ønsker.

 

Det man mener her, er vel at man skal kunne jobbe mindre med like mye betaling som når man jobbet mer. Det er jo der problemet med spørsmål om kostnader osv kommer inn.

Lenke til kommentar

 

Burde det ikke være ett personlig valg om man vil jobbe 37.5timer, eller mer eller mindre?

 

Det er det vel alltid så sant man har anledning, og det fins ledig jobb med den arbeidstid man ønsker.

 

Det man mener her, er vel at man skal kunne jobbe mindre med like mye betaling som når man jobbet mer. Det er jo der problemet med spørsmål om kostnader osv kommer inn.

 

 

Ja dette er den gamle modellen til SV, men det etter min mening mer gjennomtenkte forslaget ifra MDG innebærer ett mer levedyktig alternativ som ikke påvirker økonomien i samme grad, nemlig at det økonomiske "tapet" etter 6 timers dagen blir tatt av den ansattes framtidige lønnsforhøyelser slik at det ikke skal bli som en midt på trynet for handelstanden og arbeidsgivere.

 

Jeg sier som mange andre gjerne ifra meg de neste 10 års lønnsvekst og andre konjunkturer for å kunne få leve en litt større del av livet på mine egne premisser kontra sitte 1/3 av døgnets timer og tjene andres lommer fulle. Alle kan ikke være selvstendig næringsdrivende og alle kan heller ikke ha hobbyen sin som jobb, og for oss kan det ikke lenger være greit å bruke en så stor del av livet bare for å få inn det nødvendigste til privatlivets opphold.

Lenke til kommentar

Synes det hadde vært spenstig hvis stortinget kun hadde bestått av representanter fra det største partiet ved valget. Får f.eks. AP flest stemmer - som de vanligvis gjør - ja så blir det 169 personer fra AP i stortinget, og en regjering med kun AP-medlemmer. Ville sluppet så mye utvannet politikk og maset rundt regjeringssamarbeid. Flertallet vinner og får full kontroll - mindretallet taper og holder kjeft!

Lenke til kommentar

 

 

Burde det ikke være ett personlig valg om man vil jobbe 37.5timer, eller mer eller mindre?

 

Det er det vel alltid så sant man har anledning, og det fins ledig jobb med den arbeidstid man ønsker.

Man kan ikke det når det er forbudt.

 

 

Det man mener her, er vel at man skal kunne jobbe mindre med like mye betaling som når man jobbet mer. Det er jo der problemet med spørsmål om kostnader osv kommer inn.

Det er bare annen måte å be om høyere timeslønn på, helst med litt "dra-hjelp" fra Staten, uten å ha øket sin produktivitet. (Mao enten kjøre arbeidsgiver konkurs og bli arbeidsledig, eller sikre seg selv en større, mer rettferdig, del av kaka, avhengig av arbeidsgivers situasjon og eget politisk ideologi).
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...