Gå til innhold

To lesebrett fra Sony


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sony har utviklet Reader-serien til å være åpen, slik at brukere har tilgang til innhold fra en rekke ulike kilder.

Dette er helt klart det viktigste momentet. Det betyr god tilgjengelighet på bøker.

 

I tillegg er ikke prisen avskrekkende og størrelsen virker passelig jakkelommevennlig og veskevennlig.

 

Oppløsningen står i stil til skjermstørrelsen og det at den fungerer i direkte sollys er et stort pluss.

 

Her tror jeg Sony kan gjøre det stort. :thumbup:

Lenke til kommentar
Sony har utviklet Reader-serien til å være åpen, slik at brukere har tilgang til innhold fra en rekke ulike kilder.

Dette er helt klart det viktigste momentet. Det betyr god tilgjengelighet på bøker.

 

I tillegg er ikke prisen avskrekkende og størrelsen virker passelig jakkelommevennlig og veskevennlig.

 

Oppløsningen står i stil til skjermstørrelsen og det at den fungerer i direkte sollys er et stort pluss.

 

Her tror jeg Sony kan gjøre det stort. :thumbup:

Håper de har fått bedre kontrast enn hva de foregående brettene har hatt. De har tidligere fått litt redusert kontrast pga berøringsskjermen, som vel er lagt oppå selve skjermen?

 

Har selv fått klå litt på en KindleDX (siste generasjon) og den har vannvittig bra kontrast og er ufattelig bra i sollys. I tillegg har den 3G (WhisperNet) med tilgjengelighet i over 100 land, en helt grei nettleser (du kan gå lese hw.no fra stranden i Spania, helt gratis). Ulempen er at den ikke har WiFi, den er vesentlig større enn disse Sony-leserne (9,7") (det er vel både ulempe og fordel), den mangler slot til minnebrikke og støtter vel bare Amazon sitt interne/proprietære format om man vil ha DRM. (Det vil man jo ikke)

 

Den støtter også Amazon sitt åpne mobi-format. Samt er en bra pdf-leser.

 

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal kjøpe når jeg nå snart skal kjøpe meg en slik e-bok leser. Både Sony sine frister, og Amazon sine 6" lesere.

 

Noen som vet om det er innebygd ordbok på Sony sine lesere? Kindle har det, men det er litt tungvint å bla ned til det ordet du vil sjekke. Sony sin, med touch-screen, vil i så fall være mye enklere å slå opp på. Og en slik leser uten dictionary vil jeg påstå mangler noe. (Med mindre Amazon har patentert det å integrere en dictionary i en e-bok leser? Hadde ikke blitt overasket om det er et patent på det... :( )

Lenke til kommentar

Her er det vel blitt litt feil; Pocket Edition har 512mb minne, noe som minus programvaren gir rundt 440mb tilgjengelig.

 

Selv har jeg hatt en Pocket Edition i godt og vel et år, og er strålende fornøyd, skjermen er fantastisk godt leselig. Kontrasten står littegrann tilbake for en ekte bok, men ligger langt innenfor det som er nødvendig for behagelig lesning. Det eneste potensielle minuset er at den er halvblank som gjør at du kan få litt reflekser. Dette pleier allikevel ikke å være noe særlig stort problem.

 

Pocket-utgaven ikke innebygd ordbok Daffyd, selv om jeg ikke kan svare for Touch-utgaven.

Lenke til kommentar

Sonys lesebrett har jo vært solgt i Norge i hvertfall over et år, men ikke av Sony. Spørsmålet er jo om Sony åpner nettbokhandelen sin for kjøp fra Norge.

 

På forrige generasjon av av versjonen med touchscreen får du opp dictionary (engelsk) ved å dobbeltklikke på ord.

 

Forrige versjon med touchscreen gir bare mulighet for notater med "håndskrift", ikke noe virtuelt tastatur og det gjør funksjoen ganske begrenset. Forhåpentligvis er det fikset i den nye.

 

Edit: Linkene ser ut til å være til fjorårets versjoner (som fortsatt er i salg)

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg synes prisen var overraskende lav, men det er jo bare bra! Selv har jeg hatt PRS-505 i et år nå, og bruker den flittig. Forhåpentligvis går jeg for Kindle DX snart, da det frister med litt større skjerm, og 3G.

 

Det er moro å se hvor fort utviklingen går på lesebrettfronten nå om dagen. Hadde bare norske forlag også fått fingeren ut, tror jeg veldig mange flere kunne tenke seg sånne brett. Forlagsbransjen bør komme ut med en enkel, billig og brukervennlig løsning før piratene tar over.

Lenke til kommentar

Den støtter også Amazon sitt åpne mobi-format. Samt er en bra pdf-leser.

 

mobi-formatet er proprietært. Programvaren for å lese og lage e-bøker er gratis, men ikke åpen. Mobipocket ble riktignok kjøpt opp av Amazon, men de har ikke hatt noe med utviklingen å gjøre.

 

*edit*

Jeg fant forøvrig denne artikkelen som viser til langt mer interessante tider for e-bok lesere:

Mirasol shows off modular colour e-reader

 

*edit 2*

Her er nok et selskap som utvikler e-papir:

Liquavista

Endret av ZiggyStardust
Lenke til kommentar

Virker som alle 3 har touch, er litt fristende denne saken, noen som er litt inne i det som har noen formening om fordelen og ulempene på disse sony-variantene kontra konkurrentene?

 

AtW

 

Ja, alle de nye ser ut til å ha touch og bedre kontrast enn de som selges i øyeblikket, blant annet av Digital Impuls og It24.

 

Problemet med Sony-modellene er at hittil har Sonys ebokhandel som faktisk har bra utvalg ikke solgt til norske kunder. Det er mange andre ebokhandlere som selger i ePub format som er det beste for Sony, men den kan bruke andre format også. Det er imidlertid en del begrensninger på hva de vil selge til Norge, sikkert noe rettighetsproblemer.

 

Den største ulempen med Sony er at du ikke kan kjøpe bøker på Amazon som har det beste utvalget, men Amazon støtter bare Kindle, og du må bryte DRMen (som ikke er lov) for å få bøkene deres over på en Sony.

 

Er du rimelig PC-kyndig er det ikke noe problem å skaffe bøker til Sony, vil du ha det enklest mulig er det Amazon/Kindle som gjelder, og til en viss grad Apple/iPad. Til gjengjeld slipper du unna de to stores kontrollfreakoppførsel med Sony, men bøker du kjøper er fortsatt DRM-beskyttet (gjerne med Adobes system).

 

Den store eksperten på ebøker i Norge er Eirik Newth som har blog og en del tester og kommentarer.

 

Edit: Det jeg skriver om bøker gjelder engelske, hva som finnes av norske har jeg ikke sjekket.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg har en Sony PRS-300 og er veldig fornøyd med denne. Den har riktignok ikke touchscreen, og heller ikke ordbok. Man kan lese bøker og legge inn bokmerke, thats it. Når det er sagt, skjermen er meget behagelig i bruk, både inne og ute. Batteritiden er også akseptabel, jeg lader min ca hver 14 dag.

 

Nok skryt, det som irriterer meg er det dårlige (les ikke-eksisterende) utvalget av litteratur på norsk til lesebrett. Kombinert med idiotiske rettighetsregler (WHSmith sluttet nettopp å selge e-bøker utenfor UK f.eks), så blir det litt mer kronglete enn det som gøy er å kjøpe bøker.

 

Heldigvis finnes det steder som kobobooks.comsom både har bøker man kan kjøpe og klassikere man kan laste ned gratis. Spørsmålet blir hva som skjer når man må betale moms på e-bøker og andre elektroniske tjenester fra juli 2011.

 

Bøkene jeg har kjøpt så langt har vært i pdf eller epub-format - og med DRM. men DRM kan omgås...

 

Hvis Kindle hadde vært mer åpen hadde jeg muligens gått for den, men jeg synes absolutt Sony leverer!

Lenke til kommentar

Etter det jeg har skjønt, så er skjermen på disse den samme typen som Kindle har. Og touch er implementert via IR, så det er ingenting utenpå skjermen som dimmer.

 

Prisene synes jeg er noe høye sammenlignet med Kindle. Men de blir muligens lavere etterhvert.

 

De nye er ikke i salg ennå så prisene justeres sikkert når de blir tilgjengelige

Lenke til kommentar

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal kjøpe når jeg nå snart skal kjøpe meg en slik e-bok leser. Både Sony sine frister, og Amazon sine 6" lesere.

 

Vel, jeg har hatt en Kindle 3 siden august som mitt første lesebrett, og her er noen inntrykk.

 

  • Skjermen er konge! Pearl-white eller noe sånt kalles de, og de kan leses med sterkt høstsollys rett på! Om noe synes jeg kontrasten blir litt lav og grått når man har mer vanlig lysstyrke på. Alle sier det er de beste skjermene så langt.
  • Kjøp skinn-etuiet med innebygget leselys. Dyrt men verdt det, og lampa er ikke bare en gimmick. Kjøper du en mørk grå Kindle, så passer burgunder-rødt skinn veldig bra! Svart etui går også men er mer boring. JEg oppdaget at det burgunder-røde etuiet gjør at jeg lettere oppdager hvor jeg har lagt fra meg min Kindle. Svart etui forsvinner, liksom. Til hvit Kindle ville jeg -ikke- kjøpt svart etui.
  • Kjøp modellen uten 3G om nødvendig for å ha råd til skinn-etuiet i tillegg. Du vil sjeldent gidde å surfe over 3G. De gangene du vil kjøpe lesestoff klarer du sikkert å finne et sted med Wifi. En fin ting med 3G er at Kindle alltid synker med amazon.com hvor langt du er kommet i hver bok. Om du også benytter Kindle for PC programmet, og evt. Kindle for din Android, så er det faktisk fint å kunne synkronisere sist-leste side i hver bok mellom alle tre.
  • Kjøpsopplevelsen til Amazon er fullstendig overlegen! Jeg sitter på PCen og blar i bøker, klikker Amazon's berømte OneClick-buy og boka havner ned på min Kindle umiddelbart.
  • Pass på at du kjøper Kindle for å lese bøker perm-til-perm. eInk skjermene har treg oppfriskning, og du kan ikke bla i bøker enkelt. Knappene er der, men det går gjerne for tregt.
  • PDF-vieweren på Kindle 3 er grei men for dårlig. Den viser PDFer godt nok, men fordi layout på orginal-PDfen beholdes blir teksten for liten. Du kan zoome inn og flytte en liten rute rundt på siden, men det går for tregt og ødelegger leserytmen helt.
    IKKE anta at du kan leve med en 6" Kindle når du skal lese mye PDFer.
    Gå heller for Kindle DX.
  • Kindle 3 egner seg ikke godt for studieformål. Joda, jeg fikk tak i pensum-bøker billigere og uten å vente mer enn 10 sekunder fra jeg bestilte. Jeg får dermed også lest på pensum-stoff på toget. Men du kan ikke lett gjøre notater, hoppe frem og tilbake i boken etc. som man trenger når man studerer. Som sagt, Kindle er for side-for-side lesing.
  • JA, jeg skulle gjerne sett en touch-skjerm for å kunne slå opp i ord etc.
  • Som sagt, min anbefaling er å prioritere skinnetuiet og nedprioritere 3G-støtten. Har du råd til begge er det jo bedre.

 

Bør du kjøpe en Kindle?

Ja, definitivt mener nå jeg.

Kjøpsopplevelsen på Kindle er meget god. Det er også opplevelsen når du skal handle lesestoff, og dette er viktig. Vil du tilbringe tid til å jakte rundt på nettet etter lesestoff, eller enkelt kunne finne de NYE bøkene du også ønsker deg? Det er her Amazon.com er overlegent: de HAR flere bøker enn de andre, og de HAR nyhetene. Riktignok bare en håndfull norske bøker, men de får du ikke tak i noe annet sted heller.

JEg vet ikke nok om hvor lett dette er med Sony etc., men da jeg fikk min Kindle startet jeg raskt med å lete etter lesestoff andre steder. Det er slitsomt. Når jeg først begynte å handle bøker på Amazon, gikk det raskt unna og det var billig og jeg trengte ikke engang koble min Kindle til noen PC.

 

Jeg innbiller meg at Kindle dermed har samme fordeler som Apple iPod, iPhone og iPad har sammenlignet med konkurrentene. Apple tilbyr ikke bare maskinvaren, men også en super måte å kjøpe innhold på. Jeg skyr unna, for MP3 musikk er lett å få tak i andre steder. Men for ebøker finnes det ikke like god tilgjengelighet enda.

 

Til slutt:

Amazon.com leverer nå bøkene DRM-kryptert i et format som kalles Topaz. Dette er noe annet enn de benyttet tidligere. Topaz er imidlertid knekket og det er mulig å konvertere bøkene til andre formater, riktignok foreløpig bare gjennom en imperfekt 5-trinns prosess. Poenget mitt er: jeg anbefaler å begynne med Kindle. Når andre lesebrett tilbyr like god kjøpsopplevelse av lesestoff, kan jeg alltids flytte med meg mine dekrypterte Kindle-bøker.

 

Disclaimer:

Alt dette skrev jeg uten å ha særlig erfaring med andre lesebrett, så jeg kan jo være helt på jordet. Men min kjøpsopplevelse med Kindle 3 var ihvertfall god nok til at jeg kjøpte en Kindle 3 til (som gave).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...