Gå til innhold

– HTML5 er ikke klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
W3C mener det er fortsatt problem med interoperabilitet. Blant annet skal det være problemer med video via HTML5 på forskjellige enheter, pluss at det skal være problemer med å få HTML5 til å fungere likt uavhengig av nettleser.

... og dette er ikke et problem i HTML 4.01?...

 

De har holdt på med HTML 5 siden 2004, er HTML 5 vapourware eller noe?

Lenke til kommentar

De har holdt på med HTML 5 siden 2004, er HTML 5 vapourware eller noe?

JA.

 

Man kan implementere det som er i Drafts, for all del. Men det er garantert å komme endringer fordi partene er ikke ferdig å krangle. Det er store uløste problemer.

 

W3C ønsker heller ikke å komme i en posisjon der de må banke igjennom dårlige forslag kun fordi det er blitt utbredt. De ønsker å tenke nøye igjennom ting før de banker det.

 

Tenk på tilbake til Netscape og IE. De fant opp masse rare tagger og egne løsninger. Det ble et hekkans styr og vi hadde sider med "best viewed in IE". Idag, 2010, så er 10år gamle feil noe som daglig dikterer utviklingen.

 

Vil vi ha en gjentagelse?

 

Google er de som pusher html5 mest. De er redd for å miste internett til silverlight, adobe, og apple apps. For der funker ikke Google Search som er milliardbutikken til Google.

Google har gjort samme feil som MS, nemlig å ta i bruk ting som er drafts og ting som ikke vil bli en del av html5. De roter det til for seg selv. MS gjør ikke en tøddel til forandring og kun dilter.

 

En kunde som kommer til oss utviklere og vil ha lagd en html5 løsning idag. Kan ende opp med at den løsningen som kun funker på en spesiell gammel browser. Siden kunden ikke ønsker å bruke penger på å endre, så sitter han fast. Høres det ut som en IE6 historie?????

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar

Tenk på tilbake til Netscape og IE. De fant opp masse rare tagger og egne løsninger. Det ble et hekkans styr og vi hadde sider med "best viewed in IE". Idag, 2010, så er 10år gamle feil noe som daglig dikterer utviklingen.

Du er alt for snill. Feilene går over 16 år tilbake, til første Netscape-versjon, og selv da er det kanskje litt snilt. :)

 

Google er de som pusher html5 mest.

Ikke glem Apple, nå. Det er kutyme her på forumet å disse Apple. :D

 

Siste revisjon av HTML skjedde i 1999... (wikipedia)

To år tidligere startet utviklingen av Duke Nukem Forever.

Bah, det er da ingenting.

 

Utviklingen av The Drunk Guild på VikingMUD startet julen 1993, og vi har blitt lovet nye og kule Amigaer siden 1985.

Lenke til kommentar

Tenk på tilbake til Netscape og IE. De fant opp masse rare tagger og egne løsninger. Det ble et hekkans styr og vi hadde sider med "best viewed in IE". Idag, 2010, så er 10år gamle feil noe som daglig dikterer utviklingen.

 

Vil vi ha en gjentagelse?

Gjentagelse hadde vært noe drit ja, men det skjedde ihvertfall noe.

Lenke til kommentar

Gjentagelse hadde vært noe drit ja, men det skjedde ihvertfall noe.

Ja, vi fikk jo følgende godbiter:

 

  • BLINK
  • Animerte bakgrunnsbilder
  • FRAME-lysshow

 

At en hel generasjon med mennesker fikk sine sjelsevner varig svekket er bare en liten bivirkning som ikke må stå i veien for slike fremskritt.

Lenke til kommentar

Gjentagelse hadde vært noe drit ja, men det skjedde ihvertfall noe.

Ja, vi fikk jo følgende godbiter:

 

  • BLINK
  • Animerte bakgrunnsbilder
  • FRAME-lysshow

 

 

Ikke glem Ajax og JavaScript, hvor IE stod for Ajax og Netscape stod for JavaScript. Begge to er veldig sentrale i dag.

 

Men jeg er enig i at nittitallets ad hoc utvikling ikke akkurat var en bra ting, men at noe står stille i 11 år er ikke noe bedre.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Gjentagelse hadde vært noe drit ja, men det skjedde ihvertfall noe.

Ja, vi fikk jo følgende godbiter:

 

  • BLINK
  • Animerte bakgrunnsbilder
  • FRAME-lysshow

 

 

Ikke glem Ajax og JavaScript, hvor IE stod for Ajax og Netscape stod for JavaScript. Begge to er veldig sentrale i dag.

 

Men jeg er enig i at nittitallets ad hoc utvikling ikke akkurat var en bra ting, men at noe står stille i 11 år er ikke noe bedre.

 

Å si at utviklingen har stått stille er vel å overdrive en anelse. ;)

Lenke til kommentar

Google viste jo i forrige måned hvor "langt" HTML5 er kommet, med HTML5-prosjektet sitt som er designet for én nettleser: http://www.thewildernessdowntown.com/

 

This site may not work with your browser. It was designed with Google Chrome in mind' date=' you may need to download Google Chrome and try launching this site again.[/quote']

:!:

 

Ellers er det vel Apple som pusher HTML5 mest - de har jo satset alt på at HTML5 skal tas raskt i bruk, ved å nekter å legge inn Flash i iOS. Jeg er ganske sikker på at det har gått mye tregere enn de hadde håpet på - surfeopplevelsen på iPad-en min er i alle fall betraktlig redusert siden jeg stadig kommer innom artikler på nettsider med flash-videoer som jeg ikke får sett. Jeg tror neppe de hadde planlagt at det kommer til å fortsette sånn i mange år fremover. Jeg er direkte misfornøydt med iPad som surfedings. 50% pga treg nettleser uten caching, og 50% pga manglende Flash.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
surfeopplevelsen på iPad-en min er i alle fall betraktlig redusert siden jeg stadig kommer innom artikler på nettsider med flash-videoer som jeg ikke får sett. Jeg tror neppe de hadde planlagt at det kommer til å fortsette sånn i mange år fremover. Jeg er direkte misfornøydt med iPad som surfedings. 50% pga treg nettleser uten caching, og 50% pga manglende Flash.

Det du savner er vel sjansen for andre til å r**kjøre deg gjennom sikkerhetshullene i produktet?

 

http://secunia.com/advisories/product/11901/?task=advisories

http://secunia.com/advisories/product/20166/?task=advisories

 

:love: NoScript

:love: muligheten til å fjerne Flash-plugin

:love: virtuelle maskiner å kjøre usikkert ræl i

:love: fornuftige nettsteder som ikke bruker Flash

Lenke til kommentar

Google viste jo i forrige måned hvor "langt" HTML5 er kommet, med HTML5-prosjektet sitt som er designet for én nettleser: http://www.thewildernessdowntown.com/

 

This site may not work with your browser. It was designed with Google Chrome in mind' date=' you may need to download Google Chrome and try launching this site again.[/quote']

:!:

Funker fint i Safari. Skjønner forsåvidt ikke hva som er negativt med at nettleserprodusenter (og andre) eksperimenterer med nye teknologier. At HTML5 ikke er klar for fullskala produksjon er jo klart, men uten eksperimentering, prøving og feiling og gradvis innfasing uavhengig av W3C så hadde vi aldri sett HTML5-video i bruk og HTML5 ville ikke vært klart før om 10-15 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...