Gå til innhold

3. Generasjons SSD fra Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hardware: Dere feiltolker Anandtech om prisen. De skriver at Intel trolig får omtrent halvert produksjonskostnadene for flashbrikkene, men ikke tro at hele gevinsten går forbrukerne til gode. Aksjonærene skal også ha sitt fordi det krever ganske store investeringer for å krympe. En annen ting er at kontrollerbrikken også er en del av kostnadene ved en SSD. Derfor regner jeg med ca 30% prisreduksjon ut til kundene. Som jeg skrev i en annen tråd:

 

40 GB X25-V 900 kr -> 40 GB X25-V 650 kr (utpå nyåret)

80 GB X25-M G2 1500 kr -> 80 GB X25-V 1100 kr

160 GB X25-M G2 3000 kr -> 160 GB X25-M G3 2100 kr

Nyhet: 300 GB X25-M G3 4500 kr

Nyhet: 600 GB X25-M G3 9000 kr

 

Ellers så spørs det om ikke 600 GB-utgaven blir like waporware som G2 320 GB utgaven ble.

Lenke til kommentar

Blir nok "snurredisker" en stund fremover her også ja mht størrelsen.

 

Men blir nok 1stk SSD nå om ikke lenge til og ha som systemdisk.

 

Godt og se hvor raskt teknologien går på SSD fronten mot gode gammle snurredisker som kun øker i ytelsen.

 

Håper vi ser noe SSD i TB klassene snart til en rimelig pris, regne nok med og vente et år og to til det skjer sikkert.

Lenke til kommentar

Anandtech skriver at det er en forventet lansering rundt Q4'10 - Q1'11. Men hvis de blir like populære som G2 ble, kan man vel ikke regne med en massetilgjengelighet før litt senere vil jeg tro, tok en stund før G2 ble det i alle fall (som da var ny med 34 nm flash, slik som G3 blir med 25 nm nå)

 

Simen1 har rett i at det er SATA 3 Gb/s det er snakk om. Anandtechs artikkel nevner at det er mulig med en oppdatering til disse når Intel selv har et brikkesett ute med støtte for SATA 6 Gb/s

 

Hardware: Dere feiltolker Anandtech om prisen.

 

Jeg mener å huske at jeg har lest før fra Anand der han spesifiserte en dobling i kapasitet for kundene til samme prisen (skal lete etter artikkelen litt senere), men det er jo fort gjort å huske feil.

 

Edit: ¨Fra kildeartikkelen

The new drive uses 25nm IMFT Flash, which means we should get roughly twice the capacity at the same price.

Når han sier "vi" tenker han sannsynligvis på forbrukere.

 

Fra den andre artikkelen,

The 34nm flagship was a 4GB (32Gbit) 2-bits-per-cell MLC NAND device with a die size of 172mm2. At 25nm you basically get twice the capacity at the same die size, which should translate into twice the SSD capacity at the same price as a 34nm drive today.

 

 

Derimot gir halvering i pris en "for godt til å være sant" smak i munnen min, og er egentlig mer enig med ditt anslag på personlig basis.

 

Kort sagt: Jeg tror du har rett! Men jeg tror ikke jeg feiltolket Anandtech.

 

Angående vaporware er det jo mulig, men samtidig virker det jo som at en av de tingene som mangler i SSD verdnen er høy-kapasitets disker, og når prisen nærmer seg akseptabel vil jo dette være en prioritet. Spørs hvor mye som går igjen fra G2 lanseringen her. Kort sagt: Lov å håpe :).

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

Montro om disse snurredisken kan få ett prisfall også som en følge av at SSD-disker får etablere seg bedre?Det er kanskje ikke så veldig mye å gå på for å redusere prisen på snurrediskene?

 

Jeg tror ikke det vil få noen betydning. Snurredisker og fastdisker (?) utfyller hverandre ganske bra. 10k RPM-disker og hybridløsninger vil muligens merke det hvis SSD-prisene faller kraftig.

 

Snurrediskprisen er ganske så behagelig for øyeblikket, synes nå jeg. Når 2TB-diskene kommer ned på samme GB/kr-nivå som 1TB blir det bra.

 

 

Ah, beklager feil terminologi. Takk for svar.Hvorfor er det ikke Serial ATA-600?

 

Kombinasjonen av at ytelsen for enkeltdisker enda ikke overskrider hva SATA 3Gbps har å by på, samt at Intel ikke har SATA 6Gbps løsninger tilgjengelig per dags dato (SVJV).

 

 

Phuu! nå trodde jeg Intel skulle komme med noe megaheftig som skulle overgå Crucial sine C300, glad jeg bestillte Crucial likevel nå ja :)

 

I første omgang satser de vel bare på å komme seg skulder mot skulder med Crucial, og ikke toppe heile driden.

Lenke til kommentar

Det er hyggelig at kapasitet øker og prisen minker. Men ellers mye skuffende utenom IOPS ved skriving og holdbarhet. For det første er det ingen endring i sekvensiell lesehastighet. Endringen i skrivehastighet gjelder sannsynligvis i hovedsak modellene på 300 GB og 600 GB, 80 GB og 160 GB vil trolig ha omtrent som 2.generasjon, men korriger meg gjerne på det. Effektforbruket har gått opp, la oss håpe det er toppmodellene, og det kan bli interessant hvor god IOPS blir på de to laveste modellene (som er mest interessante for de fleste).

 

Andre produsenter har tidligere i år vist prototyper i samme formfaktor på messer med sekvensiell ytelse på rundt 400-500 MB/s, så det er vel et tidsspørsmål før noe sånt dukker opp. Jeg håper at Intel kan aktivere støtte for SATA 6 Gbit/s i firmware, men jeg har ikke undersøkt dette. Selv om sekvensiell ytelse ikke er det viktigste for de fleste, så har det betydning etter hvert som SSDer brukes til litt mer enn bare operativsystem.

 

Sist jeg sjekket var det kun Windows 7 som støttet TRIM i RAID, noen som har fått med seg noe mer?

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...