Gå til innhold

Under 50 prosent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

-10%-poeng (-17%) på 1 år og 3 måneder er solid nedoverbakke.

 

Legg merke til den grønne og blå linjen i diagrammet. Den grønne stiger med omtrent samme hastighet som den blå synker. Legger man en linjal oppå den blå, oransje og grønne linjen og tegner de framover i tid så ser det ut til at alle tre krysser hverandre ved ca 30% markedsandel om ca 2 år.

 

Nå kan man jo lure på om ny versjon av IE vil endre på dette, men på den andre siden så er selvsagt ikke Microsoft de eneste som fornyer nettleseren sin.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Her er min saklige mening om Internet Explorer:

 

1. Om Microsoft skal lykkes må de først få på plass en skikkelig stabil nettleser som faktisk lar deg surfe. IE er kjent for treghet innimellom med å få åpnet noen websider. Ustabilitet som dette er en dødssynd i ett hett nettlesermarked.

 

2. Selv om Microsoft ønsker å være like sexy eller mer attraktiv enn andre, så synes jeg de må ta tak i ustabiliteten først. Ustabiliteten har fulgt dem i årevis, og det er på tide å ta ett oppgjør med gammel dårlig praksis. Microsoft er jo rike nok til å få til begge deler samtidig. Det står kun på viljen til selskapet!!

Lenke til kommentar

Er vel ikke så rart at tallene synker når folk tar i bruk nettlesere som fungerer bedre. Da sprer det seg. At man fikk nettleservalget gjorde jo også flere oppmerksomme på at det finnes andre enn IE.

 

Opera er det jeg foretrekker også, ingen tvil om det. Men hva man velger er jo smak og behag. Men det er jo ikke dumt å prøve ut andre innimellom og. Ikke bare i 5 min, men i 14 dager osv. Hos mange er nye ting dårligere fordi ting ikke er der dem er vant med det. Men det kan bare være gammel vane, så det gjelder å prøve ut litt skikkelig før man hiver nye nettlesere ut døra.

Lenke til kommentar

Ikke mye som skiller moderne nettlesere, folk flest vil ikke merke noen stor forskjell på om de bruker Mozilla Firefox, Opera, Google Chrome osv..

 

Problemet med Internet Explorer er og blir Internet Explorer v6.0 som er låst hos diverse bedrifter osv.. Dette er så fy, fy som det går an og smått tragisk om du spør meg, og det er jo ikke enkelt personer sin skyld at det blir tvunget til å bruke IE6.0 på arbeidsplassen akkurat, og mange "eldre" som jobber på steder hvor det kun finnes IE6.0 holder seg jo gjerne til dette hjemme også da dette er hva de er vant med å bruke, og ingen kan skylde på at folk uten spesielt mye dataerfaring eller kunnskap holder seg til hva de har arbeidet med i flere år.

 

Men det er vell en fordel at selv de mindre kunnskapsrike får opp øynene for bedre alternativer, så kanskje vi har et bittelite håp om at IE6.0 presses ut på diverse arbeidsplasser, det er jo smått utrolig at en nettleser som er så eldgammel fremdeles har så vannvittig høy markedsandel bare fordi bedrifter føler at det ikke kan, ikke har råd, ikke har tid, ikke har ressurser.. Ja you name it til å oppdatere, eventuelt bytte over til noe helt annet.

 

 

Husker fremdeles da jeg jobbet som regnskapsfører på Aker Universitetsykehus, der gikk det utelukkende i IE6.0...

 

 

 

 

Ellers så burde det jo nevnes at Microsoft også blir med på ballet med Internet Explorer 9.0 som virker veldig bra, og jeg håper at dette kan få flere over på gode nettlesere for det å bruke IE7.0 eller IE8.0 i mer enn 5min er og blir frustrerende for undertegnede, og IE6.0 har jeg bestemt meg for å aldri røre igjen av respekt for meg selv og resten av verden egentlig.

 

 

Ellers så bryr jeg meg fint lite om hvilken nettleser som blir brukt mest, IE9.0 er mer enn brukanes og er fult på høyde med både Opera, Chrome osv.. Bare folk legger IE6.0 død engang for alle, og at folk generelt får opp øynene for at det finnes andre ting enn Internet Explorer så bryr det meg fint lite om de bruker IE, Opera, Chrome eller Firefox.. Her går det i smak og behag og ting er alt for jevnt til at vi kan utrope at den ene er bedre enn den andre, selv kjører jeg Chrome Dev og er strålende fornøyde med det! Minimalistisk, raskt og oppdaterer seg uten at jeg faktisk får det med meg!

 

 

Er det noen som har skuffet meg det siste året så må det bli Mozilla med Firefox, syntes det har blitt mye downhill siden v3.x, føler at Firefox aldri har vært mer ustabil og nå sliter de endel med å holde følge hva ytelse osv angår også noe som er utrolig trist da Firefox har vært min standard nettleser i veldig mange år.

Lenke til kommentar

Jeg opplever ikke ustabilitet på Firefox under Vista.

 

Jeg har prøvd IE 8.0 på Windows 7. Noen ganger fungerer det bra. Andre ganger så bare fryser og låser det seg. Microsoft burde søke om å varemerkebeskytte "frozen operatingsystem" og "frozen browser". :!:

Lenke til kommentar
Opera er fremdeles godt under 50% hvis du lurte på det :)

Opera står på grafen - godt nede... Go Chrome :)

Opera har vel rundt 3% markedsandel globalt hvis man ser på antall Opera-brukere målt mot det totale antall PCer på nett. Chrome ble jo til og med påstått av Net Applications å ha høyere markedsandeler enn Opera da Opera rapporterte 30 millioner brukere, og Chrome samtidig hadde 10 millioner brukere. Så troverdig er statistikken, liksom...

 

Opera er jo tross alt den største eller nest største nettleseren i mange land, f.eks. Russland.

 

Men det er jo klart Chrome har den fordelen at den blir pushet noe enormt via Googles reklamemonopol på nettet. Opera har ikke noe slikt monopol i ryggen som bruker enorme ressurser på å tvinge produktet inn på markedet.

Endret av snartenkt
Lenke til kommentar

Hva slags problemer gir det deg om Google Chrome har større markedsandel enn Opera? Er jo ikke akkurat snakk om at den ene nettleseren er noe bedre enn den andre, er jo bare snakk om smak og behag?

 

Kan forstå kritikk av Internet Explorer, og da spesielt IE6.0.. Men å bli nazi hva Opera vs Chrome markedsandeler angår blir litt dumt da de er begge knakande gode nettlesere, og de har begge så lav andel at det ikke har stort å si uansett.

 

 

Klart Google drar nytte av at de eier YouTube, Google osv.. Hvorfor i allverden skulle de ikke utnytte den særstillingen de har? Må heller takke oss med at de faktisk gir brukerne sine en av de beste nettleserne på markedet, kontra hvordan IE6.0 er påtvunget en rekke brukere og samtidig er ræva og sinker nettutviklingen.

Lenke til kommentar

Hva slags problemer gir det deg om Google Chrome har større markedsandel enn Opera? Er jo ikke akkurat snakk om at den ene nettleseren er noe bedre enn den andre, er jo bare snakk om smak og behag?

 

Kan forstå kritikk av Internet Explorer, og da spesielt IE6.0.. Men å bli nazi hva Opera vs Chrome markedsandeler angår blir litt dumt da de er begge knakande gode nettlesere, og de har begge så lav andel at det ikke har stort å si uansett.

 

 

Klart Google drar nytte av at de eier YouTube, Google osv.. Hvorfor i allverden skulle de ikke utnytte den særstillingen de har? Må heller takke oss med at de faktisk gir brukerne sine en av de beste nettleserne på markedet, kontra hvordan IE6.0 er påtvunget en rekke brukere og samtidig er ræva og sinker nettutviklingen.

Det er da ikke noe problem at Chrome har (eller påstås å ha) høyere markedsandeler enn Opera. Jeg synes bare det blir litt tåpelig å ikke sette det hele inn i en sammenheng.

 

Jeg sier heller ikke at det er noe problem at Google bruker monopolet sitt for å spre Chrome. Jeg bare påpeker at de gjør det, og at det derfor blir noe søkt å sammenligne med lille Opera, som ikke har noe gigantisk monopol som kan spre reklame over hele nettet helt gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...