Gå til innhold

Spotify og e-bøker blir dyrere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg regner selvsagt med at de skal ansette noen hundre avgiftsinnkrevere for å følge opp dette.

Jeg kan bare si at dette så ekstremt viser at regjeringen består av folk som aldri har hatt en skikkelig jobb noensinne. De er så fjernt fra vanlig folk de kan komme i et tross alt så lite land. Til alt overmål kaller mange av disse seg medlem i "Arbeiderpartiet", et parti som er et hån mot arbeidere og er kun for den ekstremrike maktelite.

 

For si som Jølle (i Dilbert) "Det er jo ingen vits i å ha makt vis du ikke bruker den"

Lenke til kommentar

Jeg er også nysgjerrig på hvordan dette skal håndheves.

 

De kan ikke akkurat overvåke bankoverføringer, for mye av det jeg handler over nettet kommer fysisk i posten og jeg må betale moms på det når det krysser grensa.

 

Eller blir det opp til bedriftene å gjøre dette, slik det virker i en norsk butikk? Altså at moms blir lagt til før man betaler.

Isåfall må internasjonale nettbutikker ta hensyn til norske regler. Norge er et såpass lite marked at jeg da er redd man heller dropper Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Store nettbutikker sånn som feks. Amazon.com har allerede systemer for dette. De fleste europeiske land har allerede moms på dette, så systemene er allerede implementert. Handler du på Amazon.com fra feks. Sverige, betaler man allerede svensk moms.

 

Men selv om det er gjennomførbart (ihvertfall på store nettbutikker), er jeg prinsipielt mot dette. Hvorfor skal det være ett regelsett for fysiske bøker, men et annet for elektroniske?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har lest er planen å la kredittkortselskapene legge på moms. Jeg ser ikke helt hvordan det vil gå problemfritt (regner med Amazon ikke bruker forskjellige koder for digitale og fysiske produkter, f.eks.?), men det er altså tanken.

 

Lurer på om det er mulig å få et debetkort i utlandet. Jeg er spesielt plaget av regjeringens forrige stunt som kan bety at man ikke får betalt hotell i Vegas eksempelvis. Jeg vil ha et betalingsmiddel hvor jeg vet at jeg 1) får betalt og 2) hvor mye jeg blir belastet.

Lenke til kommentar

Virker egentlig greit nok dette, ikke noen grunn til at man skal slippe unna mva så lenge man kjøper via nett og laster ned. At de innfører mva på e-bøker er derimot håpløst. Om man får bøker i elektronisk format eller på papir bør ikke ha noe å si.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Hensikten med denne avgiften skal ifølge regjeringen være å hindre konkurransevridning i favør av utenlandske aktører. Dette betyr at elektronisk distribuert kultur blir redusert til momsbelagt tjeneste, og forslaget blir dermed en kulturpolitisk sak.

 

Hvis formålet hadde vært å styrke konkurranseevnen til norske bedrifter hadde det kanskje kanskje vært bedre å fjerne moms på elektroniske tjenester...

 

Da kunne miljøer i Norge med gode ideer bygge opp virksomheter innenlands; som kunne konkurrert med med virksomheter med adresse i "skatteparadis"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker egentlig greit nok dette, ikke noen grunn til at man skal slippe unna mva så lenge man kjøper via nett og laster ned. At de innfører mva på e-bøker er derimot håpløst. Om man får bøker i elektronisk format eller på papir bør ikke ha noe å si.

 

Primært er det fordi man ikke kjøper en e-bok, man leier den, og da blir det en tjeneste. Og tjenester er uten unntak beheftet med moms, faktisk også i EU (VAT). Hvor også bøker jevnt over er avgiftsbelagt.

 

Men at det finnes andre vesentlig grunner til ikke å ha moms på e-bøker er opplagt etter min mening, jf grunnen til at det ikke er moms på papirbøker og aviser. Slik sett burde det være likt, dog bør da vilkårene på e-bøker være mindre rigide enn i dag (DRM etc).

 

Edit: Å påstå at dette er bare kulturpolitisk er dessverre feil. For det første er kultur i en ikke ubetydelig grad alt ilagt merverdiavgift. For det andre er omfanget av andre tjenester/produkter enn kulturtjenester vel så omfattende. Nedlastbar programvare etc. For det tredje er dette også harmonisering med EU-relger, som langt fra er så liberale som de norske.

 

Og til forslaget om å fjerne mva på elektroniske tjenester. Nå har elektroniske tjenester er såpass stort omfang utenom områder som musikkstreaming, e-bøker, programvare etc at det trolig vil bli vanskelig med avgrensing. I tillegg er dette tjenester som er avgiftsbelagte i de fleste land. Dvs. at lager jeg en slik tjeneste med markeder i EU (utenfor Norge) vil jeg neppe har konkurranseulemper, mens jeg med marked bare i Norge vil ha.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...