Gå til innhold

Western Digital med 3 TB-disker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hvordan kompabiliteten på denne disken er, da blokk størelse ga max 2TB.

 

I utgangspunktet rimelig klein støtte for 3 TB ser det ut til. Hovedkort må oppgraderes med støtte for nyere GPT og OS-et må være Linux-basert eller Windows Vista 64-bit og oppover.

 

http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2363872,00.asp

 

Det positive er vel at prisen på disker under 3 TB sannsynligvis vil synke enda litt til. :w00t:

Lenke til kommentar

Kleint med støtte for disker over 2 TB? Jeg har da kjørt det i 2003 server (32&64). Vista, 2003, 2008, Win7 og det aller meste støtter da det. XP 32 bit klarer muligens ikke det, men skulle ikke være nødvendig å klamre seg til mer vil jeg tro.

 

Dette vil jo ha en positiv innvirkning på allerede ganske så gunstige harddiskpriser. 2TB, 1.5TB. Western virker å ha gode produkter i snurredisk markedet om dagen.

Lenke til kommentar

Er det ikke bare 48bits LBA som kreves fra BIOSs sin side for at dette skal fungere? (evt RAID kontroller). Nå skal det vel tas med at å få adressert partisjoner over 2TB er forskjellig fra å kunne boote fra dem.

 

Men ser ikke poenget å absolutt skulle boote fra et gedigent RAID 5,6 el lign array? Før "EFI BIOS" er allemannseie så blir det ingen boot fra GPT disker. Det er vel ingen som booter fra storage partisjonene sine uansett?

Lenke til kommentar

Jeg lurer også på om disse kjører "fake" 4KB blocker. Om de gjør er det uaktuelt å kjøpe disse egentlig. Heldigvis har jeg lagring så det holder en stund nå, er oppe i rundt 7TB (eksterne HDD medregnet), pluss 3TB til på andre maskiner jeg kan benytte meg av på nettverket.

 

Ja, hvordan dette med blokkstørrelsen er ordnet er ganske vesentlig.

 

Hvordan er det med hardware og blokkstørrelse? Raid-kontrollere osv? Er disse helt uavhengige av blokkstørrelse? (dvs, fungerer de uansett?)

 

AtW

Lenke til kommentar

Men ser ikke poenget å absolutt skulle boote fra et gedigent RAID 5,6 el lign array? Før "EFI BIOS" er allemannseie så blir det ingen boot fra GPT disker. Det er vel ingen som booter fra storage partisjonene sine uansett?

Det er sikkert en del som skal ha seg ny maskin og tenker "phett, azz", den disken på 3TB skal jeg ha i maskinen. Og da skal de ha alt, inkl. OS på den.

 

Håper dette presser ned prisene på 2TB disker utover nyåret. Jeg har tre 1,5TB disker i Raid-Z, og tenker på å gå over til 4 2TB-disker for mer plass.

Lenke til kommentar

Dette er bra nytt for meg. Sliter nesten alltid med plassmangel på MediaCenter pcen min, og har nå 6 1.5 TB disker i pcen. Å bytte til 2 GB gir veldig lite plass for mye penger, men etter hvert som 3 TB diskene blir billigere så vil det nok lønne seg å bytte ut 1.5 TB disker med 3 TB. Så på sikt er det den beste løsningen.

 

Har akkurat byttet ut noen 750 GB disker med 1.5 TB disker, så har ledig plass enda...

Men HD filmer og fulle DVD plater (backup kopier) tar plass, i alle fall når jeg i dag har over 1.060 DVD plater liggende der.

 

stuepcen_080910.jpg

 

Her ser du ikke den ene 750 GB disken, siden den ikke er tilkoblet (bruker SATA kontakten til andre ting, og har den som backup om en disk ryker). Og System disken er delt opp i to partisjoner.

 

http://blog.myhken.com/?page_id=381

Lenke til kommentar

Med det mener jeg en raid-løsning i stedet for x antall disker mer eller mindre fullstappet med data. Regner ikke med du har et fullt backupsett av alle data, og da er det greit å ha litt ekstra sikkerhet, i tillegg til at du får ETT lagringsmedium å forholde deg til, og slipper å sjonglere data mellom ulike isker alt etter hvor du kan skvise inn lit ekstra data. Alle filmer kan ligge i mappen "filmer", uten å bekymre seg over slikt.

Lenke til kommentar

Med det mener jeg en raid-løsning i stedet for x antall disker mer eller mindre fullstappet med data. Regner ikke med du har et fullt backupsett av alle data, og da er det greit å ha litt ekstra sikkerhet, i tillegg til at du får ETT lagringsmedium å forholde deg til, og slipper å sjonglere data mellom ulike isker alt etter hvor du kan skvise inn lit ekstra data. Alle filmer kan ligge i mappen "filmer", uten å bekymre seg over slikt.

 

Og jo da, backup har jeg vet du. Ser du den 500 GB disken med bokstav U? Den er en ekstern disk som jeg legger en kopi av alle nye filmer jeg legger inn. Når den disken er full, sender jeg den ut av huset til oppbevaring hos familie. RAID hjelper ikke mot brann eller tyveri.

 

Så når jeg bytter disker, brukes de ofte til backup senere, eller så kjøper jeg nye 500 GB disker ved behov (og noen ganger 1 TB disker). Betaler jo bare litt over 300 kr for en 500 GB disk nå.

 

Ang mappestruktur er jeg mer enig, men problemet blir at jeg har disker med ulik størrelse, og de fleste RAID oppsett tar utgangspunkt i kapasiteten til den disken med lavest kapasitet (slik jeg har fortstått det) og da ville jeg fått mye svinn, eller kun kjørt med en disk type.

Så oppsettet mitt er nokså greit som det er...selvsagt mye jobb å legge filmer tilbake om jeg mister en disk, siden jeg ikke har laget ett opplegg for merking av backup diskene, og hvilke filmer som ligg på hvilken disk...så satser på å ikke miste noe.

 

Men har siden 2007 mistet tre disker (som har dødd) og har kun mistet et få tall med filmer pga dette. Og de filmene er nok ikke helt borte, ligger nok på en eller annen backup disk, men har ikke giddet å lete på alle...

 

Noen som vet hva disse kommer til og koste, sånn ca?

 

I starten...DYRT :thumbdown: men etter en stund bør vel prisen på disse, litt avhengig av typen disk, komme ned mot ca 50 øre per GB som er den "vanlige" prisen i dag på disker...her i Norge i alle fall. (disker med høy kapasitet, og ikke av de beste modellene)

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Fine disker det, jeg for tiden kjøre backup på alt utenom spill.

 

Må ha 2 disker og lagre filmer og bilder på, er så redd for og miste så store mengder med data.

 

RAW bildene mine er 25mb pr bilde i 18mpix, så filmer jeg i 1080p og det tar noe så sinsykt med plass ukomprimert så her trengst det mer diskplass med tiden.

 

Håper med fremtiden at lagring blir mer sikkert, men blir vel aldri så sikkert uansett hva man lagre på i fremtiden heller vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Kanskje denne er ganske sikker når det gjelder lagring, men vet ikke helt om prisen er noe for oss vanlige dødelige da: :dribble:

 

For oss dødelige: Lurer på om Flexraid kan være en god løsning for oss med mange rare disker og som ønsker parity på en typisk medieserver:

 

http://www.openegg.org/FlexRAID.curi

 

Den tillater softwareraid på disker i flere størlser og kan kjøres i windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...