Gå til innhold

Oracle gir seg ikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det vil i praksis si at de vil være evil ;)

 

Se på alle de andre appsene demmes som er kluttred opp med stygge oraclelogoer.

 

openoffice, virtualbox og java.

Alle er opensource til en viss grad... og nå er de nok på vei til å dø litt ut håper jeg. Med at ubuntu ikke orker å inkludere sun-java6 lengere (ser kanskje ut som de endrer seg), og har tenkt å legge ved libreoffice heller.

 

Bra, for oracle er evil! snart blir de nok til patenttroll også.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt mulig, men i denne saken tror jeg de vil miste omtrent like mye som de vil tape. Tapet består i utviklere, gratis bidrag fra friprog miljøet og ikke minst kundemasse (både enkeltkunder og f.eks en rekke distroer, skoleprosjekter osv). Det vil bi en slunken del igjen, omtrent som med StarOffice under SUN. StarOffice endte opp med å bli en blåkopi av OpenOffice, med noen proprietære tillegg og en SUN-logo.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt mulig, men i denne saken tror jeg de vil miste omtrent like mye som de vil tape. Tapet består i utviklere, gratis bidrag fra friprog miljøet og ikke minst kundemasse (både enkeltkunder og f.eks en rekke distroer, skoleprosjekter osv). Det vil bi en slunken del igjen, omtrent som med StarOffice under SUN. StarOffice endte opp med å bli en blåkopi av OpenOffice, med noen proprietære tillegg og en SUN-logo.

 

Om jeg har forstått det riktig så er det pakken StarOffice som har skiftet navn til Oracle OpenOffice.

 

Tap av utviklere og bidrag fra friprog miljøet tror jeg er minimalt siden det hele tiden har vært mye støy med at det har vært tilnærmet umulig å bidra. Bidragene har også slik jeg har forstått det vært bortimot fraværende.

 

Det er jo en fork av mysql ute, og den er det "ingen" som bryr seg om enda. Så at en fork går bra er ikke gitt. Medlemmene i den nye kommiteen har ikke akuratt noe tyngde innen dokument/office området. Da har jeg mer tro på Oracle som har cash til å skaffe seg slik kompetanse om de vil.

 

Men for Oracle så er det kun bunnlinja som betyr noe. Tjener de penger så er de happy. De leker ikke butikk. Dette ryker rett ut om det ikke har livets rett så vi får se.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...