Gå til innhold

Anmeldelse: FIFA 11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ærlig talt litt skuffet over 11-eren i forhold til 10. Det blir fort for ensformig og mye av taktikken som velges blir den samme, spesielt online.

Har nå fått testet PES, de er viiirkelig kommet langt i år, og forsetter det slik er det ikke lenge før de er på toppen igjen.

 

Gleder meg å se en test av pes 11.

 

IGN Pes11 - 9.0

Endret av haddis
Lenke til kommentar

Siden det er så lite nytt i FIFA 11 i banespillet i forhold til FIFA 10, så blir det nok ikke kjøp på meg i år (har kjøpt de 5 siste årene, eller noe i den dur).

 

FIFA 10 hadde det meste, men ÉN ting gjorde at det aldri tok helt av: det er ikke noe spesielt moro. Med PES 6 kunne jeg og vennene mine sitte oppe hele natten og spille mot hverandre, og entusiasmen og innlevelsen var uslåelig. Dette har FIFA aldri klart å gjenskape. Vanligvis går vi lei etter en liten stund, og spiller bilspill istedet.

 

Dessverre klarer aldri FIFA å gi en følelsen av å faktisk være på banen og spille fotball. Prøver man å øke intensiteten i spillet begynner man bare å irritere seg over hvor lite kontroll man har i trengte situasjoner. Spillet gjør for mange valg for deg ("hei, kanskje det er en idé å dempe denne ballen først, selv om du egentlig ville spille den på 1-touch"), ulidelige ettertrykk hele veien ("ja, jeg prøvde å tackle for 2 sekunder siden, men siden jeg vant ballen så tar jeg heller og måker den opp på tribunen"), osv osv...

 

PES 2011 demoen virker veldig lovende. Tok litt tid å venne seg av med FIFA-tankegangen i måten å spille på (må tenke FOTBALL, ikke FIFA), og plutselig så var PES magien tilbake. Fantastisk!

 

FIFA er for folk som liker å se på fotball. PES er for folk som liker å SPILLE fotball.

Lenke til kommentar

Spilte meg igjennom pre-season før jeg la det bort. Det greier ikke å engasjere meg lengre. FIFA har for meg virkelig ikke tatt de stegene jeg hadde håpet på, de siste årene.

 

Dessuten har FIFA-serien en lei tendens til fjerne eller ødelegge ting som har funket tidligere.

 

Seriøst, tvunget autosave, hvem hadde den briljante ideen?

 

Jeg håper desperat på en ny generasjon snart, men er redd den nåværende vil bli melket i flere år fremover. Slik er det med lisenser og nærmest null konkurranse.

Lenke til kommentar

Beklager langt innlegg, men dette engasjerer meg mer enn jeg selv var klar over tydeligvis. Jeg ønsker gjerne innspill fra andre som har testet litt. Les den som vil :)Hvis det er tilfelle at anmelder har spilt gjennom en hel sesong av career mode, og mer til, ja da har han enten hatt utrolig flaks, eller bare ikke fulgt med.Dette er noe av det mest feilbefengte jeg har vært borti innen programvare. FIFA 11 er en beta som aldri skulle vært sluppet. Det at EA våger å slippe dette til publikum og ta penger for det er intet mindre enn en stor frekkhet. De lar som vanlig forbrukerne være betalende betatestere uten deres samtykke, men denne gangen har de tatt det vel langt.Det at det foreligger en patch som må lastes ned med det samme jeg setter i skiva er jo både bra og dårlig. Bra siden de har fått med seg at noe er galt, og fikset det. Dårlig fordi dette burde de ha funnet og fikset før de lanserte det som et ferdig produkt. Hadde det bare endt med det, så hadde det jo vært greit, men faktum er at det er fremdeles så fullt av feil at jeg tør ikke tenke på hvordan det var før patchen.Jeg nevner noen eksempler, store og små:Career Mode: Like intrikat som et mobilspill når det kommer til ting utenfor banen. Tåpelige overganger, "alle" er til salgs med mindre de nettopp har skiftet klubb. Null tanke på rivalisering mellom klubber. (Kjøpte Essien til Liverpool for £28M og Walcott for £14M uten problemer). Liten realisme i andre lags prestasjoner. (Fulham troner tabellen i PL). Generelt tregt. Har hørt om mange som har fått sparken på tross av prestasjoner over forventning, samt at spiller fryser totalt. Har heldigvis ikke opplevd akkurat dette selv enda.Arena Mode: Spillere blir usynlige i perioder. Flakker rundt på banen som om de teleporteres, før de finner sine posisjoner. Lyset forsvinner fra banen, slik at den blir nesten helt svart, mens alt annet er lyst opp normalt.Generelt: Gameplay er veldig bra, mye mer realistisk i forhold til FIFA 10 som nevnt her i og med at man ikke bare kan kjøre klikk klakk og gjennobruddslobb så er det mål; man må faktisk bygge opp et angrep. Pasningsspillet er også mye mer realistisk med at man må sikte bedre selv, men det gjelder kun frem til siste ledd i angrepet, da går de fleste kortpasninger i retning dødlinja uansett. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hatt ballen med en spiss for så å enkelt skulle spille til min andre spiss, hvor jeg har holdt helt riktig, men ballen triller rett til keeper eller ut til fem-meter. AI er dummere enn tidligere på ett vesentlig punkt. Jeg har prøvd å endre på taktikken for å motvirke følgende, men det hjelper lite: Medspillere skjønner ingenting av når det er lurt å gå på løp og ikke. Slår man en vanlig pasning mot en spiss i forventning av at han skal vente på ballen med ryggen mot mål for eksempel, så stikker han som regel på løp og havner i offside, mens ballen går rett til forsvarer. Prøver man å sende noen på løp med L1 for at de skal ta seg forbi en forsvarer slik at man kan passe de gjennom, setter de ikke en gang opp farten mer enn at den man styrer holder samme fart, med ball. Tidligere var det enormt vanskelig å score på innlegg, nesten umulig syntes mange. Nå er det derimot mye enklere. Ulempen med dette er at nå er det nesten garantert mål ved innlegg fra motstander. Det vil si at om en motstander får legge inn ti ganger, så blir det mål sju av de gangene, for å sette det på spissen. Selv om headeren er sterkt presset. Uavhengig av lag, i alle fall i PL.Virtual Pro: Morsomt å spille i kun én posisjon, men det nytter lite når resten av laget automatisk blir så dårlig at man bruker mesteparten av tiden på å jage etter ballen. Med en gang man går i denne modusen slik at man ikke selv er ballfører til enhver tid blir den som er ballfører helt amøbe. Han tar ballen og løper rett mot mål for så å bli taklet. Gang på gang. Man starter kamper med en bedømmelse av eget spill på 6.0. Vinner man ballen dypt i banen, starter et angrep, passer og går i angrep for så å be om ballen, får den, passerer forsvarer og dunker den i nota, så får man 6,2. Er man på løp på kanten mens medspiller roter bort ballen lengre bak går man fra 6,0 til 5,8 for å ikke være med å forsvare.Online: Her virker det som at EA sine servere ikke klarer trykket, slik som det har vært siden FIFA 07 ved slipp av nytt spill. Drøssevis med connection errors både ved oppstart av kamp og underveis, samt mye lag som ikke var spesielt problematisk på FIFA 10 på slutten. Hakkingen er ikke bare tilkoblingsrelatert heller, det er også en generell treghet i fra du trykker på noe til det faktisk skjer. Kan være så mye som et drøyt halvsekund.Dette er noe av det som gjør at FIFA 11 gir veldig blandede følelser. Til de av mine kompiser som ikke har kjøpt det enda og lurer på hva jeg syns, sier jeg vent. Det er bare ikke verdt det slik det er per nå. På den andre siden har jeg perioder der ingen av problemene er der, og da er det tidenes beste fotballspill!Hva synes dere andre?

Lenke til kommentar

mitt største problem er at jeg ikke klarer å spille noe bra mot kompisene mine. jeg klarer ikke holde på ballen, så når vi spiller er possession 34 - 66 omtrent. noen tips til hvordan jeg kan bli bedre til å holde på ballen?

 

Spill mer bakover. Ta ballen en runde på egen banehalvdel. Det virker som at man bygger opp litt selvtillit i laget på den måten. Generelt er det bedre å tenke at man skal holde ballen i laget fremfor å komme seg fremover enn motsatt. Åpningen kommer, så det er vel snakk om mer tålmodighet tror jeg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kunne det vært en idé å følge opp denne anmeldelsen nå som spillet har vært ute i halvannen måned? Spillet har så mye mangler og feil at man strengt tatt burde få deler av kjøpesummen tilbake. Ca en sjettedel av spillets levetid er nå forbi og flere av spilldelene fungerer ikke i det hele tatt mens samtlige moduser har feil av forskjellige slag.

 

Jeg orker ikke liste opp alt som er feil med spillet nå, men for å få en pekepinn kan man ta en titt på de offisielle FIFA 11 forumene.

 

Er det virkelig slik at et spill bare dømmes utifra hvor godt det ser ut etter noen timers prøvespill fra én anmelder?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...