Gå til innhold

Stabiliserte Sigma-objektiv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må innrømme at jeg har vansker med å se den store nytteverdien av OS ved makro.

OS stabiliserer så vidt jeg veit ikke motivet ;)

 

Til Akams utskremte:

Er det mulig å lure ut av Sigma hvilke fatninger de planlegger å lansere disse med?

 

120-300/2,8 står høyt på ønskelista mi. Forløperen skal være et fantastisk arbeidsredskap, men den har ikke vært å få med K-fatning.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
120-300/2,8 står høyt på ønskelista mi. Forløperen skal være et fantastisk arbeidsredskap, men den har ikke vært å få med K-fatning.

Med tanke på at prisen på Sigma 70-200 f/2,8 nesten doblet seg fra versjonen uten OS til den med så vil jeg gjette grovt på nesten en dobling av prisen på 120-300 f/2,8 også. Altså opp fra 25 000 kr til i underkant av 50 000 kr. Men selv om prisen blir "bare" 10 000 kr høyere så skal det i mine øyne være ekstremt bra stabilisering for å rettferdiggjøre prisen. Særlig når man allerede har stabilisering i huset.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
120-300/2,8 står høyt på ønskelista mi. Forløperen skal være et fantastisk arbeidsredskap, men den har ikke vært å få med K-fatning.

...

Men selv om prisen blir "bare" 10 000 kr høyere så skal det i mine øyne være ekstremt bra stabilisering for å rettferdiggjøre prisen. Særlig når man allerede har stabilisering i huset.

Forsåvidt helt enig, sånn nøkternt sett.

 

Men undertegnede er ikke spesielt nøktern alltid. Gamleversjonen skal være så god at den tangerer fastoptikk i samme arbeidsområde. Mulighet for håndholdt 180-450/4, eller i noen tilfeller 360-600/5,6, DET lukter det virkelig fugl av :)

 

Så om den kommer med K-fatning, vil nok jeg sette i gang og spare uansett. Med det forbehold at denne holder samme optiske kvalitet.

Akkurat det siste er jeg litt skeptisk til, objektivet har ekstremt med elementer, bla takket være stabiliseringa.

 

 

--

 

Ellers: Fine greier Are :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Håndholdt 3,5 kg lukter dårlig presisjon og belastningsskader i min bok. ;)

 

Jeg ville neppe gått langt unna bilen med et sånt objektiv på slep og da kan jeg like gjerne ta fram stativet fra bagasjen i samme slengen. Da lukter det fugl, også med versjonen uten OS :)

 

Men det er selvsagt smak og behag.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Håndholdt 3,5 kg lukter dårlig presisjon og belastningsskader i min bok. ;)

 

Jeg ser poenget ditt.

 

Men, jeg har fått brukbare bilder med 300/2,8 og 1,7x konverter, håndholdt i godt lys. Tungt er det, men det går. Det største problemet er at det er vanskelig å få fokus til å låse når det vingler. Teknikken jeg bruker er først å finne fokus, så senker jeg komboen, rister løs hvis jeg har måttet holde lenge, og så så fyrer jeg av.

 

Stabilisering av optikken kan forresten kanskje være et poeng i slike situasjoner. Lettere å finne fokus, med et mer stabilt søkerbilde.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Teknikken jeg bruker er først å finne fokus, så senker jeg komboen, rister løs hvis jeg har måttet holde lenge, og så så fyrer jeg av.

Då må det vera bittert om du kjem borti utløysarknappen like før du har motivet i søkaren. Så må du gjennomføra heile prosedyren på nytt. :(

 

 

Redigert: Kom til å tenka på ein ting: Det burde ikkje vera noko problem med handholdte telelinser på kamera med god fps. Då er det berre å fyra av i burst-mode, og satsa på at eitt av bilda treff målet. :)

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Då må det vera bittert om du kjem borti utløysarknappen like før du har motivet i søkaren. Så må du gjennomføra heile prosedyren på nytt. :(

 

Redigert: Kom til å tenka på ein ting: Det burde ikkje vera noko problem med handholdte telelinser på kamera med god fps. Då er det berre å fyra av i burst-mode, og satsa på at eitt av bilda treff målet. :)

Jeg deaktiverer AF på utløserknappen, bruker den dedikerte AF-knappen i stedet. Det er faktisk standardoppsettet mitt.

 

Ser forresten at K-5 skal ha fem USER-modes. Det kan nok bla. være nyttig til å veksle raskt mellom ulike virkemåter for AF.

 

Ellers har du nok et poeng Asbjørn, rask skuddtakt kan være kjekt og ha. Nok en grunn til å tenke K-5 til våren når prisene har stabilisert seg en gang på nyåret.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...