Gå til innhold

Intervju: – Ikke et politisk spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gleder meg. Spilte beta så lenge det varte, og likte hva jeg så. Selv om det var nok av bugs og problemer i starten (som egentlig er en normal del av beta).

 

Blir en spennende høst for oss som liker å skyte andre, kommer til å gå med noen kroner til nye spill, men er verdt det for å ha noe å drive med i vinter mørket.

Lenke til kommentar

For min del blir MoH et ventespill før Black Ops og WoW Cataclysm. Tier 1 Edition er bestilt! :thumbup:

Det forrige ordentlige FPS spillet kom i Mars, så jeg er litt lei BF BC2 nå. Trenger alltids friskt blod, men imens jeg venter på MoH, så blir det Halo spilling.

 

Uff. Tror jeg aldri har hatt så mange spill jeg MÅ kjøpe i løpet av 6mnd. Kommer til å bli blakk før Jul jeg :p

Endret av MarB
Lenke til kommentar

Blir drit fett! den nye videoen fra TGS var rå!

 

– Men er det ikke en del problemstillinger dere må tenke over? Selv om dere ikke vil gjøre det politisk vil publikum reagere ulikt.

 

– Nei. Nei. Politikk har aldri vært en del av Medal of Honor. Vi kan diskutere global oppvarming, men dette spillet handler ikke om global oppvarming. Akkurat som det ikke handler om politikk.

 

Hva betyr dette?

Hvordan lager man et spill hvor alle vil ta det imot likt?

Jeg er så glad over at Goodrich ikke er pyse og lar seg knekke av kritikken over at man spiller mot taliban (som taliban i MP)...

De som klager mot det vet tydligvis ikke hva de snakker om.

 

Kontroversene? hehe, ja vel?

 

wohoo! gleder meg :D

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Hva betyr dette?

Hvordan lager man et spill hvor alle vil ta det imot likt?

Jeg er så glad over at Goodrich ikke er pyse og lar seg knekke av kritikken over at man spiller mot taliban (som taliban i MP)...

De som klager mot det vet tydligvis ikke hva de snakker om.

 

Kontroversene? hehe, ja vel?

 

wohoo! gleder meg :D

 

Det betyr ikke at de skal lage noe som alle vil ta imot likt, men jeg prøvde å få ham til å fortelle litt om hvilke tanker de har gjort seg rundt at de lager et spill om en pågående konflikt. Om vi skal dømme etter svarene kan det jo virke som om de knapt har tenkt over det, selv om jeg er ganske overbevist om at de må ha overveid det ganske nøye på et eller annet tidspunkt.

 

Personlig synes jeg det blir for enkelt å si at det automatisk er galt om man lager noe om Afghanistan-krigen, eller gjør det mulig å være Taliban-soldat, eller hva det måtte være. Alt kommer an på hvilken linje de legger seg på, og hvordan de gjør det. Utover at det ser ut som ganske patriotiske greier vet vi ikke så mye om det så lenge de ikke vil snakke om det.

Lenke til kommentar

Nei nei, skjønner det :) greie spørsmål.

 

Bare syns det er litt rart at man fortsatt skal diskutere synspunkt på om det og det er riktig osv når det er fra en pågående krig, etter alt vi har lest om hvordan de har samarbeidet med disse soldatene, om hvordan de har måttet bruke tid på å bygge opp tillit for at de vil snakke, OG at de har sagt at hvis soldatene syns det blir for mye så fjerner de det fra spillet.

At det er om soldaten osv, at vi skal få inblikk i deres liv.

At folk oppfatter spillet som krenkende på noen som helst måte OVERFOR soldatene er for meg uforstålig og synd.

 

 

En eye opner som dette er vel også akkurat hva mange amerikanere trenger. Kanskje man en vakker dag finner ut at krig er galt og man ikke bare skal lukke øynene :)

 

Takk for meg :p (dette var ikke mot artikkelforfatter, bare en personlig rant jeg ville dele.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva betyr dette?

Hvordan lager man et spill hvor alle vil ta det imot likt?

Jeg er så glad over at Goodrich ikke er pyse og lar seg knekke av kritikken over at man spiller mot taliban (som taliban i MP)...

De som klager mot det vet tydligvis ikke hva de snakker om.

 

Kontroversene? hehe, ja vel?

 

wohoo! gleder meg :D

 

*Snip

 

 

Personlig så syns jeg det er litt pysete å lage et spill som tar for seg en (meget omdiskutert) nåværende konflikt, bare for deretter si at "spillet handler ikke om politikk" og ergo er det derfor ikke en relevant tema. Det skurrer rett og slett litt -- selvsagt har de på et tidspunkt tenkt lenge og hardt på hvilken konflikt spillet skal ta for seg.

 

Når det er sagt, syns jeg de skal roses for at de ikke har gitt seg. Jeg skulle bare ønske de kunne komme med litt utdypende argumenter og kommentarer angående emnet.

Lenke til kommentar

Synes det er tøft at de tør å legge settingen til et faktisk land og en faktisk konflikt, ikke som i CoD4 hvor vi er i Ikkerak, hvis hovedstad ser ut til å ligge midt i en ubeboelig ørken. However, ettersom krigen i Afghanistan fremdeles pågår for fullt, håper jeg de styrer unna den typen spill hvor alle "arabere" er fiender, og at du kun skyter på alle som går med keffiye eller takiya på hodet. Håper spillet får en viss dybde, hvis ikke blir det bare enda et generisk "skyt skumle folk, fang skurken, amerikanerne vinner igjen"-spill. Men for all del, det ser da lovende ut.

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at de idoliserer disse tier 1 gubbene litt for mye. Selv er jeg ikke noen motstandere av amerikanere, eller den innsatsen de gjør. Allikevel synes jeg det er litt merkelig at spillutviklerne f. eks. har anlagt skjegg (slik som Tier 1 folka har) fordi de synes det er kult, og måten de prater om disse soldatene viser jo at de neppe har noe særlig kritisk syn på hva de driver med.

 

Når soldatene sier at amerikanere hadde blitt bombardert av selvmordsbombere hvis det ikke hadde vært for dem, så tar de det for god fisk uten å tvile.

 

Jeg kan også skjønne at dette skal handle om soldatene, men for å være helt ærlig er jo dette spillet perfekt propaganda for det amerikanske forsvaret. Det er sikkert et spill det amerikanske forsvaret hadde sponset, hvis de hadde gått til dem først.

 

Jeg synes spillet bør bli utgitt, men det er klart man gjør seg noen tanker om et slikt spill. Man må jo være direkte sløv om man ikke ser de kontroversielle aspektene rundt et spill som handler om to spesifikke grupper med mennesker som eksisterer i virkeligheten (Taliban og US military), og i det spillet kan man løpe rundt og drepe disse menneskene som underholdning.

Lenke til kommentar

For å være litt barnslig:

 

Så du mener at å drepe taliban terrorister er feil?

 

:]

Nei, det har jeg ikke skrevet, og det var en ganske søkt konklusjon basert på hva jeg faktisk skrev. Jeg skrev at jeg ikke er en motstander av den amerikanske innsatsen, og da ville det kanskje vært riktig å konkludere med at jeg ikke mener det er feil å drepe Taliban.

 

Selv om jeg ser de kontroversielle aspektene, betyr ikke det at jeg personlig legger noe særlig vekt ved dem. Jeg skulle nok spilt gjennom spillet uten noe særlige moralske kvaler. Jeg legger ganske enkelt merke til at:

* de glorifiserer soldatene litt

* spillet kan fint fungere som propaganda (selv om de ikke hevder det er det. Her får dere gjøre opp deres egen mening)

* og det er selvfølgelig noen mennesker som vil hevde at det ikke er særlig koz å lage underholdning av en pågående konflikt, som ekte mennesker er involvert i.

 

Jeg mener bare at jeg skjønner hvorfor noen vil reagere, og sånn er det bare. jeez

Endret av CaptainNorway
Lenke til kommentar

For å være litt barnslig:

 

Så du mener at å drepe taliban terrorister er feil?

 

:]

Nei, det har jeg ikke skrevet, og det var en ganske søkt konklusjon basert på hva jeg faktisk skrev. Jeg skrev at jeg ikke er en motstander av den amerikanske innsatsen, og da ville det kanskje vært riktig å konkludere med at jeg ikke mener det er feil å drepe Taliban.

 

Selv om jeg ser de kontroversielle aspektene, betyr ikke det at jeg personlig legger noe særlig vekt ved dem. Jeg skulle nok spilt gjennom spillet uten noe særlige moralske kvaler. Jeg legger ganske enkelt merke til at:

* de glorifiserer soldatene litt

* spillet kan fint fungere som propaganda (selv om de ikke hevder det er det. Her får dere gjøre opp deres egen mening)

* og det er selvfølgelig noen mennesker som vil hevde at det ikke er særlig koz å lage underholdning av en pågående konflikt, som ekte mennesker er involvert i.

 

Jeg mener bare at jeg skjønner hvorfor noen vil reagere, og sånn er det bare. jeez

 

"* de glorifiserer soldatene litt "

 

Jeg hadde giddet å samarbeide med noen spillutviklere om de kritiserer det jeg gjør og sier det er galt. Og jobben de gjør er jævlig krevende, og det siste de trenger er noen utakknemlige tullinger hjemme.

 

"* spillet kan fint fungere som propaganda (selv om de ikke hevder det er det. Her får dere gjøre opp deres egen mening)"

 

Som skal virke til hva? Er vel ingen som holder med Taliban og syns det de gjør er riktig? Vi kriger mot terrorister her, ikke en nasjon. Det syns jeg det er ganske stor forskjell på.

 

"* og det er selvfølgelig noen mennesker som vil hevde at det ikke er særlig koz å lage underholdning av en pågående konflikt, som ekte mennesker er involvert i."

 

Filmer som viser de utroligste ting er da helt fint? Greit nok at man har kontrollen på våpenet i spillet, men i filmer viser de jo veldig mye mer detaljert enn i spill.

Er alltid kriger der ute, folk dør, det er det som er poenget med krig. Jeg syns ikke det er noe spesielt at vi lager spill om en pågående krig.

Er ikke akkurat første gang.

 

Jeg har bare medfølelse med de soldatene som er der og har utrolig stor respekt for dem. Og syns det er bra at vi faktisk får litt innblikk i hva som foregår der borte. Jada, er bare et spill, men dette er basert på virkelige handlinger.

At vi bare ser det fra Amerikanernes side? Ja, jeg har i hvert fall ingen interesse av å spille SP som taliban. Det blir feil i mine øyne (Allierte), men skal mye til for at jeg syns ting går over grensen. For mye av det folk klager på er så naturlig i verden vi lever i, og de prøver så godt de kan på å ignorere at det er krig og jævlige ting skjer hver dag der nede.

Jeg er takknemlig for at Tier 1 soldatene vil dele livene/jobbene sine med oss.

Lenke til kommentar

"* de glorifiserer soldatene litt "

 

Jeg hadde giddet å samarbeide med noen spillutviklere om de kritiserer det jeg gjør og sier det er galt. Og jobben de gjør er jævlig krevende, og det siste de trenger er noen utakknemlige tullinger hjemme.

Hvis du har sett de intervjuene og utvikler-videoene som har blitt gitt ut, så burde du ha lagt merke til at disse menneskene blir fremstilt som supermenn. Jeg har respekt for dem og hva de gjør, men det er så overdrevent. Det må da gå an å si det, uten å bli stemplet som motstander av dem? Jeg synes de er gode karer, men ikke gode som de skal ha det til.

 

"* spillet kan fint fungere som propaganda (selv om de ikke hevder det er det. Her får dere gjøre opp deres egen mening)"

 

Som skal virke til hva? Er vel ingen som holder med Taliban og syns det de gjør er riktig? Vi kriger mot terrorister her, ikke en nasjon. Det syns jeg det er ganske stor forskjell på.

 

Alle land har en form for propaganda, selv de vi regner som allierte og venner. Dette spillet vil være et ypperlig rekrutteringsverktøy. Det vil også fremstille soldatene som helter som må hylles. Er ikke det propaganda?

 

Det er ikke noe jeg sier fordi jeg har noe i mot disse menneskene, men jeg har noe i mot å idolisere andre dødelige mennesker på den måten.

 

"* og det er selvfølgelig noen mennesker som vil hevde at det ikke er særlig koz å lage underholdning av en pågående konflikt, som ekte mennesker er involvert i."

 

Filmer som viser de utroligste ting er da helt fint? Greit nok at man har kontrollen på våpenet i spillet, men i filmer viser de jo veldig mye mer detaljert enn i spill.

Er alltid kriger der ute, folk dør, det er det som er poenget med krig. Jeg syns ikke det er noe spesielt at vi lager spill om en pågående krig.

Er ikke akkurat første gang.

 

Poenget er ikke volden. Poenget er jo de som bryr seg om menneskene som er involvert, og de som ikke liker at digitale representasjoner av virkelige mennesker skal drepes for andres underholdning. Akkurat det bryr ikke meg så mye, men det er jo klart at dette vil plage noen.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...