Gå til innhold

Test: Asus EeeBox EB1501P


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ion støttes av vdpau. Kjører windows 7 med xbmc på en netbook med single core intel atom og nvidia ion og 2 gig ram. Den har ingen problemer med streaming av hd film, mkv med eller uten tekst er ikke merkbart. Fungerer også bra med linux+xbmc.

min netbook sliter litt med testfiler med blue ray kvalitet og størrelse, men muligens nettverketet mitt er begrensningen, fordi med enklete clip så må den buffre.

Den boksen dem har testet er enda krafitigere må være knallbra å kjøre XBMC på, og i tillegg har den blue ray drev. :-D

Lenke til kommentar

bråker den i forhold til f.eks. Asrock sin HT330 ??

den blu-ray saken fristet noe jah :D

 

bet meg merke " Bruken av undertekster bryter muligheten til hardware-akselerasjonen fra Ion-skjermkortet "

men, ser noen skriver om XBMC...

kjører XMBC på Asrock 330'n, funker utmerket!

 

MEN, leser/spiller Xbmc BD-plater da?

Lenke til kommentar

Kan man rippe filmer fra BluRay med denne. F.eks. Med programvaren Handbrake ?

Og hvordan blir resultatet om man velger å rippe til en HD oppløsning med innbrent tekst ?

Du har uansett ikke lyst til å drive med ripping/encoding på en Atom-CPU. Prosessorkraften er omtrent på linje med 2003-2004-prosessorer.

Men hvis noen får til noe GPU-encoding kan det selvfølgelig gå an.

Lenke til kommentar

"MEN, leser/spiller Xbmc BD-plater da?"

 

Ja, men ikke blue ray plater/filer med kryptering desverre. Etter det jeg har skjønnt så går det å bruke en ekstern avspillerprogrammvare men gjennom xbmc. Så ved krypterte blue ray filmer så kan du bruke xbmc brukergrensesnittet med selve dekodingen blir gjort av ekstern programmvare. Har ikke satt meg helt inn i det men mulig den kan bruke filtre fra cyberlink eller lignende programmer.

Lenke til kommentar
For mange vil dette muligens være nok, men for de som i tillegg har lyst til å spille av HD-filmer og bruke maskinen som en HTPC, vil den lille Atom-prosessoren man finner i de fleste nett-PC-er være for svak. I tillegg er det praktisk med Blu-ray-spiller på disse maskinene.

Det er korrekt at prosessoren er for svak, men det har aldri vært noe problem å bruke GPU til avlasting for avspilling av video på disse boksene. Jeg har første ASRock 330 og spiller uten problemer av 1080p med 15Mbit bitrate, så denne her bringer ingenting nytt til bordet slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Største mangel for min del er vel digital lydutgang, ettersom jeg helst vil kjøre lyd til forsterker som ikke har HDMI... Ellers så den ganske spennende ut.

 

Edit: Hvis man leser all teksten så er det jo optisk ut på den ene hodetelefonutgangen, så da bør det vel la seg løse.

Endret av ckl77
Lenke til kommentar

Skal en bare bruke denne til film på en TV ville jeg mye heller gå for en bra mediaspiller, som Trekstor Moviestation Antarius eller Popcorn player.

Klart en kan gjøre mye mere med en PC, men likevel slipper en problemene med MKV og hastighetsproblemer.

Men så koster eks. Trekstor kun 995 spenn, du setter den opp i nettverket ditt (glem trådløs på HD film, andre nettverk og PCer gir for lite data) og spiller film fra NAS eller delt fra PC.

 

Tror det er viktig å kunne slappe av i "godstolen" når en ser film, slippe stresset en PC gir. Det koster så lite ekstre med en mediaspiller.

 

Men det er nå bare min mening :)

Lenke til kommentar

det er fult mulig med dxva og undertekster med mpc-hc. må hake av noen ekstra options så mpc tar seg av tekstene istede for eksternt filter.

så den ene minusen deres gjelder ikke de som bruker en mediaspiller som bruker gpu-decoding og tar seg av undertekster internt. så mange sa at xbmc er et alternativ. men det er litt for rotete/bloated for min smak :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...