Gå til innhold

HDR-video med to Canon 5D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HDR-tv som linkes til i artikkelen er så vidt jeg skjønner ganske annerledes enn det vi ser i videoen. Vi kan selvsagt ikke se HDR-video i HDR med skjermer som ikke takler HDR. Derfor komprimeres det dynamiske området og blir et CDR-bilde (Compressed Dynamic Range). Poenget med HDR-TVen er vel at den viser HDR.

Lenke til kommentar

Wow! Interessant! :)

 

Men realisme? Eh... ganske realistisk til 3D-grafikk å være? Det så jo ut som et slags first person shooter-filter over et fotografi. Imponerende prototype med masse potensiale, og en kul effekt i seg selv, men jeg har aldri før sett en BYGNING gi meg Uncanny Valley-ubehag.

 

(Og det hadde kanskje vært en fordel om opptaket fra begge kameraene hadde samme fokus?)

Lenke til kommentar

HDR-tv som linkes til i artikkelen er så vidt jeg skjønner ganske annerledes enn det vi ser i videoen. Vi kan selvsagt ikke se HDR-video i HDR med skjermer som ikke takler HDR. Derfor komprimeres det dynamiske området og blir et CDR-bilde (Compressed Dynamic Range). Poenget med HDR-TVen er vel at den viser HDR.

 

Kontrastomfang ved innspilling og avspilling er to forskjellige ting. Om man bruker to separate eksponeringer for å øke kontrastomfanget i innspillingen er det helt uavhengig av hvordan du viser det, for det handler om hvor stor forskjell det er i reell lysmengde mellom det som er hvitt og det som er svart i bildet. Selv om du ser et bilde med veldig høyt kontrastomfang på en trist liten laptopskjerm, så ser du fremdeles det samme spekteret av lys, selv om det kan være vanskeligere å skille detaljer fra hverandre siden det vil se grått og trist ut. Som du sier komprimeres det reelle kontrastomfanget slik at det passer inn, skjønt mange TVer har veldig aggressive "dynamisk kontrast"-funksjoner som klemmer mye sammen i de mørke og de lyse områdene for å kompensere for dårlig kontrast.

 

HDR-TV finnes allerede, det heter Plasma-TV. Men som de er inne på i den refererte artikkelen kreves det større datamengder jo større kontrast du ønsker å presentere siden det kreves større bitdybde og mindre tap i komprimeringen. Det er derfor enkelte klager over graderinger på plasma-TVer, som avslører hard komprimering lettere enn LCD-TVer. Og så er det jo fremdeles slik at om det er dårlig kontrastomfang i innspillingen, så kan ikke plasma-TVen legge tekstur på svart hår eller i skyggeområder, hvis lyset der var for svakt til at kameraet kunne plukke det opp samtidig som det ikke overeksponerte i de lyse områdene.

 

 

Jeg synes forresten man trenger å dele opp begrepet HDR. På den ene siden har man teknikker for å øke det reelle kontrastomfanget i systemet, og på den andre siden har man den grusomme teknikken det er å endre eksponeringen i enkelte områder i fotografiet i forhold til resten, slik at man får overlappende kontrastomfang, og det vil være områder som egentlig var mørkere enn andre, men som likevel fremstår lysere i det ferdige bildet. Usjameien og ekle greier, synes jeg.

Lenke til kommentar

Sånn TV-teknologien har utviklet seg, så er det i praksis ikke noen spesielt stor forskjell i dynamisk omfang (les kontrast), på gode plasmaer og gode LCDer, med et par nevneverdige unntak.

 

Ellers synes jeg opptaket så litt rart ut personlig, mulig det er en vanesak? Mange synes jo mer enn 24 fps på film ser rart ut, selv om det er adskillig mer realistisk. Man har jo blitt vant til en måte film blir lagd på etter å ha sett mange filmer over lang tid.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sånn TV-teknologien har utviklet seg, så er det i praksis ikke noen spesielt stor forskjell i dynamisk omfang (les kontrast), på gode plasmaer og gode LCDer, med et par nevneverdige unntak.

 

LCD-eiere har det med å si det der, lurer på hvor de har det fra :tease:

 

Eller tenker du på at variabelt baklys kan kompensere for dårlig panelkontrast?

Lenke til kommentar

Sånn TV-teknologien har utviklet seg, så er det i praksis ikke noen spesielt stor forskjell i dynamisk omfang (les kontrast), på gode plasmaer og gode LCDer, med et par nevneverdige unntak.

 

LCD-eiere har det med å si det der, lurer på hvor de har det fra :tease:

 

Eller tenker du på at variabelt baklys kan kompensere for dårlig panelkontrast?

 

De har det vel fra reelle kontrastmålinger gjort av anmelder-sider... SNakker om statisk kontrast ja.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...