Gå til innhold

Hvem er best, og hvem passer? FISHEYE


Hvem er best?  

1 stemme

  1. 1. Hvem av disse er best?

    • http://tinyurl.com/valgnr1
      0
    • http://tinyurl.com/valgnr2
      0
    • http://tinyurl.com/3yczwa2
    • http://tinyurl.com/valgnr4
      0


Anbefalte innlegg

Heisann kjære godtfolk!

Har akkurat bestilt et 1000D kamera fra nettet, og hadde noen spørsmål angående noen linser!

 

1. Hvem gir best fisheye-effect

2. hvem tror dere gir skarpest bilde?

3. hvem er rett og slett best av de 4! :)

4. passer de rett på kit-objektivet?

 

Her er linsene:

 

http://tinyurl.com/valgnr1

http://tinyurl.com/valgnr2

http://tinyurl.com/3yczwa2

http://tinyurl.com/valgnr4

 

Slik jeg skjønner, så er det bare å skru på linsa? Må den skrus fast for alltid, eller der det en "av-og-på" sak? :)

Håper jeg kunne fått hjelp av noen som kan litt mer! :)

 

Håper på rask tilbakemelding!

- Androider

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4. passer de rett på kit-objektivet?

 

hva mener du med det?

 

 

 

edit: off topic: det heter hvilken er best!

 

Skulle egentlig skrive en annen overskrift, så ble det vist en liten feil der!

 

Jo, det jeg mener med det, er;

Det er jo ikke et eget objektiv? Om du ser på ebay-sidene, så ser du at de festes på et objektiv som allerede er festet i kameraet. Det jeg lurte på, ettersom jeg er for ny til å skjønne hva de mener på ebay; er om de kan festes rett på kit-objektivet som er 18-55mm! :)

Lenke til kommentar

1. Hvem gir best fisheye-effect

2. hvem tror dere gir skarpest bilde?

"Ingen".

 

Forsatslinser gir mye dårligere kvalitet enn dedikert optikk.

Skal du skru noe på objektivet ditt, så skal det passe filtergjengene på objektivet ditt - kitobjektivet har 58mm.

 

Du blir antageligvis skuffet over kvaliteten - har noen andre erfaringer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen grunn til å bumpe (innen et døgn). Les forumreglene!

 

Forsatslinser (ser ut som om item 1 og 2 er identiske) er normalt av dårlig optisk kvalitet. Dette uansett hva selger hevder. I tillegg er påstanden om de passer et bestemt kamera feilaktig. De skrus på (og av) det objektivet du har. Dermed er de uavhengig av kamerahus. Det som derimot er viktig er filterdiameteren. Forsatslinsen må passe (ha samme gjengediameter). Dermed er det avhengig av det objektivet du kjøper til kamerahuset ditt og ingenting annet.

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å bumpe (innen et døgn). Les forumreglene!

 

Forsatslinser (ser ut som om item 1 og 2 er identiske) er normalt av dårlig optisk kvalitet. Dette uansett hva selger hevder. I tillegg er påstanden om de passer et bestemt kamera feilaktig. De skrus på (og av) det objektivet du har. Dermed er de uavhengig av kamerahus. Det som derimot er viktig er filterdiameteren. Forsatslinsen må passe (ha samme gjengediameter). Dermed er det avhengig av det objektivet du kjøper til kamerahuset ditt og ingenting annet.

 

Vil det da si at det vil passe til mitt 18-55mm kit-objektiv, eller ikke?

Jeg blåser egentlig i om det er middelskvalitet på bildet, trenger det kun til å ta bilder på skaterampen, og fyllebilder til kollektivet :)

Lenke til kommentar

Du kan vurdere å lese svarene, og dermed selv komme frem til at du skal undersøke om de passer 58mm filtergjenger.

 

jojo, men jeg skjønner ikke helt! Fordi, jeg har bare bestilt kameraet, for det ikke før på onsdag! så jeg kan jo ikke måle objektivet da?

Dette ble alt for komplisert for meg!

 

Kan dere ikke bare si "ja" eller "nei" på om ett av de 4 passer! :)

Lenke til kommentar

De tingene du linker til er crap. De fleste her inne prøver å unngå å skru crap på kameraene våre. Derfor har vi ikke erfaring om disse. Vi skal derfor selv lese på sidene om de passer 58mm filtergjenger (som det er foran på objektivet du har bestilt) eller ikke. Kan ikke du prøve å lese på sidene til selgeren selv eller kontakte selgeren selv.

Lenke til kommentar

De tingene du linker til er crap. De fleste her inne prøver å unngå å skru crap på kameraene våre. Derfor har vi ikke erfaring om disse. Vi skal derfor selv lese på sidene om de passer 58mm filtergjenger (som det er foran på objektivet du har bestilt) eller ikke. Kan ikke du prøve å lese på sidene til selgeren selv eller kontakte selgeren selv.

 

du var en sinna forumbruker... javell!

Takk for "hjelpen" da!

Lenke til kommentar

Trondster var ikke sinna - han var ærlig. De av oss som har fotografert i flere år - selv om vi ikke har særlig bedre utstyr enn 1000D ville aldri kjøpt noe slik. Så hjelpen vår vil alltid være - for guds skyld - kast ikke bort pengene.

 

Det er en grunn til at vidvinkel-/fisheyeoptikk er dyr, det er nemlig teknisk/fysisk sett av de mest kompliserte objektiver å lage. Kvaliteten på alle disse du linker til er trolig så dårlig (plastelementer i stedet for glass) at du får bedre resultat med "fisheye"-effekter i et bildebehandlingsprogram. Det er ikke sikkert at du klarer å få et skarpt bilde engang.

 

Eller så er opplysningene om filterdiameter gitt på de enkelte sidene, nemlig 67 mm for alt 1 og 52/58 mm for de tre andre. Kitobjektivet 18-55 mm til Canon har 58 mm filterdiameter.

 

Personlig vil jeg anbefale deg å holde deg langt unna, av flere grunner.

1. At bildene blir av svært dårlig kvalitet (ekstremt dårlig som oftest

2. Fisheye og ultravidvinkel er objektiver med smalt bruksområde og i tillegg krevende å fotografere med.

3. Lær deg å bruke kameraet med kitobjektivet - dessverre har du trolig kjøpt med non-IS 18-55 mm, som er et middelmådig objektiv - men det fungerer. Først når du har lært deg både å fotografere med dSLR samt grunnleggende etterbehandling av bilder, bør du tenke på nye objektiver og utnytte kameraet til mer effekter i bildene

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Cheesus, trådstarter! Trondster, en hyggelig, hjelpsom og oppegående fyr, har gitt deg det du er ute etter:

 

Alt du lenker til er søppel (ingen av dem er "best", så det har ingenting å si hvilken du velger), og

Skal du skru noe på objektivet ditt, så skal det passe filtergjengene på objektivet ditt - kitobjektivet har 58mm.
Lenke til kommentar

Du kan vurdere å lese svarene, og dermed selv komme frem til at du skal undersøke om de passer 58mm filtergjenger.

 

jojo, men jeg skjønner ikke helt! Fordi, jeg har bare bestilt kameraet, for det ikke før på onsdag! så jeg kan jo ikke måle objektivet da?

Dette ble alt for komplisert for meg!

 

Kan dere ikke bare si "ja" eller "nei" på om ett av de 4 passer! :)

 

Vil tro at ja, alle passer. Du sier du er litt nybegynner, så da må du høre hva vi sier! Kvaliteten på "skru-på" objektiver er generelt dårlig, iallfall på alle jeg har testa, og det er ikke direkte få.. ikke kjøp sånne uten at du er desperat, er fattig, og ikke bryr deg om kvalitet.. kjøp skikkelige objektiv. det er en grunn til at skikkelig opptikk er dyrt.

 

ikke kast bort pengene på dette! Spar til du har råd til skikkelige greier!!

 

 

edit: nei, før noen spør, har aldri kastet bort pengene på å kjøpe sånt dritt, men har testet kamerater sine, og de er mildt sagt elendige. omtrent alle i "vennegjengen" har kjøpt "superkult fisheye-objektiv" og er plutselig superproffe og kule. kvaliteten er elendig.

 

 

 

 

edit 2: nei, trondster var ikke sint, han var ærlig og seriøs.

Endret av diskutant
Lenke til kommentar

Du kan vurdere å lese svarene, og dermed selv komme frem til at du skal undersøke om de passer 58mm filtergjenger.

 

jojo, men jeg skjønner ikke helt! Fordi, jeg har bare bestilt kameraet, for det ikke før på onsdag! så jeg kan jo ikke måle objektivet da?

Dette ble alt for komplisert for meg!

 

Kan dere ikke bare si "ja" eller "nei" på om ett av de 4 passer! :)

 

Vil tro at ja, alle passer. Du sier du er litt nybegynner, så da må du høre hva vi sier! Kvaliteten på "skru-på" objektiver er generelt dårlig, iallfall på alle jeg har testa, og det er ikke direkte få.. ikke kjøp sånne uten at du er desperat, er fattig, og ikke bryr deg om kvalitet.. kjøp skikkelige objektiv. det er en grunn til at skikkelig opptikk er dyrt.

 

ikke kast bort pengene på dette! Spar til du har råd til skikkelige greier!!

 

 

edit: nei, før noen spør, har aldri kastet bort pengene på å kjøpe sånt dritt, men har testet kamerater sine, og de er mildt sagt elendige. omtrent alle i "vennegjengen" har kjøpt "superkult fisheye-objektiv" og er plutselig superproffe og kule. kvaliteten er elendig.

 

 

 

 

edit 2: nei, trondster var ikke sint, han var ærlig og seriøs.

 

Jaok.

Jeg tar hintene deres om at disse greiene her suger... men alikevell har jeg utrolig lyst på slik en fisheye..

Jeg tror jeg bare kjøper en, og om det er så dårlig som dere sier, så er det bare 400kr til spoil!

Lenke til kommentar
hvis du ikke bryr deg om våre meninger og tips, så drit i å spør her neste gang.

 

Jeg går utifra at TS er voksen nok til og forstå anbefalingene,selv om han ikke legger dem til grunne angående objektivkjøp så er det vel ingen vits og avise han som en forumbruker her.

 

Hvis du vil prøve et sådan fisheyelinse burde du kjøpe et med 58mm gjenger eller mer,hvis diameteren er mindre vil den dekke for bildesirkelen.

 

Når du er blitt lei den og har lyst på noe bedre,kan du se etter en 8mm fisheye.

 

Her finner du gjengediameteren på objektiver.

 

 

post-151946-1284239016,2696_thumb.jpg

 

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hiver meg på Nautica her og ber deg vurdere 8mm fisheyeobjektivene han linket til. Har selv Samyangversjonen (Bower, Samyang, Rokinon m.fl er samme objektiv) og til mitt bruk duger den godt. Dessuten lærer du enormt mye om kameraet ditt og eksponering når du bruker den. Alt er 100% manuellt og effekten av den læringen kommer godt med i de fleste situasjoner.

Lenke til kommentar

Hiver meg på Nautica her og ber deg vurdere 8mm fisheyeobjektivene han linket til. Har selv Samyangversjonen (Bower, Samyang, Rokinon m.fl er samme objektiv) og til mitt bruk duger den godt. Dessuten lærer du enormt mye om kameraet ditt og eksponering når du bruker den. Alt er 100% manuellt og effekten av den læringen kommer godt med i de fleste situasjoner.

 

Tiltredes. Samyang 8mm f/3.5 sin koster heller ikke mer en 2 300 kr i Norge (Scandinavian Photo). Den er som alle Samyang sine objektiver glimrende manuell fastoptikk i forhold til prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...