Gå til innhold

Google vet hva du tenker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruker google.com (in english) til vanlig (google.no, selv med søk i hele verden, prioriterer norske resultater!) og denne funksjonen tok meg på senga igår. Var litt wow, det var jo fancy!

Egentlig veldig digg, ulempene er at iblant kan det føles litt laggy og man får også følelsen av at drop-down-boksen dekker over de øverste resultatene, selv om den ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Hvis hver bruker som søker på Google benytter Instant vil man spare 11 timer per sekund.

Utrolig at jeg skal kunne spare 11 timer hvert sekund... Da må jo tida gå baklengs i voldsomt tempo :p

 

De mener nok at 79200 brukerne til sammen sparer 0,5 sekund for hvert sekund de bruker søket. Med 79200 samtidige brukere og 1 milliard søk per dag betyr det at hver bruker bruker 6,8 sekunder per søk med dagens løsning og vil bruke 3,4 sekunder med autofullfør.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

"Google vet hva du tenker"? Virkelig?

 

Veit det er litt pirkete, men kan dere være så snill å slutte med slike tabloide, mystifiserende overskrifter. På en "geek"-nettside som hw.no, forventer jeg å møte fakta og gode forklaringer, ikke forsøk på å dramatisere og mystifisere nyvinninger.

 

Det kan godt være at denne overskriften var humoristisk ment, men i så fall gikk den meg rett over hodet. :roll:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Google vet hva du tenker"? Virkelig?

 

Veit det er litt pirkete, men kan dere være så snill å slutte med slike tabloide, mystifiserende overskrifter. På en "geek"-nettside som hw.no, forventer jeg å møte fakta og gode forklaringer, ikke forsøk på å dramatisere og mystifisere nyvinninger.

 

Det kan godt være at denne overskriften var humoristisk ment, men i så fall gikk den meg rett over hodet. :roll:

 

 

I mange år har de sett hva folk søker etter når de bruker søkemotoren, hvilke steder folk er interessert i gjennom søk i Googlemaps, alle nettsider folk besøker når de benytter Chrome, de leser all mail i Gmail og alle brev i Googledocs, de ser alle bilder i Picasa. Snart kommer Google-tv også. Hva tror du de ikke vet?

Lenke til kommentar
På en "geek"-nettside som hw.no, forventer jeg å møte fakta og gode forklaringer, ikke forsøk på å dramatisere og mystifisere nyvinninger.

Det har blitt tatt opp mange ganger før, det er veldig sant, og jeg er veldig enig.

 

I mange år har de sett hva folk søker etter når de bruker søkemotoren, hvilke steder folk er interessert i gjennom søk i Googlemaps, alle nettsider folk besøker når de benytter Chrome, de leser all mail i Gmail og alle brev i Googledocs, de ser alle bilder i Picasa. Snart kommer Google-tv også. Hva tror du de ikke vet?

Det er også veldig sant, ganske skummelt (men jeg har egentlig forsont meg med at hvis et firma skal få "world domination" i fremtiden er det ingen jeg heller vil ha i den rollen enn "do no evil"-Google), og mest sannsynlig årsak til valg av overskrift. :)

Lenke til kommentar

Ettersom så mange her er positive til Google Instant så får jeg være den negative her: Dette var horribelt! (i hvertfall littegrann...)

 

For å sette det hele litt på spissen så er det som ha et orakel hvor du ønsker å finne oppskrift på sjokoladesaus og så få opp et og et forslag etter hvert som du sier ordet: s ... bokstaven s er den nittende bokstaven i ... sj... sj-lyden er bla bla ... sjo... sjokket etter 11. september (osv.), bare at i Google får du opp flere forslag. All denne irrrelevante informasjonen blir prossesert i hjernen. Dette i stedet for å skrive fullt ut sjokoladesaus - enter - og VIPS så har du oppskrifter på sjokoladesaus i massevis, hvilken vil du først se på?

 

En så hyppig oppdateringsfrekvens kan være grei når man leter etter noe helt konkret i en begrenset datamasse, som en person i telefonlisten på mobilen, en bestemt vare i netthandelen osv. I Google derimot, med en så massiv informasjonsmengde, synes jeg ikke at dette fungerte så godt. Den billige argumentasjonen i presentasjonsvideoen (jeg trengte ikke engang å trykke ENTER! Nei gi deg, virkelig!?) gjør meg enda mer tvilende til hvordan man har målt den angivelige tidsbesparelsen.

 

Et forslag til foredring av funksjonen er å sette inn en kort forsinkelse for visning av resultatet, så resultatet ikke konstant oppdateres per bokstav, så det gjør det mulig å fullføre en mening for søkestrengen før Googles algoritmer forsøker å gjette på hva man leter etter.

Endret av BlueBench
Lenke til kommentar

"Google vet hva du tenker"? Virkelig?

 

Veit det er litt pirkete, men kan dere være så snill å slutte med slike tabloide, mystifiserende overskrifter. På en "geek"-nettside som hw.no, forventer jeg å møte fakta og gode forklaringer, ikke forsøk på å dramatisere og mystifisere nyvinninger.

 

Det kan godt være at denne overskriften var humoristisk ment, men i så fall gikk den meg rett over hodet. :roll:

+1

Vi er fler som rister på hodet over slike hysterie-overskrifter (ja, binnestreken er der for humor). Det er også plagsomt med "microsoft tetter et par hull til i nøkkelosten av et OS", "internett får flere brukere", "selskap x saksøker selskap y". Slike ting er mer notiser/kommentarer enn artikler, og fortjener en egen plass i en av sidespaltene med kun tekst som er link, ikke bilder.

Det samme gjelder egentlig også "det har kommet en oppdatering til program z".

 

Et forslag til foredring av funksjonen er å sette inn en kort forsinkelse for visning av resultatet, så resultatet ikke konstant oppdateres per bokstav, så det gjør det mulig å fullføre en mening for søkestrengen før Googles algoritmer forsøker å gjette på hva man leter etter.

Jeg tenkte nøyaktig det samme. Det er ingen vits i å begynne søket før man har 3 bokstaver, eller eventuelt 2 etterfulgt av en pause. Jeg vil tro en sample rate på 0,5-0,75 sekunder vil passe fint for alle som skriver touch. Eventuelt om man kunne stille det selv mellom hver bokstav, og tidsintervaller på 0,5-2 sekunder (eller noe sånt). En annen mulighet å legge over er også å søke for hvert mellomrom i tillegg til intervaller. Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Prøv:

  • Gå til http://google.com
  • Trykk Gå til Google English nederst til høyre
  • Logg inn, så Seach Settings -> Display Google tips and messages in: English -> Save

Edit:

  • I Firefox (finnes lignende innstillinger i alle browsere): Tools -> Options -> Content (tab) -> Languages -> *Legg til English/United States og dra den øverst*

Endret av Überadri
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...