Gå til innhold

Ubuntu 10.10 beta er klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jøss, kjøpe programmer i Software Center?

 

Fins det en liste over programmer til Ubuntu som koster penger?

 

Nei, dette er bare vås.

Bare vås?

 

Ubuntu er på god vei til å få dette klargjort:

http://www.omgubuntu.co.uk/2010/08/paid-apps-section-in-software-centre-gets-an-icon/

 

Og betal-apps til Ubuntu finnes det et greit potensial av:

http://lin-app.com/

 

Tror neppe dette er klart til levering av 10.10, men å kalle det bare vås, er som å avfeie det som en planlagt tanke

Lenke til kommentar

Tiden flyr indeed. Hadde ikke tenkt over at det snart er oktober igjen. Installerte 10.04 på en maskin et par timer siden faktisk.

 

Tviler på at 10.10 blir en like stor forandring som 10.04, men bedre blir de jo generelt.

 

Bruke den nye Ubuntu-logoen i artikkelen i stedet?

Lenke til kommentar

Har brukt 10.10 i en ukes tid nå, og jeg er solgt :) Og ja, de åpner Software Center for kjøp av programvare. Det er ikke noe spesielt spennende der enda, men jeg regner med at det til å begynne med vil komme muligheter for å kjøpe codecs i de delene av verden hvor slikt trengs, spillutviklere kan legge spillene sine der (World of Goo, OilRush, neste utgave av Unreal osv). I tillegg har vi jo siden www.lin-app.com som har en impregnerende liste over betalprogrammer for GNU/Linux, skal ikke se bort i fra at noe derfra komemr til å dukke opp heller :) Ellers er jo nyhetene mange flere og dypere enn det som nevnes i artikkelen.Enig med Jonta, Ubuntu har fått ny logo, og den gamle gul/oransje/røde er lagt død. Her er noen av de nye http://fc00.deviantart.net/fs70/i/2010/197/a/2/Ubuntu_Icons_by_doctormo.png

Lenke til kommentar

La merke til at Ubuntu 10.10 støtter btrfs under installasjonen, så lenge man lager en egen /boot som ikke er btrfs. Noen som har prøvd å installere med det?

 

Så forøvrig dette i wiki'en til btrfs, som gjør det ganske uaktuelt å kjøre det på en produksjonsmaskin:

"Note that Btrfs does not yet have a fsck tool that can fix errors. While Btrfs is stable on a stable machine, it is currently possible to corrupt a filesystem irrecoverably if your machine crashes or loses power on disks that don't handle flush requests correctly. This will be fixed when the fsck tool is ready."

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

For en sluttbruker er vel forskjellen hovedsaklig utseende.

 

KDE er den mest moderne utseendemessig, Gnome er den mest utbredte og "klassiske" mens XFCE ofte anses for å være en lett-versjon av Gnome. Lavere ressurskrav, men også litt færre "hjelpemidler".

 

Det enkleste er egentlig bare å laste ned Ubuntu, Kubuntu og Xubuntu og se hvilken du liker best. Ut i fra de specsene jeg fant på den maskinen bør du kunne bruke det meste tålelig greit, men jeg vil foreslå Gnome som mest passende. Dette er i grunn en ren smakssak, så bare prøv deg frem :)

 

Når det gjelder touchscreen er det vel vanlig Ubuntu med Gnome som har mottatt mest kjærlighet, men jeg har aldri prøvd det så jeg har ikke snøring på hvor bra/dårlig det funker. Igjen, test selv ;) Og Google er stadig din venn :)

Lenke til kommentar

Pøh! Laste ned Kubuntu og Xubuntu i tillegg du liksom. Last ned Ubuntu, og så installerer du KDE og XFCE i tillegg.

 

Jeg har prøvd nevnte tre i tillegg til Openbox og LXDE. (Kjører awesome nå). Med XFCE og LXDE ble det en del grafiske feil. XFCE merket jeg heller ikke noen spesiell forbedring i ressursbruk på.

 

Prøv deg frem. Det er gratis og fritt!

Lenke til kommentar

Å installere flere DE til det samme OS-et er ikke lurt. Man blir sittende med Qt/GTK-konflikter, dobbelt opp med programmer og mye annet skit og lort. Mye bedre å laste ned alle separat og teste. Kan jo ganske enkelt bruke Unetbootin og en minnepenn på f.eks. 4 GB så kan man legge alle tre OS på samme kjeppen. Man får aldri et godt inntrykk av et OS ved å røre sammen de forskjellige DE-ene slik som du foreslår, med mindre man vet hva man driver med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...